Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #1 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg har en gutt på 14 mnd som begynte i barnehagen for 1 mnd siden. Han har vært vanskelig å legge siden da. Jeg tror hvertfall det var ca da det begynte. Han virker som han trives i barnehagen, men kan være litt trist innimellom, og er blitt mer kosete enn han var. Han ligger fortsatt på vårt rom, skal flytte ham når er blitt trygg i barnehagen. Han pleide å legge seg ca 18:30, og våknet mellom 6 og 8 engang. Vi nattavvente han fra puppen i sommer, og nå får han pupp på senga før han legges og om morgenen før vi står opp. Han sover en gang på dagen 11:30 og til maks 13:30, som regel bare 1,5 time. Hvis han sover noe senere enn 13:30 er han enda vanskeligere å legge på kvelden. Han sovner lett på dagen både hjemme og i barnehagen. Nå på kveldene sovner han ikke før nærmere 20. Har prøvd å legge ham før, i tilfelle han var overtrøtt, dvs 18, men da ble det bare mer tid før han sovnet. Så nå legges han ca 19, men sovner da først etter 30-60 minutter med basing i senga. Helst vil han henge på meg og kose, snakke og tøyse. Etterhvert blir han trøtt så jeg kan legge ham ned i senga uten at han reiser seg opp, men da må jeg stryke på ham til han sovner, ellers tar det lang tid. Går jeg ut fra rommet før han sovner, hyler han. Legger jeg med på senga for å slappe av til han sovner, sutrer han og tilkaller oppmerksomheten min. Virker som han vil ha mer mammatid. Skal jeg bare begynne å legge ham 19:30 istedenfor? Er ikke dette litt sent? Hvordan få ham til å bare sovne selv igjen? Han våkner som regel senest 6, enkelte dager våkner han fra 3-6 og da er det umulig å roe ham uten å ta ham over i senga vår, da sovner han som regel ganske raskt hvis han for sove med oss. Virker som han trenger mer nærkontakt, så jeg har latt ham få det siden han har begynt i bh, og kanskje trenger akkurat det. Men jeg blir litt sliten av styret ved legging, og også det å mått ha ham i senga nesten hver morgen (jeg sover jo dårligere da). Han har også blitt veldig opptatt av puppene mine den siste tida, vil ha armen inne i genseren min, og om morgenen og også når han våkner om natta, peker han på puppene mine og klår på dem, så han vil ha pupp. Kanskje også et tegn på at han trenger mer nærhet? Han var ikke slik før... Jeg vil jo gi ham det han trenger, men på ett eller annet tidspunkt må jo dette med sovninga bli bedre. Redd han er kosntant overtrøtt og derfor ikke får sove, men han sutrer ikke og er ikke sur på kveldene eller noe. Han har aldri hatt stort søvnbehov har det virket som. Kanskje han bare trenger å være opp litt lenger på kveldene? Skulle ønske han kunne sovet litt lengre enn til seks også da... 20-6 er ikke lenge... Problemet er jo ikke at han ikke greier sovne, han gjør jo fint det på dagtid....? Noen kloke erfarne der ute som kan hjelpe meg?
Mamma4livet Skrevet 4. oktober 2012 #2 Skrevet 4. oktober 2012 Tror ikke jeg har så mange gode råd å komme med. Men vil bare si at vår gutt på 12 mnd sover også kun 10 timer hver natt. Og det har han gjort i tre mnd nå. Enig med deg at det virker som om gutten din trenger mye nærhet. Håper og tror at det går seg til etterhvert.
TPK Skrevet 4. oktober 2012 #3 Skrevet 4. oktober 2012 Helt normalt med krøll på søvnen etter bhg-start. Her tok det en måneds tid før det gikk over av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå