Gå til innhold

Hvordan fordele oppgavene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har 3 barn sammen. Jeg er hjemme i permisjon nå. Minste snuppa er 4 mnd,mellomste er 3 år og største gutten vår er snart 7 år.

Mannen jobber mandag-fredag 0730 til 1530.

Jeg står opp med barna,ordner alt til skole og bhg (midtimellomsøster er 50 % i bhg). Jeg har alt med det økonomiske i hjemmet,har kontroll på regninger og avtaler.

Husarbeidet havner mest på meg ( ute arbeidet er hans )

I helgene når mannen også har fri,er det alltid han som får sove lenge på morgene. Han har alltid ment i disse årene at det er jo tross alt han som er på jobb,jeg er jo BARE hjemme. Det å forklare han at det å være hjemme med barna er enn jobb har jeg gitt opp (eneste vei å forklare det på han er å la han ha alle barna hjemme alene i noen dager,da tror jeg pipa får en annen lyd) .

Men hvordan skal jeg få han til å forstå at jeg trenger litt hjelp fra han,at jeg også trenger litt alene tid.. ?

på kvelden når barna sover er jeg så trett at da sover jeg også :-S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han ikke forstår når du forklarer det, så får du gjøre som du selv foreslår - la ham være alene med barna noen dager.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det med husarbeid løste jeg lett her.. Samboeren er borte 4 dager i uka på jobb, hjemme fredag-søndag. Han også dro den med at "du går jo bare hjemme" noen ganger for mye, så en periode på de 4 dagene gjorde jeg NULL husarbeid, så lenge det ikke var høyst nødvendig, når han kom hjem torsdags kveld lurte han på hva som var hendt, jeg sa at jeg hadde vært dårlig, og hadde ikke klart å gjøre mer enn det aller mest nødvendige, den helga sov jeg lenge på morgenene, for jeg var jo "syk", så han sto alene om å få de opp om morgenene, husarbeidet falt i stor grad på han også, og kveldsstellet.

Etter den helga, så har han satt pris på at det er ryddig når han kommer hjem, fredager står vi opp med ungene sammen, lørdag er hans sove dag, søndag er min sovedag. Alt av husarbeid fordeler vi etter hva vi ønsker på de 3 dagene, selve stor rydding og vasking gjør jeg på onsdags kvelden, så det blir bare småplukk ellers i helga.

Men dette med alenetid, og frikvelder, det har jeg ikke opplevd stort av siden gutten ble født i februar i fjor.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Ta en alvorlig samtale med ham, uten å være anklagende og kranglete. Forklar ham hvor mye du faktisk gjør, og ta med alt av nattevåk dersom du har det.

Så forteller du ham at han må bidra. Ikke spør om han vil, bare si at han må bidra. Spør ham hvilken dag han vil stå opp med ungene så du kan få sove lenge. Velger han lørdag står du opp søndag eller omvendt.

Spør ham om det er rettferdig at han har mye mer fritid enn deg. Lag gjerne en liste over alt du gjør, og ta med hver minste ting, slik at du kan vise ham. Ikke skriv "husarbeid" - det høres ut som EN ting. Rams opp alt. Skriv gjerne opp ca hvor lang tid det tar også.

Virker ikke dette, reis bort en helg. Ikke ta med barna. Dra så snart han er kommet hjem fredag ettermiddag. Fortell ham at du er sliten og må hvile ut, og at du skal til Xxx sammen med en venninne. Eller alene. Greia med å dra bort er at da KAN du ikke steppe inn. Da KAN ikke han "glemme seg", han må ta ungene og gjøre alt for du er ikke der.

Alternativt kan du jo streike, selvsagt. Droppe å vaske hans klær, vask bare dine og barnas. Droppe å lage mat til ham, lag bare til deg selv og barna og sørg for å ha spist når han kommer hjem. Men det er kanskje litt brutalt og bør være siste utvei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...