*Teoline* Skrevet 4. oktober 2012 #1 Skrevet 4. oktober 2012 Svigerforeldrene mine skal snart feire gullbryllup og i den anledning skal alle barnebarna til fotograf og ta bilde. De har 10 barnebarn + et bonus som alltid har blitt behandlet likt og tatt med på samme grunnlag som de andre barna. Men fakta er jo at hun ikke er deres barnebarn og har egne besteforeldre som hun har god kontakt med. Så da blir spørsmålet om hun skal være med på bildet eller ikke. Hun er 15 år og vil nok ha forståelse for at dette er for de barna/ungdommene som svigers er farmor/farfar til, men likevel er jeg (vi) bekymret for at hun skal føle seg utenfor. Hun har vært i familien i ca 10 år. Hva gjør man i en slik situasjon? Noen tanker, råd eller erfaringer?
Cmyk Skrevet 4. oktober 2012 #2 Skrevet 4. oktober 2012 For meg ville det vært naturlig å inkludere bonusbarnet. Ville vært merkelig å utelate henne/han, dersom h*n i alle andre sammenhenger regnes som et fullverdig familiemedlem.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 4. oktober 2012 #3 Skrevet 4. oktober 2012 Hva med å lage et bilde med henne og et uten, da har de begge muligheter.. Men tenker også, det kommer jo litt ann på hvor lenge hun på 15 år har vært i bildet, om det er snakk om noen år, så hadde jeg nok tatt en prat med henne om det med bildet, så det kun var barnebarna, men om hun har vært i familien lenge, så synes hvertfall jeg at hun hører til i bildet.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #4 Skrevet 4. oktober 2012 bedre at hun er inkludert enn ikke syns jeg selv om hun vet hun er del av familien kan det nok være litt sårende tror jeg.
Cat_Woman Skrevet 4. oktober 2012 #5 Skrevet 4. oktober 2012 Det mest naturlige ville være å inkludere henne, ja!
LuiLii Skrevet 4. oktober 2012 #6 Skrevet 4. oktober 2012 Enten er man inkludert i familien eller ikke, tenker jeg. Å halveis inkludere noen er ikke spesielt greit. Og det er her snakk om et bilde... Har hun søsken som skal være med pÅ bilde? Hun er 15 og vil nok forstÅ, sier du, men husk ogsÅ pÅ at man er i sin mest sÅrbare alder ogsÅ...
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #7 Skrevet 4. oktober 2012 Hos oss er det helt naturlig at bonusbarnebarna er med på slike bilder. Min svigerfar har mange bonusbarn og bonusbarnebarn, der blir alle behandlet likt uansett hvordan de har kommet inn i familien hans. Selv om han ikke lenger er sammen med alles foreldre, er de enda like velkommene. Når vi alle samles så er det med bonus barn og bonusbarnebarn. Her er det ingen forskjell på om noen var, er, er ikke mer, ekte eller uekte barn. Alle er familie! Det er så utrolig deilig, ikke å tenke over at noen ikke er i familien selv om de egentlig er i familien osv.
Mamma til go'jentene Skrevet 4. oktober 2012 #8 Skrevet 4. oktober 2012 Hos oss er det helt naturlig at bonusbarnebarna er med på slike bilder. Min svigerfar har mange bonusbarn og bonusbarnebarn, der blir alle behandlet likt uansett hvordan de har kommet inn i familien hans. Selv om han ikke lenger er sammen med alles foreldre, er de enda like velkommene. Når vi alle samles så er det med bonus barn og bonusbarnebarn. Her er det ingen forskjell på om noen var, er, er ikke mer, ekte eller uekte barn. Alle er familie! Det er så utrolig deilig, ikke å tenke over at noen ikke er i familien selv om de egentlig er i familien osv. Så flott! Høres ut som en fin familie!!
Mamma til go'jentene Skrevet 4. oktober 2012 #9 Skrevet 4. oktober 2012 Klart skal hun være med! Hun har vært deres "barnebarn" i ti år, og de har alltid behandlet henne som det, hvorfor slutte nå?
magica fra tryll Skrevet 4. oktober 2012 #10 Skrevet 4. oktober 2012 Selvfølgelig skal hun være med på bildet! Hvis ikke håper jeg virkelig hun har vett på å bli fornærmet!
*Teoline* Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter #11 Skrevet 4. oktober 2012 Dere sier det jeg tenker Det er ingen som ønsker å holde henne utenfor, det var bare en liten diskusjon i familien om hva som var det rette å gjøre. Uansett hva som skjer vil hun jo alltid ha en forbindelse til vår familie da hun har søsken som er "ekte"barnebarn. Egentlig tror jeg ikke vi hadde tenkt over det om det ikke var for at mor spurte - hun er litt redd for å presse for mye på da hun er veldig takknemlig for måten jenta har blitt tatt imot i familien. Det blir nok et flott bilde!
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 4. oktober 2012 #12 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg hadde blitt dødsfornærma om jeg ikke ble inkludert i stefamilien. Min familie består av helsøsken, stesøsken, halvsøsken og fostersøsken, men alle er like mye søsken uansett. Fint at dere tar henne med, HI
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #13 Skrevet 4. oktober 2012 Hun har vært en del av familien i ti år, så det vil si at hun vel neppe kan huske en tid hvor hun ikke har vært der. Meget merkelig å ikke skulle inkludere henne, spesielt om forholdet er godt.
*SommerFrisk* Skrevet 4. oktober 2012 #14 Skrevet 4. oktober 2012 Dere sier det jeg tenker Det er ingen som ønsker å holde henne utenfor, det var bare en liten diskusjon i familien om hva som var det rette å gjøre. Uansett hva som skjer vil hun jo alltid ha en forbindelse til vår familie da hun har søsken som er "ekte"barnebarn. Egentlig tror jeg ikke vi hadde tenkt over det om det ikke var for at mor spurte - hun er litt redd for å presse for mye på da hun er veldig takknemlig for måten jenta har blitt tatt imot i familien. Det blir nok et flott bilde! Men hvis hun er familie som dere sier og tenker, hvorfor diskuterer dere det i det hele tatt? -Får litt vondt av henne. Hvis dere alle tenker at hun er familie, og har gjort det i 10 år, så er det vanvittig rart at dette i det heletatt er et tema, som man i tillegg må ta opp på et forum. Så klart hun må være med!
☆☆☆ Skrevet 4. oktober 2012 #16 Skrevet 4. oktober 2012 Er ikkje ei problemstilling for mi bestemor, ho har 11 barnebarn. Då er stebarnebarnet inkludert. Det heng 11 innramma barnebilete på veggen.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #17 Skrevet 4. oktober 2012 hvis de behandler henne helt likt som de andre barnebarna og har vært i livet hennes så lenge ville jeg anta de faktisk ser på henne som barnebarnet sitt og det er normalt at hun skal være med på bildet. Min søsters svigerforeldre hadde nok blitt sint og såret egentlig om ikke min søsters datter fra før av var med på et slikt bilde. Hun var 4 år når de kom inn i bildet for 6 år siden, men selv om hun har besteforeldre på sin biologiske fars side så er hun deres barnebarn i deres hjerter. Og de ville tatt det som et tegn på at de ikke ble regnet med i barnets liv. (håper mine barn en dag er like heldige og får like flotte bonusbesteforeldre) Men det er jo egentlig en måte å finne ut om de teller henne som et barnebarn, få noen til å spørre sånn tilfeldig om hvor mange barnebarn de har så hører man jo om hun regnes med eller ikke. Men 15 åringer kan forstå men det er også en tid hvor de er veldig usikre (uten å innrømme det) og det kan nok være veldig sårt for henne å bli utelatt fra noe slikt og kan rikke litt med hennes følelse av å høre til i familien sin. Så det er et ømfintlig tema å ta opp også på mange måter. Og selv om hun forstår kan det allikevel være sårt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå