Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #1 Skrevet 4. oktober 2012 Dit jeg skal er det tomannsrom.. - lar dere f.eks babyen ligge i senga si (den krybbegreia de får) og sove mens dere går på do, tar en kjapp dusj etc? - legger dere dere til å sove? Hva om babyen kaster opp fostervann eller noe? Eller noen kommer inn på rommet..
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 4. oktober 2012 #2 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg lå på 3-mannsrom og hadde babyen sammen med meg på natta. Vi sov da i samme seng. Når jeg dusjet og var på do så passet personalet på henne. De tok henne også når jeg spiste så jeg fikk i meg litt mat. Ellers så var hun med meg hele tiden, men personalet var veldig snille og tilbudte seg ofte å se etter henne så jeg kunne slappe litt av, dusje, gå ut en tur el.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #3 Skrevet 4. oktober 2012 Dit jeg skal er det tomannsrom.. - lar dere f.eks babyen ligge i senga si (den krybbegreia de får) og sove mens dere går på do, tar en kjapp dusj etc? - legger dere dere til å sove? Hva om babyen kaster opp fostervann eller noe? Eller noen kommer inn på rommet.. Jeg fikk ingen avlastning med barn nr 1 siden jeg fikk vite at det var "mor og barn-vennlig sykehus der mor har barnet hele tiden". Jeg var utslitt etter hard fødsel som startet på kvelden og sluttet kvelden dagen etterpå, pluss null søvn natten etter fødsel. Natt nr 3, da jeg hadde vært våken i nesten 3 døgn ba jeg på mine knær om de kunne ta litt sutrende guttunge et par timer så jeg kunne få sove. Nei. Etterhvert la jeg ham over i krybba og sluknet. Våknet ikke før det kom noen sykepleierkjerringer inn for å trykke på magen min. Måtte og trille ham i denne "krybba" inn på do når jeg skulle.
Gjest April barn <3 Skrevet 4. oktober 2012 #4 Skrevet 4. oktober 2012 Skjønner ikke helt hva du er redd for? Barna bruker som regel å få ut fostervann/gulp på egenhånd. Det spruter ut av munnen som en bitteliten fontene. Jeg lot mine sove i babykassa Tok den med når jeg gikk på do og i dusjen. Kunne sikkert latt den være på rommet, men jeg slappet bedre av når jeg hadde gullet i nærheten. Senk skuldrene så ordner alt seg underveis
TPK Skrevet 4. oktober 2012 #5 Skrevet 4. oktober 2012 Klart du kan sove! Skal du holde deg våken til du kommer hjem fra sykehuset da? Hvis du er redd for at noen skal ta babyen din kan du evt. binde noe mellom dere :-P
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #6 Skrevet 4. oktober 2012 Vet ikke hva jeg er redd for.. At noe skal skje med byen mens jeg eri dusjen? At noen skal synes jeg er helt uansvarlig som ligger og sover.. Eller at jeg er hysterisk som tar med meg babyen inn på badet for å gå på do eller dusje.. Er vel rett og slett bare ute etter å høre hvordan det er vanlig å oppføre seg på barsel.. HI
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #7 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg,i tåka, var på vei til å trille inn babykrybben på toalettet da jeg selv måtte dit. En pleier oppdager meg og kjefter fordi; man kunne da ikke ta med seg en nyfødt baby inn på et så uhygienisk sted som en do!!! PS: Hjemme var hun med meg på do leenge...
Gjest April barn <3 Skrevet 4. oktober 2012 #8 Skrevet 4. oktober 2012 Så rart.. Jeg fødte på et mor-barn vennlig sykehus der mente de at barnet alltid skulle være sammen med mor. Jeg fikk ikke til å la barnet ligge på rommet når jeg var i dusjen et stykke unna. De sa ingenting på at jeg tok babykassa med meg.
**venter** Skrevet 4. oktober 2012 #9 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg var ei lita uke på barsel på SUS, hvor det er tomannsrom. De fleste hadde barna hos seg hele tiden, med untak av de som ikke kunne bevege seg etter ks eller lignende. Spebarn sover ganske mye og du kan fint gå på do, dusje osv mens barne ligger på rommet. Selv trillet jeg barnet bort på vaktrommert når jeg skulle dusje, men ikke for å gå på do. Når det er mat triller du bare ungen med deg. På natten eller på dagtid når man hviler kan du bare ha babyboksen ved siden av sengen, du våkner om det skulle være noe. Selv syntes jeg sykehussenga var for liten/smal til å samsove i.
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 4. oktober 2012 #10 Skrevet 4. oktober 2012 Vet ikke hva jeg er redd for.. At noe skal skje med byen mens jeg eri dusjen? At noen skal synes jeg er helt uansvarlig som ligger og sover.. Eller at jeg er hysterisk som tar med meg babyen inn på badet for å gå på do eller dusje.. Er vel rett og slett bare ute etter å høre hvordan det er vanlig å oppføre seg på barsel.. HI Ikke rart at man lurer på visse ting som man aldri har opplevd før da Jeg har hatt enerom begge gangene, men alltid latt barna ligge igjen på rommet da jeg måtte på do. Og hvis dere er flere på rommet, så er det ihvertfall ikke noe problem. Da kan jo bare den andre si fra til deg hvis barnet begynner å gråte. Når du skal dusje, så sier du bare fra til de som jobber der. Hvis de ikke har tid eller mulighet til å se etter barnet, så tar du bare med deg han/hun inn. Sannsynligvis er du der jo ikke så veldig mange dager, så det er jo begrenset hvor mye man dusjer. Fødte også på mor/barn sykehus, og pleierne der var kjempe hyggelige og hjelpsomme, så kommer sikkert litt an på hvem du møter også. Ikke ta sorgene på forskudd, det kommer nok til å gå veldig greit
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #11 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg hadde med meg barna det aller meste av tiden, men om ungen sov og en av oss skulle på do eller liknende som tok kort tid, hendte det at vi lot ungen være igjen hos den andre på rommet.
BareMas Skrevet 4. oktober 2012 #12 Skrevet 4. oktober 2012 Dit jeg skal er det tomannsrom.. - lar dere f.eks babyen ligge i senga si (den krybbegreia de får) og sove mens dere går på do, tar en kjapp dusj etc? - legger dere dere til å sove? Hva om babyen kaster opp fostervann eller noe? Eller noen kommer inn på rommet.. Jeg fikk ingen avlastning med barn nr 1 siden jeg fikk vite at det var "mor og barn-vennlig sykehus der mor har barnet hele tiden". Jeg var utslitt etter hard fødsel som startet på kvelden og sluttet kvelden dagen etterpå, pluss null søvn natten etter fødsel. Natt nr 3, da jeg hadde vært våken i nesten 3 døgn ba jeg på mine knær om de kunne ta litt sutrende guttunge et par timer så jeg kunne få sove. Nei. Etterhvert la jeg ham over i krybba og sluknet. Våknet ikke før det kom noen sykepleierkjerringer inn for å trykke på magen min. Måtte og trille ham i denne "krybba" inn på do når jeg skulle. Det må jeg få lov til å påstå at var svært LITE mor og barn-vennlig! Jeg var også på ett mor-barn-vennlig sted, og ungen var mye inne hos meg, men det var ikke noe problem å spørre pleierne om de kunne ta henne litt om det ble litt mye. Fikk både dusja og spist i fred hver eneste dag. En natt var jeg litt i villrede for babyen ville ikke sove, og jeg var redd hun ikke hadde fått noe mat. Da tok barnepleieren henne med seg, og kom tilbake tidlig på morgenen igjen. Så til HI, bare spør og mas på de som jobber der, de er der for å hjelpe deg å bli vant med livet som mamma.
Tuttelura881 Skrevet 4. oktober 2012 #13 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg var på et tomanns rom med en dame som var deprimert og ikke kunne norsk:/ hun Levna babyen sin med meg mange ganger iløpet av dagen. Hun hadde vist vært der i fire dager, men nekta og dra hjem:/ Min kar sov masse etter fødselen, så vi fikk tatt igjen litt søvn etter en rask men heftig fødsel! Sykepleierne kom inn av og til og spurte om de skulle ta han. Sånn at jeg kunne dusje eller finne på noe. Var der et par dager ekstra på grunn av at han fikk så lite mat i seg. Fikk byttet rom også, gikk til jordmora og sa korsen det var og bo på rom med hun dama. Og at det påvirket meg litt psykisk også. Fikk et enkeltrom og bo på. Gjett om jeg var glad da.
Cruella De Vil Skrevet 4. oktober 2012 #14 Skrevet 4. oktober 2012 Hei, jeg fødte på et mor/barn-vennlig sykehus, og det var ikke sånn at jeg *måtte* ha babyen hos meg hele tiden. F.eks. "snek" jeg meg på do eller i dusjen når babyen sov (rommet hadde eget bad), og pleierne tok babyen en gang jeg skulle spise og hun ikke ville roe seg (likte ikke belysningen i spiserommet, tydeligvis). Jeg lå forresten på tomannsrom, og vi passet gjerne babyene litt for hverandre når vi måtte på do/i dusjen/hente mat osv. Om natten sov jeg så mye jeg klarte, babyen sov ved siden av i "sengen/vognen" sin (hva kaller man egentlig den trillekrybben man får til babyen på sykehuset, montro?). Og en natt når hun ikke ville roe seg, tok pleierne henne med ut på gangen så jeg fikk sovet litt. Man blir jo liggende og passe på litt, særlig første natten, og sjekker om babyen puster og sånt, men forhåpentligvis får man sovet litt også, man trenger i hvert fall søvnen.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #15 Skrevet 4. oktober 2012 Var så heldig å fikk ha mannen min med de to første nettene på sykehuset. Så det praktiske med dusjing og do gikk jo greit. Vi trillet babyen med oss når vi skulle spise, men som regel spiste vi på rommet. Jeg klarte ikke helt tanken på at lille babyen min skulle ligge alene oppi den trillesanga, så jeg hadde han hos meg i senga mi så godt å kjenne han helt inntil meg
Netti*** Skrevet 4. oktober 2012 #16 Skrevet 4. oktober 2012 Selv om jeg fikk nr fire nå syns jeg det var stress å få dusjet. På do gikk såpass kjapt at det gikk greit å levne babyen. Hadde to mannsrom og eget bad for oss. Problemet var dårlig dusj og trangt bad. Alt var vått etter en dusj, så måtte pakke inn klær man skulle ha på for å slippe våte klær. Så kunne ikke ha babyen med. Ble til at jeg dusja da pappaen var på besøk.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 4. oktober 2012 #17 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg hadde enerom med guttungen, men delte det med samboeren :-/ Skulle ha familierom, men pga stort blodtap hos meg, så måtte jeg ligge i sykehus seng, så vi var truget inn på et lite enerom, med to sykehus senger, 2 stoler, 1 bord, gutten sin "boks" og baggen vår, var trangt og ekelt.. Med jente havnet jeg på rom med ei annen ei, og hadde det så fint! Koselig romvenninne, vi hade fødet samme morgen, ungene hadde ca 5 minutter mellom seg. Tok med jenta uansett hvor jeg gikk, om det så var på do, så var hun med, klarte ikke å slå meg til ro med at hun ikke kom til å våkne og hyle mens jeg var på do.. På besøks tiden første dagen, så tok vi hensyn til hverandre, når mannen hennes kom, så spurte hun om det var greit at han kom på rommet, eller så kunne hun fint møte han på stua eller noe, samme gjorde jeg når samboer og sønnen og mine foreldre kom. Jeg trivdes hvertfall best på dobeltrom, enda om jeg savnet samboeren og sønnen vår.
OnTheRun Skrevet 4. oktober 2012 #18 Skrevet 4. oktober 2012 Dit jeg skal er det tomannsrom.. - lar dere f.eks babyen ligge i senga si (den krybbegreia de får) og sove mens dere går på do, tar en kjapp dusj etc? - legger dere dere til å sove? Hva om babyen kaster opp fostervann eller noe? Eller noen kommer inn på rommet.. Jeg har aldri gått i fra babyen min. Er livredd for at noen skal ta den eller bytte om eller noe (kanskje sett for mye på film?). Jeg har tatt alle tre med i dusjen og på do, stavret meg avgårde mens jeg støttet meg på den der babysengen... Har sovet med dem inntil meg i sengen. Husker første gang. Da la jeg han i sengen sin, men det var så mye rare lyder (ikke gråt, bare for meg ukjente babylyder) at jeg ikke ikke fikk sove i det hele tatt. Da jeg tok han oppi til meg ble han mye mer fornøyd, og jeg roet meg mer med lydene. Gud så rart det er å tenke på det å ha en helt nyfødt baby igjen:-) lykke til HI, det blir stas.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå