Gå til innhold

Fødestilling - hva er best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hjalp det kun å ligge på rygg/siden begge gangene. Hadde så sterke smerter at jeg verken klarte å gå, stå eller sitte. Så blir sikkert det samme denne gangen også. Hvis jeg prøver å reise meg opp og gå, så blir det enda vondere. Når man så å si dør av smertene fra før, så er det ikke aktuelt her :(

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Jeg fødte i ligge/sitte-stilling på rygg, og syntes det fungerte utmerket. Prøvde å gå litt rundt og sitte på huk, men det var så satans vondt. Trivdes best med å ligge i ro i badekar frem til jeg ville presse :)

Skrevet

Endte opp på ryggen i fødesenga.

Man kan snakke så varmt man vil om de ulike stillingene, men folk er forskjellige, og man kan aldri vite på forhånd helt hva som er best der og da.

Under pressingen hadde jeg aldri klart å stå oppreist på noen måte, hvertfall.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Tror nok det med å skulle si hvilke stilling som er best, er vanskerlig å si, for enda noe funker godt for den ene, gjør det ikke det for den andre.

Med gutten her prøvde jeg mange stillinger, men det beste for meg og han, var at jeg lå på rygg. Med lillesøster så var jeg så vidt kommet i sittende stilling, før hun kom, så jeg satt på kanten av fødesenga, og støttet meg med hendene så jeg lente meg bakover.. Ble nok ikke den beste stillingen for noen av oss, men hun kom veldig brått (fra jeg var 4 cm åpen, til hun var ute, gikk det ca 14 minutter)

Si ifra til jormora at du ønsker å prøve flere stillinger, og det å ligge på rygg er siste løsning, så hjelper hun/han deg til å finne den stillingen som passer deg og ditt barn best.

Gjest April barn <3
Skrevet

Jeg fødte i fødesengen. Hadde ryggen på senga litt opp og lårene mot magen min. Funket utmerket :)

Prøvde å ligge på rygg med bena i de der støttene, men det var bare vondt.

Skrevet

Jeg signerer hun første. Jeg hadde så vondt at en annen stilling enn rygg var utenkelig. å ligge på rygg var veldig greit, og ønsker å gjøre det neste gang også. Presset ut på 10 minutter, så det gikk veldig enkelt og raskt. :) Da var jeg også klar til å få ungen rett opp til meg når han var ute.

Skrevet

Forrige gang prøve jeg sittende i senga, hengende over ennå saccosekk. Det gikk en stund, men så syntes jeg det gikk for fort, og la meg på rygg, da følte jeg at jeg hadde full kontroll.

Skrevet
Her hjalp det kun å ligge på rygg/siden begge gangene. Hadde så sterke smerter at jeg verken klarte å gå, stå eller sitte. Så blir sikkert det samme denne gangen også. Hvis jeg prøver å reise meg opp og gå, så blir det enda vondere. Når man så å si dør av smertene fra før, så er det ikke aktuelt her :(

Og med det mener jeg åpningsfasen selvfølgelig. Trykkefasen gikk fort med nr 2, og da lå jeg på siden, og jordmora holdt i den ene foten min. Har skade i ryggen og klarer ikke presse godt nok liggende på rygg.

Skrevet

Jeg har endt opp på ryggen begge ganger, og synes det har vært helt ok på slutten. Med første hadde jeg ikke noe valg, da var jeg full av ledninger og slanger og fikk knapt rørt meg. Med nr to varierte jeg mellom å henge over en saccosekk, stå oppreist i prekestol og ligge på rygg. Stod oppreist ganske lenge, og det var også en god stilling og tyngdekraften hjelper til når du trykker. Men det blir tungt, jeg ble så sliten i lårene at jeg bare ristet i bena. Så ble det rygg igjen. Det er lettere å slappe av mellom riene også når man ligger.

Skrevet

Jeg fødte på en sånn "fødestol" som man sitter litt skrevs over en buet stol. Syntes det var helt fantastisk, da jeg fikk bruke tyngdekraften. Jordmora satt på gulvet og mannen satt bak og støttet ryggen :)

Den passer ikke til alle kvinner og alle fødsler, men for meg som er litt myk i beina og som klarte å bevege meg rundt også mot slutten av fødselen, var den perfekt. Var jordmora som foreslo det da det gikk mot pressrier.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Hadde så mye planer og ambisjoner for hvordan jeg ville gjøre dette, men endte på ryggen, eneste jeg ville. Fungerte supert :)

Skrevet

Jeg var egentlig i bevegelse stort sett hele tiden, følte det hjalp. Sånn helt på tampen delvis "flytende" med overkroppen mot kanten i badekar. Gikk veldig greit :)

Skrevet

letteste fødselen min var på magen oppå en saccosekk oppi senga. da kunne jeg presse nedover og samtidig få ett trykk på magen.

førstemann ble født "vanlig", følte jeg måtte bruke mer krefter da. på magen kunne jeg dra meg mot ryggstøtten på senga, da fikk jeg klemt skikkelig til

Skrevet

Jeg har født 4 barn på kne med hode og overkropp lent mot eller over en seng (på naturlig fødeavdeling uten disse jernsengene fra et romskip)

Jeg har holdt rundt en dyne og pute jeg har kunne trykke hodet mot og mannen har sittet på sengekanten ved siden av.

En gummimatte under knærne.

Skrevet

Det står på rygg i partogrammet mitt, men fødte på knærne med pute foran magen. Likte ikke å ligge i ro, vugget masse.

Skrevet

på rygg i fødeseng med beina opp i bøylene ;) akkurat sånn som på film :D men det funket for meg :) Hadde en veldig rask og intens fødsel, så rakk aldri tenke på hvordan jeg ville ligge/sitte/stå. Sånn som fødselen var, tror jeg ikke det var noe alternativ heller.

Tror man må bare ta det som det kommer. Antagelig kjenner du selv hva som blir best for deg. Jeg hadde ingen sterke meninger på forhånd, men var åpen for forslag fra jordmor.

Skrevet

Første gan fødte jeg på rygg og det var helt greit.

Andre gang ble jeg jagd på do og mens jeg satt der fikk jeg første pressrien og jordmor sa jeg bare kunne presse men det ville jeg ikke for jeg ville ikke at ungen skulle komme i do!

"løp" tilbake til sengen og sto på alle fire med en pute under brystet og følte jeg hadde super bra kontroll på både smertene og pressingen. Jeg ville gjerne føde sånn,men neida DUSTE jordmora jeg hadde nekta og flippet meg over på ryggen. Da følte jeg at jeg mistet all kontroll og hun ødela fødselen for meg. Så han kom mens jeg lå på rygg.

Om jeg skal føde en gang til skal jeg si at jeg ikke ønsker å føde på rygg.

Skrevet

Jeg måtte ligge på ryggen, jenta hadde navlestrengen rundt halsen og mista pulsen hvis jeg lå på siden. å stå på alle fire eller ligge i vann ønsket jeg ikke selv, føltes ikke naturlig ut for meg.

Men jeg hadde ikke noen ønsker før fødselen, gjorde bare det som føltes greit ut der og da.

Skrevet

Første gangen fødte jeg knestående i senga mens jeg støtett meg til hodeenden - fungerte helt supert. Prøvde først å ligge på siden, men den stillinga ble bare helt merkelig for meg.

Andre gangen gikk det så fort at jeg ikke rakk å prøve verken det ene eller det andre, så da ble jeg liggende på rygg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...