Gå til innhold

Hva gjør man med barn som ikke spiser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har alltid vært veldig vanskelig i matveien. Nå liker han plutselig nesten ingenting lenger (har vært flere og flere matvarer som han plutselig nekter å spise). Han har slitt mye med problemer med magen, og vært til utredning for det, men det er ikke funnet noe. Vi har nå kuttet ut hvetemel, og han sliter ikke lenger med magesmerter.

Men han vil jo nesten ikke spise lenger. I går spiste han bittelitt middag, og det var det. Som regel vil han ikke ha verken frokost eller lunsj. Til middag spiser han kun rent kjøtt, ris og litt potet.

Vet ikke hva jeg skal gjøre, han er nesten 7.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han vært sjekket for cøliaki?

Skrevet

Trangt spiserør. Ho jeg kjenner med det er veldig var på konsistent på maten. Brød foreksempel gjorde vondt å spise...

Skrevet

Har han vært sjekket for cøliaki?

Ja, både vi foreldre og legen hadde mistanke om det, men testen ble negativ. Har også sjekket allergi for andre matvarer, men vi fant ikke noen allergier.

Skrevet

Nå er generelt min sønn slik at han spiser det meste, men i perioder har han plutselig spisestopp.

Da prøver jeg å lage en spennende matpakke, og variere litt på maten. Jeg velger mellom brød, knekkebrød, havrefras og grøt som hovedfrokost/lunsj. Så har jeg litt frukt og litt grønnsaker i tillegg i matpakken. Som regel også en yoghurt. Da spiser han gjerne noe, om ikke så mye. Kan også hive noen mandler i matpakken, for det elsker han.

Prøver å ikke mase eller spørre så ofte om han vil ha mat. Dersom noen maser om mat hele tiden, så blir det bare verre.

Når det er middag, så gir jeg beskjed 2-3 ganger om at nå er det middag. Dersom han ikke vil ha, så må han vente til kveldsmaten. Høres kanskje strengt ut, men dersom han er sulten, så spiser han.

Tar han gjerne også med på butikken, så han kan få velge pålegg selv. (Dog ikke søtpålegg). Så får han komme med middagsønsker.

Men som sagt, så liker han jo det meste. Det er nok verre med unger som ikke liker så mange typer mat. Da blir man jo litt desperat etter å få i dem mat til slutt.

Men kanskje la han få velge litt pålegg, middager og frukt/grønt selv?

Det viktigste er i alle fall å ikke mase på ungene om at de må spise. Da klarer de det i hvert fall ikke.

Skrevet

Hvis det bare dreier segh om en dag eller tre er det ikke vits i å gjøre noen ting. Drikker han vann klarer han seg en stund.

Skrevet

Hei har en 9-årig gutt med spisevegring. Nå går det mot innleggelse :( Han har tatt av mye i det siste og ligger nå noen cm under 2,5 percentilen. Han er brått mye syk og blir tynnere og blekere for hver dag som går.

Han er 140 cm og det meste han har veid er 27 kg. Nå nærmer han seg 20 kg igjen og er i kategorien alvorlig undervektig.

Han har hatt spiseproblemer siden han fikk omgangssyken som 3 åring. Det har blitt verre og verre med årene. Han har refluks, men ikke så ille at de mener det er hele årsaken til vegringen. Aldri blitt testet for matallergier. De har fokusert på hjerte, hjerne og stoffskifte pga tidvise krampeanfall og besvimelser, men alt negativt.

Dette med spisingen har blitt bagatellisert helt til nå. Nå først hjelper de meg med å ta tak i dette. Takk Volvat!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...