Gå til innhold

Hvordan få rutiner?


dasu12

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til hvordan det blir lettere å få rutiner på en ca 6mnd gammel baby? Eventuelt når de blir eldre?

Det er greit nok med kveldsgrøt og legging, så det skjer ca samme tid hver kveld, men nattmåltider, soving på dagen og måltider på dagen er alltid forskjellig, og tror vi hadde hatt godt av å ha rutiner på det også... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn med å stå opp til samme tid hver dag og bestem når frokosten skal være (f.eks. kl 08), så vil som regel resten i mellom regulere seg selv (vil tro det vil bli mat ca hver 4. Time med soving i mellom). Barn liker rutiner, men det er opp til deg å få de i stand :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mindre rutiner denne gang enn sist. Rett og slett fordi Lillebror pent må være med når Storebror skal hentes, eller babysvømmingen starter. Det ser ikke ut til å gjøre noe, så om livet deres ikke er rutinepreget og barnet ikke klager (les: får nok mat og søvn), så er det i grunnen ikke noe problem. Stålrutinen innføres uansett dersom barnet begynner i bhg. Her er Lillebror 7 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ingen stålrutiner (7mnd baby).

Jeg opplever at dagene er så forkjellig.

Noen dager må han følge våre gjøremål hvis vi skal noe.(da blir han også mere sliten enn om vi kun er hjemme og ute hjemme.)

Og noen dager er han mere sulten enn andre, så har han en natt eller to med en tann som kommer og er mye våken, noe som resulterer i at han må sove tidligere og lengre den første duppen på dagen.

 

Vi har kveldsrutine i form av pysj, grøt, smokk og koseklut kl.19(noen ganger er vi borte på besøk også så blir ikke stårrutine det heller i form av om han legges i egen seng, i gjesteseng eller i bilsete).

Hvis han spiser greit i løpet av dagen så er "regelen" at han kun får tilbud om vann hvis han våkner før kl.03 på natten. (så varierer jo da frokosten utifra om han våkner 3 og vil ha melk eller f.eks.kl. 6 og vil ha melk).

 

Dagen starter stort sett 07. + - 15min. (den rutinen har han laget selv,hehe).

Også passer vi bare på at han er ferdig med siste dupp til kl.16 ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ingen stålrutiner (7mnd baby).

Jeg opplever at dagene er så forkjellig.

Noen dager må han følge våre gjøremål hvis vi skal noe.(da blir han også mere sliten enn om vi kun er hjemme og ute hjemme.)

Og noen dager er han mere sulten enn andre, så har han en natt eller to med en tann som kommer og er mye våken, noe som resulterer i at han må sove tidligere og lengre den første duppen på dagen.

 

Vi har kveldsrutine i form av pysj, grøt, smokk og koseklut kl.19(noen ganger er vi borte på besøk også så blir ikke stårrutine det heller i form av om han legges i egen seng, i gjesteseng eller i bilsete).

Hvis han spiser greit i løpet av dagen så er "regelen" at han kun får tilbud om vann hvis han våkner før kl.03 på natten. (så varierer jo da frokosten utifra om han våkner 3 og vil ha melk eller f.eks.kl. 6 og vil ha melk).

 

Dagen starter stort sett 07. + - 15min. (den rutinen har han laget selv,hehe).

Også passer vi bare på at han er ferdig med siste dupp til kl.16 ca.

 

 

 

Virker som du har ganske gode rutiner.:) her sliter vi medier våkne liktmedtvillingene på morgenen, da de ved 5 mnbegynte med nattmåltider igjen,de er snart 6 mnd.så tar gjerne noen rutine tips jepp.prøver å gi vann,men de spytter det bare ut igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ingen stålrutiner (7mnd baby).

Jeg opplever at dagene er så forkjellig.

Noen dager må han følge våre gjøremål hvis vi skal noe.(da blir han også mere sliten enn om vi kun er hjemme og ute hjemme.)

Og noen dager er han mere sulten enn andre, så har han en natt eller to med en tann som kommer og er mye våken, noe som resulterer i at han må sove tidligere og lengre den første duppen på dagen.

 

Vi har kveldsrutine i form av pysj, grøt, smokk og koseklut kl.19(noen ganger er vi borte på besøk også så blir ikke stårrutine det heller i form av om han legges i egen seng, i gjesteseng eller i bilsete).

Hvis han spiser greit i løpet av dagen så er "regelen" at han kun får tilbud om vann hvis han våkner før kl.03 på natten. (så varierer jo da frokosten utifra om han våkner 3 og vil ha melk eller f.eks.kl. 6 og vil ha melk).

 

Dagen starter stort sett 07. + - 15min. (den rutinen har han laget selv,hehe).

Også passer vi bare på at han er ferdig med siste dupp til kl.16 ca.

 

 

 

Virker som du har ganske gode rutiner. :) her sliter vi medier våkne liktmedtvillingene på morgenen, da de ved 5 mnbegynte med nattmåltider igjen,de er snart 6 mnd.så tar gjerne noen rutine tips jepp.prøver å gi vann,men de spytter det bare ut igjen

 

 

Men tanke på vann på natten så liker ikke han her vann heller.

Men jeg begynte med å gradvis vanne ut flaska med nan. Da ble han gradvis vant med smaken av vann + at jeg fikk sjekket om han virkelig var sulten på natten eller om det kun var vanen. Ettersom han våknet til "fast" tid selv om han fikk midre mettende flaske så tydet det på at det ikke var sultfølelse han våknet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...