Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #1 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg er nettopp begynt som dagmamma på en jente på 13 mnder å har selv en gutt på 12 månender. Jenten jeg passer vil kun sitte på fanget hele tiden og hylskriker visst jeg setter hun ned! Prøver å avlede med gøye leker men hun skriker av all sin kraft og gir seg ikke før jeg tar hun opp på fanget igjen. Men kan jo ikke sitte å holde på hun hele tiden. Det er blitt så gale at jeg gruer meg til å mate eller skifte bleie på sønnen min for da må jeg sette hun ned og da begynner skrikingen igjen. Ser også at sønnen min blir så sjalu når hun får så mye oppmerksomhet noe som selvsagt ikke er bra. Når sønnen min sover er hun kjempe blid og veldig enkel å ha med å gjøre men med en gang han er våken igjen så begynner hun igjen. Så hva gjør jeg?
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #2 Skrevet 3. oktober 2012 Du kan jo høre med foreldre hva de mener?
Gjest Husfrua Skrevet 3. oktober 2012 #3 Skrevet 3. oktober 2012 Vi har ofte denne problemstillingar under tilvenning i bhg. I de fleste tilfeller handler det nok om trygghet. Barnet er i et nytt og for det litt skummelt miljø. Vi pleier sette oss på gulvet slik at man unngår "sitte på fanget" og " bær meg" situasjoner. Her er det viktig å være litt konsekvent. Ellers kommer du til å slite deg ut fysisk og psykisk. Et annet tips som alltid fungerer her er å sette de i vogna. Enkelt og greit. Der føler de seg trygge og har oversikt. Også må man selvfølgelig ha en god kommunikasjon med foreldrene. Uansett om det er tilvenning i bhg eller dagmamma så bruker barn forskjellig tid på å venne seg til den nye situasjonen. Noen barn bruker flere uker. Hva du enn gjør ikke slit deg ut ved å gå rundt og bær på barnet. Da gjør du barnet en bjørnetjeneste.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #4 Skrevet 3. oktober 2012 Formulerte meg litt dårlig ser jeg. Jeg sitter på gulvet med de,men for hun er ikke dette nok hun vil kun sitte på fanget. Ja i vognen var hun kjempe grei og ingen skriking så det kommer jeg til å gjøre mye mer. Bære på hun har hun ikke krevet enda.Her går det mer i at hun vil at jeg skal holde hånden hennes når vi skal noe sted,men det er jo bare koselig å veldig koselig å ha hun på fanget også selvsagt,det er ikke det. Men hele tiden blir litt vel mye,å har faktisk en til som trenger oppmerksomhet
me_87 Skrevet 4. oktober 2012 #5 Skrevet 4. oktober 2012 Kan jo være foreldre har vært borti dette problemet før,så kan jo høre om de har noen råd til hva du kan gjøre.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #6 Skrevet 4. oktober 2012 Mest sannsynlig kommer denne vanen hjemmefra. Enkelte unger blir dullet med, båret på og satt på fanget hele dagen, og da forventer de at barnehage/dagmamma oppfører seg likedan, fordi de assosierer det med trygghet. Her er det snakk om å være konsekvent og samarbeide med foreldrene. Ta opp problemstillingen med dem og si at dere bør prøve å kjøre felles opplegg hjemme og hos deg for å avvenne henne fra sitting på fanget 24/7. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #7 Skrevet 4. oktober 2012 Sett hun i timeout hver gang hun oppfører seg sånn så endrer hun nok oppførsel.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #8 Skrevet 4. oktober 2012 Sett hun i timeout hver gang hun oppfører seg sånn så endrer hun nok oppførsel. Troll!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #9 Skrevet 4. oktober 2012 Herregud! Timeout på ett barn som er knapt ett år? Nei det er ikke aktuelt stakkar! Dette er jo ikke akkurat noe hun gjør for å trasse da! Dette er en uvant situasjon for hun som jeg må hjelpe hun gjennom,er bare litt usikker på hva jeg bør gjøre.
Marias26 Skrevet 4. oktober 2012 #10 Skrevet 4. oktober 2012 Har opplevd dette noen ganger i forbindelse med barnehagestart. I steden for å sitte i sofaen med henne, så fortsett å sitte på gulvet med henne på fanget. Så kan du litt etter litt begynne å sette henne inntil deg i steden for på fanget. Da har hun fortsatt trygghet og kroppskontakt med deg. Når du må gjøre andre ting, så sett henne i vogna eller i tripp trapp stol (med seler på!). Ofte gir det litt ekstra trygghet å komme opp og få litt oversikt. Vet det funka på min sønn da han startet i barnehagen. Skreik på gulvet, men ble fornøyd når de satte han i tripp trapp stol slik at han fikk litt bedre oversikt. Så kan du jo ta med tripp trapp stolen på badet eller kjøkkenet når du må dit, Kanskje er vognen tryggest i begynnelsen. Det må du bare prøve deg frem på.
Gjest Husfrua Skrevet 4. oktober 2012 #11 Skrevet 4. oktober 2012 Sett hun i timeout hver gang hun oppfører seg sånn så endrer hun nok oppførsel. uff!Håper virkelig dette var en spøk. Ellers vet du virkelig ikke hva du snakker om.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #12 Skrevet 4. oktober 2012 Nei det er ikke en spøk. Når hun er snill når hun er alene,men er skrikete når hun må dele oppmerksomhet så er det ikke annet en trass! Sett hun i timeout så skal du se at oppførselen endres innen en uke.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #13 Skrevet 4. oktober 2012 HI...les teksten du skriver. Det er forskjell på hun og henne! Du bruker ordet "hun" i mange setninger hvor det er riktig å bruke "henne". Ser du virkelig ikke det selv? Det får deg til å virke dum...sorry!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #14 Skrevet 4. oktober 2012 Nei det er ikke en spøk. Når hun er snill når hun er alene,men er skrikete når hun må dele oppmerksomhet så er det ikke annet en trass! Sett hun i timeout så skal du se at oppførselen endres innen en uke. Håper virkelig ikke du hverken jobber med små barn eller har egne barn. Så små barn er ikke i stand til å tolke slike situasjoner om det der. Du blander korta dine har, dette gjelder ikke dressur av bikkjer, men en liten 1 åring. Blir skremt av hvordan noen barn tydeligvis blir behandlet i eget hjem.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #15 Skrevet 4. oktober 2012 Mest sannsynlig kommer denne vanen hjemmefra. Enkelte unger blir dullet med, båret på og satt på fanget hele dagen, og da forventer de at barnehage/dagmamma oppfører seg likedan, fordi de assosierer det med trygghet. Her er det snakk om å være konsekvent og samarbeide med foreldrene. Ta opp problemstillingen med dem og si at dere bør prøve å kjøre felles opplegg hjemme og hos deg for å avvenne henne fra sitting på fanget 24/7. Lykke til! Ja, kanskje foreldrene gjør den grusomme feilen og koser, duller, gir barnet den tryggheten de fleste 1 åringer faktisk trenger. Ditt nek, blir skremt når jeg leser svaret ditt. Er snakk om en liten ettåring som trolig har vært hjemme med mamman sin frem til nå og trenger tid på å bli trygg og tillitsfull i nytt miljø.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #16 Skrevet 4. oktober 2012 Hun har faktisk hatt dagmamma før meg,men hun passet ingen andre barn så er nok vant til full oppmerksomhet. Jeg gir jo masse oppmerksomhet jeg også,å sitter på golvet å leker med de. om skrivefeil gjør at jeg fremstiller som dum så går det helt fint Hva folk mener om meg er ikke så veldig viktig egentlig,jeg ønsket bare svar på hovedinnlegget her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå