Laluuna Skrevet 3. oktober 2012 #1 Skrevet 3. oktober 2012 Hei Jeg er gravid i 1o uke og prøver å lese meg frem til hva jeg bør spise og slike ting, men det står jo så utrolig mye forskjellig.. Jeg leste en plass at du skulle drikke skummetmelk, så jeg gikk og kjøpte det for så å lese at jeg måtte drikke lettmelk? Også har jeg lest at A-vitaminer er farlig, så jeg sluttet å ta omega 3 siden de inneholder jo A-vitaminer, men nå leser jeg at man bør ta tran eller kapsler, og det inneholder jo A-vitaminer uansett.. Eller finnes det noen uten, eller er A-vitaminer farlig i det hele tatt? Jeg spurte da jeg ringte til legen for å bestille time og sekretæren svarte ''Ja eeh, bare slutt med de du..'' Virket ikke så veldig sikker i sin sak.. Er den noen som kan svare meg på dette?
<3 2G <3 Skrevet 3. oktober 2012 #2 Skrevet 3. oktober 2012 Se på matportalen.no Den bruker jordmørdene, så regner med det er sikker info.
Vinterblomst Skrevet 3. oktober 2012 #3 Skrevet 3. oktober 2012 Det anbefales å ta tran (omega3 og a+d vitaminer) samt få i seg nok kalsium fra melk, yoghurt, ost etc. Skummet melk inneholder mindre fett, så er vel derfor de anbefaler det. Men se matportalen.no som nevnt ovenfor
Salomine Skrevet 4. oktober 2012 #6 Skrevet 4. oktober 2012 A-vitamin skal vi gravide ha. Men ikke i store mengder. Det kan være skadelig for fosteret. Jeg fikk anbefalt av legen å ta tran da dette ikke inneholder så mye a-vitamin. En del multivitaminer inneholder for mye, når man også får noe gjennom kosten. På apoteket finnes multivitaminer som er spesielt laget for gravide,disse inneholder en liten dose a-vitamin. Omega-3 finnes uten tilsatt a-vitamin. (i "gravid-pakkene" på apoteket er det 1 multivitamin, 2 omega-3 kapsler, og 1 tablett inneholdende kalsium og magnesium pr dag.)
Laluuna Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 4. oktober 2012 Så fantastisk at legepersonellet vet hva de snakker om! Begynte jo å ta trankapslene igjen igår da jeg fikk svar, men har gått lenge uten, og har heller ikke spist mye fisk, selv om jeg har begynt med det nå. Heldigvis har jeg spist smør med mye d vitaminer da, og fått i meg alt det andre jeg trenger.. Så håper min lille har klart seg uten så mye d vitaminer, de sier jo at de får i seg det de trenger selv om ikke mammaen gjør det.. Har tenkt å kjøpe de gravid-pillene. Så skal jeg til legen på tirsdag og ta prøver for å se om alt står bra til der inne Takk for svar igjen!
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 4. oktober 2012 #8 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg har tatt omega 3-kapsler og multivitaminer nå siden jeg var 6-7 uker på vei. 35 uker nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå