Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #1 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg er fjernstudent, og det innebærer en del lesing på egenhånd. Jeg sliter med å konsentrere meg og sliter med å forstå mye av det som står (fysiologi og anatomi) blant annet. Er fryktelig maaange år siden jeg studerte sist. Nå sliter jeg altså med konsentrasjonen og klarer ikke å få med meg stoffet. Noen som har noen bra tips til å bli med strukturet og konsentrert leseteknikk som gjør det lettere å huske stoffet?
Gjest peacock Skrevet 3. oktober 2012 #2 Skrevet 3. oktober 2012 Det er kanskje smart om du kan løse noen oppgaver? Ta for eksempel en kopi av et kart over kroppen og skriv alle muskler og slik på det. Eller gamleceksamensoppgaver? Ellers er det smart å ikke sitte hjemme - det lokale bibliotek er for eksempel en mulighet... hva med studiegrupper via Skype om dere ikke bør nær hverandre? Er veldig bra å forplikte seg litt underveis - ellers forsvinner progresjonen og motivasjonen gjerne ut vinduet...
storm i et vannglass Skrevet 3. oktober 2012 #3 Skrevet 3. oktober 2012 Oppgaver! Finn oppgaver på nettet eller kanskje du har et oppgavehefte til bøkene dine. Da må man lese litt her og der for å finne svar, og man gjør noe litt mer praktisk enn å bare lese. Repitisjon er også viktig:) Lykke til med anatomi og fysiologi eksamen
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #4 Skrevet 3. oktober 2012 Tusen takk for svar. Får prøve litt med oppgaver. Kanskje det gjør at jeg husker ting litt bedre:)
Gjest peacock Skrevet 3. oktober 2012 #5 Skrevet 3. oktober 2012 Ellers kan du skrive (korte) stikkordslister og henge rundt omkring, på do, på kjøkkenet og hvor du ellers er og har fem min. Ta de med på bussen også. Vet kan du inntale korte briefinger på for eksempel telefonen og høre på de hver gang du venter på noe. Anbefaler forøvrig å huske på å lese overskriftene i bøkene dine - husk hvor i pensum du er slik at du får strukturert stoffet fremfor at alt havner i samme skuffe i hjernen. Da blir det enklere å huske.
det er berre mordi Skrevet 3. oktober 2012 #6 Skrevet 3. oktober 2012 Les ett og et avsnitt. Når du er ferdig å lese et avsnitt, tar du en muntlig repetisjon, og forteller deg selv hva som stod der. Klarer du det ikke, leser du det nok en gang. Skriv gjerne ned nøkkelsetninger etterpå.
Cat_Woman Skrevet 3. oktober 2012 #7 Skrevet 3. oktober 2012 Signerer hun som foreslår Skype-kollokvier. Fungerer veldig bra, hvis du har noen å samarbeide med. Ellers har jeg funnet ut at (for min del i hvert fall) lesing er det minst effektive man kan gjøre - bedre å skrive, snakke, tegne, lage plansjer og oversikter. Kjøp deg en A3-tegneblokk og tusjer i mange farger.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #8 Skrevet 4. oktober 2012 Tusen takk for svar. Det blir nok ikke noe skype, men skal prøve å skrive stikkord og huskelapper rundt omkring:) (må tilstå at det var vanskeligere enn jeg husket..)
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #9 Skrevet 4. oktober 2012 Mast effektive du kan gjøre er å la være å åpne DiB, FB ol i studietiden. For mange lønner det seg også å jobbe et annet sted enn hjemme. Blir litt enkelt å bare starte en vask osv. Det er utrolig hvor rent et hus kan bli hvis man prøver å lese noe vansklig eller kjedelig.
Von Hertelhofen Skrevet 4. oktober 2012 #10 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg kan på det varmeste anbefale skippertaksmetoden! Den har berga meg helskinnet gjennom videregående og høgskole
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå