Gå til innhold

50 % sykemeldt, hvem betaler lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det arbeidsgiver eller Nav? Og får mann 50 prosent av full lønn, eller maks 6 G? Er i 100% jobb, fast lønn, til vanlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvilken avtale du har med arbeidsgiver. Noen arbeidsgivere forskutterer lønn, andre ikke. Snakk med personalansvarlig på jobben om dette.

Skrevet
Er det arbeidsgiver eller Nav? Og får mann 50 prosent av full lønn, eller maks 6 G? Er i 100% jobb, fast lønn, til vanlig.

Arbeidsgiver skal alltid betale dei 16 første dagane av ei sjukmelding.

Skrevet

Arbeidsgiver skal som sju skriver betale de første 16 dagene, deretter får du enten utbetalt videre fra arbeidsgiver (og de får refusjon fra nav) eller nav utbetaler sykepengene.. Nav begrenser sykepenger oppad til 6 G, men enkelte arbeidsgivere betaler også mellomlegget om de forskutterer sykepenger. M.a.o - ta en prat med arbeidsgiver/lønningsavdelingen!

Skrevet

Takk for svar! Det med de første 16 dagene visste jeg ikke, er bare tre uker til jeg skal ut i permisjon, så da blir det usnsett ikke mange dagene fra Nav (tror ikke arbeidsgiver betaler noe mellomlegg).

Skrevet
Arbeidsgiver skal alltid betale dei 16 første dagane av ei sjukmelding.

Men det er vel ikke slik hvis man er sykmeldt pga graviditet? Tror ikke arbeidsgiver har noen dager da.

Skrevet

Jeg jobber i en stor privat bedrift, og jeg får utbetalt de 50% jeg jobber hos arbeidsgiver av dem, og 50% av nav så har to forskjellige utbetalinger. Noen har det så greit at arbeidsgiver forskudterer og får tilbake av nav slik at de får betalt som før. Synes det er et styr å holde kontroll på om det stemmer ;) Jeg får feks. ikke betalt for tilleggene jeg egentlig pleier siden jeg har mye vakter på formiddagen, så da forsvinner jo kveldstilleggene og helgetilleggene. Men pytt-pytt ;9

Skrevet

PS: Arbeidsgiver skal alltid betale de første 16 dagene uansett ;) Det er hvis man forlenger utover dette at det blir en annen ordning etterpå.

Skrevet

Når du er gravid får arbeidsgiver dekket alt av fraværet ditt via NAV. Både egenmeldinger og sykemeldinger.

Skrevet
Når du er gravid får arbeidsgiver dekket alt av fraværet ditt via NAV. Både egenmeldinger og sykemeldinger.

Det stemmer IKKE.. Arbeidsgiver kan SØKE om å slippe arbeidsgiver perioden, men det er ingen automatikk i dette slik at arbeidsgiver automatisk slipper unna å betale så snart arbeidstaker er påvist gravid...

Skrevet
Det stemmer IKKE.. Arbeidsgiver kan SØKE om å slippe arbeidsgiver perioden, men det er ingen automatikk i dette slik at arbeidsgiver automatisk slipper unna å betale så snart arbeidstaker er påvist gravid...

Sånn er det der jeg jobber hvertfall. Sjefen min sender inn alt av mitt fravær til NAV, men bare hvis det er relatert til graviditeten da. Jeg har skrevet under på dette så jeg vet at det stemmer.

Skrevet

Sånn er det der jeg jobber hvertfall. Sjefen min sender inn alt av mitt fravær til NAV, men bare hvis det er relatert til graviditeten da. Jeg har skrevet under på dette så jeg vet at det stemmer.

Ja nettopp, det du skrev under på var sannsynligvis sØknaden.. Og da HAR arbeidsgiver sØkt, altså er det ikke noe som skjer helt automatisk av seg selv..

Sakset fra www.nav.no :

Gravid arbeidstaker

Dersom en arbeidstaker er sykmeldt på grunn av svangerskapsrelatert sykdom og tilrettelegging eller omplassering til annet arbeid i virksomheten ikke er mulig. Arbeidsgiver må utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden som normalt og deretter kreve refusjon av NAV.

SØknad

SØknad om unntak fra arbeidsgiveransvar NAV 08-20.20 finner du i skjemaveileder for arbeidsgiver og for privatpersoner. I denne veilederen skal du krysse av for hvilke vedlegg og hva slags dokumentasjon som skal legges ved sØknaden. Du får også opp et fØrstesideark som skal undertegnes og legges Øverst i sØknaden. Siden innholder adressen du skal bruke. NAV avgjØr sØknaden og gir arbeidstakeren og arbeidsgiveren melding om vedtaket.

Skrevet

Ja nettopp, det du skrev under på var sannsynligvis sØknaden.. Og da HAR arbeidsgiver sØkt, altså er det ikke noe som skjer helt automatisk av seg selv..

Sakset fra www.nav.no :

Gravid arbeidstaker

Dersom en arbeidstaker er sykmeldt på grunn av svangerskapsrelatert sykdom og tilrettelegging eller omplassering til annet arbeid i virksomheten ikke er mulig. Arbeidsgiver må utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden som normalt og deretter kreve refusjon av NAV.

SØknad

SØknad om unntak fra arbeidsgiveransvar NAV 08-20.20 finner du i skjemaveileder for arbeidsgiver og for privatpersoner. I denne veilederen skal du krysse av for hvilke vedlegg og hva slags dokumentasjon som skal legges ved sØknaden. Du får også opp et fØrstesideark som skal undertegnes og legges Øverst i sØknaden. Siden innholder adressen du skal bruke. NAV avgjØr sØknaden og gir arbeidstakeren og arbeidsgiveren melding om vedtaket.

Aha jeg misforsto deg jeg da. Nei det er ikke noe automatikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...