Gå til innhold

AAP og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på rehabiliteringspenger, attføring og arbeidsavklaringspenger i fem år nå og har vært syk i sju år og det ser ikke ut til at jeg vil bli bedre med det første - om noen gang. Jeg nærmer meg 35, og vi ønsker oss et barn til før det er for sent, men jeg er engstelig for hva NAV kan finne på i forhold til AAP hvis jeg blir gravid. Vil gjerne ha svar fra både de som er gravide på AAP, har vært gravide på AAP og saksbehandlere i NAV.

Kan jeg fortsette på AAP etter en eventuell fødsel og mannen ha hele permisjonen? (Viktig, for jeg vil ikke kunne klare å være hjemme alene med en baby på heltid). (Min aktivitetsplan innebærer aktiviteter som foregår i hjemmet).

Vil NAV kunne mene at dersom jeg er frisk nok til å få et barn, er jeg også frisk nok til å jobbe? (Jeg er langtifra frisk nok til å jobbe, heller ikke frisk nok til å ta meg av barn alene over lengre tid).

Er det andre ting jeg bør tenke over i forhold til dette?

Jeg får sikkert mange negative tilbakemeldinger, om at jeg først burde bli frisk nok til å forsørge meg selv, og så eventuelt tenke på flere barn - men, vet dere, sykdommen har tatt fra meg nesten alt i livet mitt, og jeg vil ikke at den også skal ta fra meg muligheten til å få et barn til som jeg ønsker meg, ta fra mannen muligheten til å få et barn til, og barna muligheten til å få et søsken til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ble uplanlagt gravid da jeg hadde AAP

Jeg mistet AAP da jeg ikke lengre klarte "planen" min.

Da pappene skulle ha permisjon måtte jeg ut av huset for å få tilbake AAP, de regnet også ut hans utbetaling utfra hvor mye jeg faktisk var i aktivitet..

Det var en tøff periode økonomisk, men vi valgte å la pappen få lang permisjon likevel. dette blir han eneste barn og han ville kose seg med henne så lenge som mulig.

(jeg har flere barn fra før ;) )

Jeg råder deg til å snakke med NAV, er sikkert forskjell på AAP og AAP ;)

Bare husk å få ting skriftlig! det fikk ikke jeg og de gikk flere ganger tilbake på ting de sa til meg

Skrevet

Du kan ikke motta AAP i fødselspermisjon fordi du ikke vil være tilgjengelig for avklaring o.l. De første 6 uker etter fødsel er uansett fryst. Det betyr at du skal være hjemme med barnet ditt og ikke være tilgjengelig for NAV. Etter 6 uker kan du søke gjenopptak av AAP (saksbehandlingen er mye raskere ved gjenopptak). Aktivitetsplanen din kan uansett endres avhengig av omstendighetene og din helse.

Dersom pappan til barnet kan ta resten av permisjonen etter de første 6 ukene, så er dette mest økonomisk gunstig for de fleste.

Du skal ikke under noen omstendigheter møte kommentarer på at du er frisk nok til å jobbe dersom du er frisk nok til å få barn. Det du derimot må være klar over er at omsorgsoppgaver i hjemmet ikke anses som god grunn til å ha redusert arbeidsevne.

Lykke til med graviditet!

Jeg er saksbehandler innen AAP.

Skrevet

En kan også få foreldrepenger på AAP, så du kan ha mammapermisjon. Og hvis du da blir sykmeldt søker dere for at far får overta mammapermisjon. Slik kan dere begge være hjemme.

Skrevet
En kan også få foreldrepenger på AAP, så du kan ha mammapermisjon. Og hvis du da blir sykmeldt søker dere for at far får overta mammapermisjon. Slik kan dere begge være hjemme.

Det stemmer. AAP gir foreldrepengerettigheter. Men husk i såfall å søke gjenopptak av AAP innen 52 uker for ikke miste vedtaket ditt.

Saksbehandler`n

Skrevet

Tusen takk for gode svar! :-)

Ja, vi tenker at det er mannen som i så fall skal ha permisjonen, for jeg er uansett ikke frisk nok til å ta meg av et barn hele dagen. Jeg skjønner at omsorgsoppgaver ikke er grunn til redusert arbeidsevne, og det er sykdommen min som gir redusert arbeidsevne. Tanken er, dersom vi bestemmer oss for å få et barn til, at det er mannen som skal ha hovedansvaret (slik han også har nå). Jeg kan gjøre det lille jeg klarer, men vi kalkulerer i så fall ikke med at det er noe særlig.

Jeg lurer på de første seks ukene - dersom vi eventuelt får et rolig barn, kan jeg kanskje klare det alene, men bæring, byssing og trilling over noe særlig tid, kan jeg ikke drive med. Er det da mulig at mannen også kan overta disse ukene, eller er det egentlig en forutsetning for å få barn at man kan klare å være alene med barnet i de seks første ukene?

Dersom jeg skulle være mye bedre når et eventuelt barn blir født, og velger fødselspermisjon fra AAP, er det "rutine" at man da går tilbake i AAP og aktivitetsplanen man hadde før permisjonen, dersom de medisinske forholdene er de samme? (Redd for å bli stående uten rettigheter...)

Er det noen som helst grunn til å frykte hva NAV kan finne på i forhold til AAP, rettigheter, tiltak osv. i forbindelse med mulig graviditet og baby? Hva er worst case scenario?

HI

Skrevet

Jeg jobber ikke med foreldrepenger, så jeg er usikker på om pappan kan ta over permisjonen de første 6 ukene. Men ved barnepassers sykdom (deg) har han krav på fri fra jobb iht arbeidsmiljøloven.

Ang aktivitetsplanen, så kommer det an på hva som står der, men det vil være naturlig å skrive en ny aktivitetsplan i forbindelse med graviditet og planlagt nedkomst. Jeg har iallefall gjort det med "mine" gravide brukere.

Så lenge legeerklæringene dokumenterer at din arbeidsevne er nedsatt med 50% eller mer pga sykdom, skade eller lyte så har du rettigheter iht folketrygdloven 11-5 og 11-13, samt at du følger aktivitetsplanen, kommer til samtaler og sender meldekort. Husk bare gjenopptakelsesfristen på 52 uker. (Det er ikke katastrofe å glemme fristen, men da må man søke AAP på nytt).

På vårt kontor har vi gravide på AAP hvert år. Det går helt fint for de aller fleste. De som har mistet vedtaket sitt (får avslag etter 11-8) er de som ikke søker gjenopptak innen fristen eller at legeerklæringene friskmelder dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...