Gå til innhold

Noen som kan noe om gjeld??

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden tok min daværende samboer opp lån for å kjøpe bil. Jeg husker ikke å ha skrevet under på noen ting.

Vi gikk fra hverandre og 2 år etter det solgte jeg leiligheten. Fikk endel overskudd som jeg ble nødt å dele med min eks siden jeg ikke kjøpte han ut da det ble slutt.

Jeg ble etter det alvorlig syk og sluttet å jobbe. jeg fikk ingen god hjelp av noen og satt tilslutt uten inntekt. måtte da bruke av overskuddet fra salget.

Da jeg hadde brukt opp det meste fikk jeg inkassokrav på lånet min eks hadde tatt opp i allefall 3 år tidligre.

Jeg hadde aldri fått noe varsel fra banken om at lånet ikke ble betalt!

Jeg fikk panikk mildt sagt, satt jo uten inntekt og var så syk at jeg ikke kunne jobbe.

prøvde desperat å ordne opp med inkassobyrået, og gikk med på en "betalingplan". Skulle betale 300 pr mnd. (Ja hele tre hundre kroner... ) Mistenker at de gikk med på det ene og alene for å få meg på å skrive under gjeldsbrev.. :/ (kravet var på 120,000)

Klarte selvsagt ikke å betale dette - hadde jo ingen penger.

Hørte ikke mer fra dem, håpte min eks hadde ordnet opp. Jeg ringte jo han og han lovte å fikse dette.

Det gikk 2 år, jeg begynte å komme meg ovenpå igjen, Flyttet til en ny kommune hvor jeg faktisk fikk hjelp..

Fikk nå AAP, fant en ny samboer og alt så lyst ut.

Siden jeg hadde gått lenge uten inntekt hadde jeg fått egen gjeld på nesten 100,000

Min nye samboer kausjonerte på ett lån så jeg fikk ordnet opp i eget rot.

jeg trodde fortsatt at min eks hadde ordnet den andre gjelden siden jeg ikke hadde hørt mer på disse 2 årene.

Da jeg betalte all min gjel, kom kravet på gjelden til min eks!

prøvde nok engang å snakke med både inkassobyrå og eks uten å komme noen vei.

Saken ble sendt til namsmannen der de fant ut at jeg ikke har middler til å betale.

Jeg klarer ikke huske hva som sto i brevet, jeg var fortsatt syk og fikk en kejmpe nedtur av dette. lur som jeg var kastet jeg hele dritten...

Dette er nå 2 år siden og jeg har ikke hørt noe mer etter dette.

Så, det jeg egentlig lurer på er: hvor kan jeg finne ut av hva som skjer med saken?

Dersom jeg begynner å jobbe nå, kommer de da til å begynne å trekke lønn??

dersom jeg og samboer gifter oss, kommer de da til å kreve at HAN betaler??

Kjøper jeg meg feks bil eller hus, kan de kreve noe da?

Uff, blir helt matt av å gå og tenke på dette. :(

Håper noen har gode svar til meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff for et rot. Ring namsmannen å hør hvordan saken ligger. Om du gifter deg har IKKE mannen din plikt til å betale gjeld du fikk før dere giftet dere. Du vil ikke kunne ta opp lån om denne saken ikke er ute av verden. Lykke til.

Skrevet

ta kontakt med namsmannen, så får du vite hvordan saken står

Skrevet

evt sjekk om du har fått betalingsanmerkning. er saken ute av verden, så er anmerkningen slettet

Skrevet

Det kan kanskje høres ut som saken ligger til overvåkning, ville sjekket dette med inkassoselskapet. I saker med gjeldsbrev eller dom fra forliksrådet kan saken ligge i ti år før de må få ny dom eller signatur. Etter å ha fått beskjed fra namsmannen om "intet å hente" blir saken ofte overført til overvåkning. De sjekker da muligheten for oppgjør (dvs. om du f.eks har fått bedre økonomi) av og til. Det ville jo vært kjedelig å få jobb der det plutselig dukker opp et lønnstrekk.

Skrevet

Kun staten kan trekke deg i lønn, lånekasse og bøter og bidrag

Andre kan ikke trekke deg i lønn, men de kan ta pant i eiendeler, dvs hus og bil, slik at de får pengene først om du selger. Men de kan ikke komme å ta tingene dine, eller tvinge deg til å selge, de kan heller ikke holde din nye samboer ansvarlig, så lenge du ikke tar opp lån med han, men det får u ikke med betalingsanmerkning..

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Får jeg vite det når de sjekker inntekt eller ser de bare på ligningen?

Øker rentene når det liger på overvåkning?

Og hvorfor i svarte går de på meg og ikke min eks? Han er jo i full jobb og det var HAN som tok lånet...

Har bestandig lurt litt på hele saken, synes den er merkelig..

Det at jeg aldri ble varslet om manglende innbetaling, at det går flere år mellom hver gang jeg hØrer noe osv

Hadde banken gjort sin jobb og varslet meg, ville jeg jo klart å ordne opp fØr lånet gikk til inkasso og ble dobbelt så dyrt..

Jeg ville jo også brukt pengene som min eks fikk til å betale ned HANS lån

Kjempefrustrerende :(

Skrevet
Tusen takk for svar :) Får jeg vite det når de sjekker inntekt eller ser de bare på ligningen? Øker rentene når det liger på overvåkning? Og hvorfor i svarte går de på meg og ikke min eks? Han er jo i full jobb og det var HAN som tok lånet... Har bestandig lurt litt på hele saken, synes den er merkelig.. Det at jeg aldri ble varslet om manglende innbetaling, at det går flere år mellom hver gang jeg hØrer noe osv Hadde banken gjort sin jobb og varslet meg, ville jeg jo klart å ordne opp fØr lånet gikk til inkasso og ble dobbelt så dyrt.. Jeg ville jo også brukt pengene som min eks fikk til å betale ned HANS lån Kjempefrustrerende :(

Har du sett underskriften på det lånet som din eks tok opp? Dersom det ikke er din underskrift men han har forfalsket den så kan du jo gå videre med saken og anmelde han. Du skal jo ikke svi dersom han har drevet med dokumentforfalsking.

Skrevet

Mistenker han for å ha forfalsket underskriften ja. eventulet fått meg til å skrive under mens jeg sov, Altså at jeg ikke var våken nok til å skjønne hva jeg gjorde.

Da saken begynte tenkte jeg ikke på det overhodet, var bare opptatt av at jeg plutselig hadde så mye gjeld og ingen penger :P

vet ikke om man kommer noen vei nå, så mange år etter? Og det at jeg var så dum å skrive under på det gjelsdbrevet :(

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg prøver ikke å skyte deg her, men må bare spørre siden jeg dør av nysgjerrighet:

Det aller første du må gjøre er jo å se lånedokumentene!! Hva hvis eksen din har forfalsket underskriften din og gitt beng i å betale i håp om at du nå blir sittende igjen med hele skiten? Er nok av folk som gjør sånn dessverre. Derfor er det viktig å få konstatert at dette faktisk er "ditt" lån/ ditt problem..

En ting er å kontakte inkassobyråene, men jeg lurer virkelig på hvorfor du ikke har forsket noe på det før? Bare godtatt nedbetalingsplan/gjeldsbrev selv om du ikke engang tror dette er ditt lån?? Og hva sier eksen når du spør han om hvordan han fikk dette lånet? Hjelper jo ikke at han sier at han skal fikse dette, når han faktisk ikke gjør det. Han drar deg ned i søla, hi..

Og én ting til: Tror du, med hånda på hjertet, at du ikke ville husket at du har signert noe så viktig som et lån på hundretusener av kroner? Var du neddopa, eller er du helt i koma når du er trøtt/sover sånn at du ikke er vet hva du gjør?

BARE ET SPøRSMåL, IKKE KRITIKK ;)

Skrevet

Som jeg skrev så var jeg veldig syk da jeg fikk første kravet. Jeg fikk panikk og tenkte overhodet ikke klart.

Jeg var livstruende syk, og hadde rett og slett ikke overskudd til å tenke så mye på dette :(

jeg fikk en alvorlig depresjon etter sykdommen og jeg har slitt med å klare over de daglige tingen - langt mindre slike ting.

Min måte å takle dette og andre vanselig ting, ble dessverre å gjemme det bort.

Ute av syne - ute av sinn...

Min eks påstår at jeg har skrevet under. Jeg klarer ikke å huske det, men da dette begynte mente han jeg bare hadde glemt det siden jeg var syk..

Vet ikke helt hvorfor jeg godtok dette :/

jeg er nå såppas frisk at jeg tenker på å prøve meg i jobb igjen.

Når jeg nå har blitt friskere, tenker jeg jo også klarere og hadde selvsagt håntert saken helt annerledes hadde det skjedd i dag!

Men skjønner forstatt ikke hvorfor inkassoselskapet ikke går på han. Var jo han som var hovedlånetaker.

Og han har full jobb, ingen barn eller noe.

Skrevet
Kun staten kan trekke deg i lønn, lånekasse og bøter og bidrag Andre kan ikke trekke deg i lønn, men de kan ta pant i eiendeler, dvs hus og bil, slik at de får pengene først om du selger. Men de kan ikke komme å ta tingene dine, eller tvinge deg til å selge, de kan heller ikke holde din nye samboer ansvarlig, så lenge du ikke tar opp lån med han, men det får u ikke med betalingsanmerkning..

å joda,, det kan begjæres lønnstrekk på alle krav som er blitt oversendt til inkasso, hvis det under utleggsforretning viser seg at du har god lønn, men ingen formue. Hilsen tidligere inkassoansatt.

Skrevet

Kun staten kan trekke deg i lønn, lånekasse og bøter og bidrag

Andre kan ikke trekke deg i lønn, men de kan ta pant i eiendeler, dvs hus og bil, slik at de får pengene først om du selger. Men de kan ikke komme å ta tingene dine, eller tvinge deg til å selge, de kan heller ikke holde din nye samboer ansvarlig, så lenge du ikke tar opp lån med han, men det får u ikke med betalingsanmerkning..

Dette er feil, alle kreditorer kan få tvangstrekk i lønn gjennom namsmannen.

Husker du hvilket inkassoselskap du har fått krav fra?

Jeg ville tatt kontakt med de og bedt om kopi av lånedokumentene som ble signert da lånet ble tatt opp.

Vet du at kravet fremdeles er der og at din eks ikke har betalt?

Inkassobyråer prøver seg på begge låntakere i og med at dere er ansvarlig på lik linje.

Selv om han har fast jobb kan det hende han har andre utleggstrekk i lønn eller ikke tjener nok til at det er noe å hente og at de derfor ikke trekker han.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt inkassoselskapet i dag så du får oversikt over situasjonen og slipper å lure.

Skrevet

Da tok jeg en kredittsjekk, fikk svar om at jeg har 1 annmerkning. Så eks har nok ikke betalt gjelden sin :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...