Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #1 Skrevet 3. oktober 2012 Broren til min mann er psyksisk syk. Han er godt voksen, og bor i egen leilighet på institusjon og har en tilrettelagt jobb gjennom nav 2 ganger i uka. Han er på mange måter en oppegående kar, men han alltid vil ha behov for hjelp fra det offentlige. Hans største last er at han er utrolig sløsete med penger. Alt han får av penger "kaster han ut vinduet" på tull og driver også med en del gambling på nettet. Alltid blakk kort tid etter at trygda har kommet og hver gang det "skjer noe" må vi andre i familien spandere på han. Svigermor har tatt opp spørsmålet om arv siden hun ønsker at hennes nye mann skal ha mulighet til å sitte i uskifta bo, noe som er helt greit. Det var i forbindelse med dette jeg begynte å tenke på dette med arveregler. Fremtidig arv fra svigermor vil nok ligge på rundt 4 mill. Slik jeg har skjønt reglene har hvert søsken rett på 1/3 arv, opptil 1 million. Etter dette kan svigermor disponere pengene fritt. Jeg ønsker at mannen skal ta opp følgende med sin mor: Brødrene arver hver sin million fra mor, mens resten av pengene tilgodeskrives våre barn som de kan disponere når de blir voksne. Jeg syns det er fryktelig å tenke på at broren til mannen min får 2 millioner å "rutte med" som bare vil bli brukt på tull. Er jeg smålig?
Lilja77 Skrevet 3. oktober 2012 #2 Skrevet 3. oktober 2012 Det er et ekkelt spørsmål, som er vanskelig å ta tak i, og jeg synes du er tøff som tar tak i det. Du er IKKE smålig, bare fornuftig!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #3 Skrevet 3. oktober 2012 Så ingen av de andre har barn? Det er vel opp til svigermoren din hvem hun vil bruke penger på, å gå bak ryggen for å snakke om fremtidig arv er mer enn bare smålig, det er rett og slett motbydelig.
Von Hertelhofen Skrevet 3. oktober 2012 #4 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg blir kvalm av å snakke om arv før personen er død, egentlig etterpå også.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #5 Skrevet 3. oktober 2012 Broren til min mann er psyksisk syk. Han er godt voksen, og bor i egen leilighet på institusjon og har en tilrettelagt jobb gjennom nav 2 ganger i uka. Han er på mange måter en oppegående kar, men han alltid vil ha behov for hjelp fra det offentlige. Hans største last er at han er utrolig sløsete med penger. Alt han får av penger "kaster han ut vinduet" på tull og driver også med en del gambling på nettet. Alltid blakk kort tid etter at trygda har kommet og hver gang det "skjer noe" må vi andre i familien spandere på han. Svigermor har tatt opp spørsmålet om arv siden hun ønsker at hennes nye mann skal ha mulighet til å sitte i uskifta bo, noe som er helt greit. Det var i forbindelse med dette jeg begynte å tenke på dette med arveregler. Fremtidig arv fra svigermor vil nok ligge på rundt 4 mill. Slik jeg har skjønt reglene har hvert søsken rett på 1/3 arv, opptil 1 million. Etter dette kan svigermor disponere pengene fritt. Jeg ønsker at mannen skal ta opp følgende med sin mor: Brødrene arver hver sin million fra mor, mens resten av pengene tilgodeskrives våre barn som de kan disponere når de blir voksne. Jeg syns det er fryktelig å tenke på at broren til mannen min får 2 millioner å "rutte med" som bare vil bli brukt på tull. Er jeg smålig? Golddigger... Fysj for et menneske du er. Dette er ikke smålig, det er forkastelig.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #6 Skrevet 3. oktober 2012 Han har vel rett på arv uansett. Synes ikke det er rett at ine barn skal få de pengene iallfall.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #7 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg synes ikke du er smålig men grådig, om det er slik at din mann også i fremtiden vill arve 2 mill burde han da fint klare å dele den ene millionen med deres barn.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #8 Skrevet 3. oktober 2012 Det synes jeg ikke er greit. Du bør IKKE legge deg opp i hvordan svigermor fordeler arv og det gjør du om du tar det opp gjennom din mann.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #9 Skrevet 3. oktober 2012 Ikke sikkert det er så mye igjen om hun og mannen bruker pengene når de er gamle. Uansett syns jeg ikke du har noen rett til å blende deg i arven på din manns side av familien. Pass på din egen side.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #10 Skrevet 3. oktober 2012 Går dere med på at hennes nye man skal sitte i uskifte bruker han kanskje opp pengene eller gir de bort før det blir noe arv på mannen din. Jeg ville ikke gått med på uskifte.
mammakatten Skrevet 3. oktober 2012 #11 Skrevet 3. oktober 2012 Svigermoren din har to sønner som bør dele likt. Hva om svigermor bare vil gi noe til en av ungene dine er det også greit?
mamma_til_gutt Skrevet 3. oktober 2012 #12 Skrevet 3. oktober 2012 Beklager, men for meg blir dette helt bak mål :/ at du ikke godkjenner din svogers prioritering av penger gir deg ingen rett til å be om å gjøre ham arveløs... Eller nedprioritert da. Dette er din svigermors penger, og om hun mener at han ikke trenger pengene har hun nok vett til å ta de fra ham. Om hun ikke gjør det skal ingen andre mene noe om det, og hvertfall ikke en inngiftet svigerdatter... Skjønner i og for seg hvor du kommer fra, men det er ekstremt selvsentrert og grådig formulert :/
soleia Skrevet 3. oktober 2012 #13 Skrevet 3. oktober 2012 Dette har ikkje du noko med. Svigermor må få disponere pengane sine som ho vil. Kan hende ho har lyst å bruke pengane sine sjølv, eller testamentere til nokon heilt andre.
Brillefint - Jadda! Skrevet 3. oktober 2012 #14 Skrevet 3. oktober 2012 Arveløs? Han skal vel arve en million skal han ikke? MEN når det er sagt så synes jeg ikke du eller dere skal legge dere opp i hvordan svigermor fordeler arven. Det er opp til henne. Personlig har jeg store problemer med å snakke arv med noen som ikke er døde enda. Hva om hun har lyst til å bruke pegene på seg selv mens hun lever?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 3. oktober 2012 #15 Skrevet 3. oktober 2012 Nei, uff, det der hadde jeg holdt meg laaaaangt unna. Arv er en kilde til konflikt og jeg hadde ikke blandet meg inn. Pengene er hennes, og bare hennes, og hun kan gjøre som hun vil med dem. Personlig syns jeg at hun burde reise, kanskje kjøpe leilighet i varmere strøk for vinteren og kose seg i pensjonisttiden
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #16 Skrevet 3. oktober 2012 Fordelingen av arv synes jeg ikke du skal legge deg borti. Sansynligvis har svogeren din like mye bruk for pengene som dere har. Det jeg derimot synes du skal ta opp, kansje i første omgang med mannen din hvis det kommer opp, er om arven til din svoger kan sperres på noen måte slik at han bare får ut en viss sum hver månde eller liknende.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #17 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg tok heller ikke opp dette med arv, det var det svigermor som gjorde. Det kan også godt hende at hun har gjort seg noen tanker rundt dette siden hun kjenner sin sønn. Min svoger sponses av deres skattepenger så vil ikke si at han så voldsomt behov for så mye penger som det er snakk om.I tillegg vil han aldri kunne kjøpe seg egen leilighet o.l da han ikke mestrer å bo uten omsorgspersoner rundt seg. Syns også det er litt meningsløst at penger svigermor har jobbet hele livet for skal kastes ut av vinduet på et blunk. Om hun så hadde brukt opp alle pengene før hun dør så unner jeg henne det så absolutt. Hun er sliten av å jobbe og da er det faktisk jeg som har foreslått at de selger huset og kjøper seg noe mindre. Da kan hun pensjonere seg tidligere og leve på det hun sitter igjen med etter salget av huset. Vil bare gjøre det helt tydelig at det ikke handler om å grabbe til seg mest penger, men at pengene skal brukes på en ordentlig måte.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #18 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg synes absolutt IKKE det er dumt å snakke arv før man er død. Sannsynligvis er det lettere å snakke om dette før døden inntreffer, enn at arvinger skal krangler om det etterpå!! Hvis det er snakk om at ny mann skal sitte i uskiftet bo, bør hun fordele den arven som er uten arveavgift først. Hun kan fordele til både barn og barnebarn, og hun kan fint sette vilkår ved arven. Hvis din svoger har så store problemer med egen økonomi, bør det opprettes hjelpeverge for han. Det kan mor ta initiativ til
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #19 Skrevet 3. oktober 2012 Hi- Jeg blir rett og slett dårlig av deg hva i H.... Får deg til å tro at dine barn fortjener pengene mer en hennes egen sønn ? At du er så perfekt mor at dine barn selvsagt aldri kommer til å sløse en krone ? Så derfor fortejener de de mer. Dine barn er mye mer verdt enn en psykisk syk mann ikke sant? Fyttigrisen. Hadde jeg vært svigermor di, hadde jeg forsikra meg om at dine barn ikke fikk ei krone. Da du e mor deres kommer de nok til å ha samme holdning som deg. Fysj du er fæl.
det er berre mordi Skrevet 3. oktober 2012 #20 Skrevet 3. oktober 2012 Sier som de andre. DU har ingenting med å blande deg borti hva din manns familie velger å gjøre med sin arv. Det er et ikke-tema.
Cat_Woman Skrevet 3. oktober 2012 #21 Skrevet 3. oktober 2012 Enig med de andre her. Skjønner at det virker som mye bortkastede penger, men dette er ikke noe du har noe med å legge deg oppi rett og slett. Bare slutt å tenke på det!
SuperGlad Skrevet 3. oktober 2012 #22 Skrevet 3. oktober 2012 Dette er ikke din arv, så det er nok ikke noe du bør tenke så mye på. Jeg håper din svigermor deler arven likt på sine barn. Din svoger som er psykisk syk trenger kanskje de pengene til et bedre liv. Er han underlagt en instutisjon med en diagnose som tilsier at han er pleietrengende på et eller annet vis er det også naturlig at han har en som disponerer pengene hans. Han kan med tiden trenge mer enn det offentlige kan tilby han, eller f.eks egen leilighet å fortsatt være tilknyttet en instutisjon.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2012 #23 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg tok heller ikke opp dette med arv, det var det svigermor som gjorde. Det kan også godt hende at hun har gjort seg noen tanker rundt dette siden hun kjenner sin sønn. Min svoger sponses av deres skattepenger så vil ikke si at han så voldsomt behov for så mye penger som det er snakk om.I tillegg vil han aldri kunne kjøpe seg egen leilighet o.l da han ikke mestrer å bo uten omsorgspersoner rundt seg. Syns også det er litt meningsløst at penger svigermor har jobbet hele livet for skal kastes ut av vinduet på et blunk. Om hun så hadde brukt opp alle pengene før hun dør så unner jeg henne det så absolutt. Hun er sliten av å jobbe og da er det faktisk jeg som har foreslått at de selger huset og kjøper seg noe mindre. Da kan hun pensjonere seg tidligere og leve på det hun sitter igjen med etter salget av huset. Vil bare gjøre det helt tydelig at det ikke handler om å grabbe til seg mest penger, men at pengene skal brukes på en ordentlig måte. Pengene skal brukes på en ordentlig måte....??? For det første er ikke du eller deres barn arvinger, og har dermed heller ingenting med hvordan pengene fordeles. For det andre så er det vel ikke opp til deg hvordan din svoger disponerer en evt arv. Hvordan pengene brukes har du absolutt ingenting med. Jeg synes det virker som du utnytter situasjonen med at din svoger tydeligvis ikke kan klare seg selv. Du er en gribb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå