Gå til innhold

Ped.leder sier gutten min er umoden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er snart 3 1/2.

Hvordan vurderer man det på så små barn? Hun sa ikke så mye, men ønsket at vi skulle ha en samtale om gutten min fordi hun oppfatter han som umoden.

Hva kan man legge i det?

Han er ikke en som slår/sparker/dytter, og er en god gutt som stort sett gjør det han får beskjed om. Han er stort sett blid og fornøyd, og er opptatt av dupeditter og mekanikk.. Han leker også endel rollelek her hjemme, og f.eks later som jeg er pappa og pappa er meg, og at han er en liten veps.. Sånne ting.. er det umodent for en treåring?... Jeg bare... skjønner ikke hva hun mener, for jeg synes ikke han er umoden! Han stiller mange spørsmål om verden rundt seg.. om solen, månen, om mørket, hvor sår på kroppen kommer fra, hvor mørket kommer fra og alt mulig sånt...

Hva kan hun mene? Hvordan vurderer man modenhet hos så små barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det var rart av henne å ikke utdype litt mer hva hun mente med det, jeg.

Jeg aner ikke hvordan en vurderer om en unge er umoden eller ikke.

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Han er snart 3 1/2.

Hvordan vurderer man det på så små barn? Hun sa ikke så mye, men ønsket at vi skulle ha en samtale om gutten min fordi hun oppfatter han som umoden.

Hva kan man legge i det?

Han er ikke en som slår/sparker/dytter, og er en god gutt som stort sett gjør det han får beskjed om. Han er stort sett blid og fornøyd, og er opptatt av dupeditter og mekanikk.. Han leker også endel rollelek her hjemme, og f.eks later som jeg er pappa og pappa er meg, og at han er en liten veps.. Sånne ting.. er det umodent for en treåring?... Jeg bare... skjønner ikke hva hun mener, for jeg synes ikke han er umoden! Han stiller mange spørsmål om verden rundt seg.. om solen, månen, om mørket, hvor sår på kroppen kommer fra, hvor mørket kommer fra og alt mulig sånt...

Hva kan hun mene? Hvordan vurderer man modenhet hos så små barn?

Kan se for meg at dette er litt som hos oss. Gutten vår er en engel hjemme. Snill ig rettferdig. Tvillingsøstra er ei mare hjemme, slår etc.. Guess what? Wonderboy her er bitete, slår etc i bhg, mens vanskeligjenta er snill som Maria selv.. Kan hende sønnen din også er annerledes i bhg? :)

Skrevet
Han er snart 3 1/2. Hvordan vurderer man det på så små barn? Hun sa ikke så mye, men ønsket at vi skulle ha en samtale om gutten min fordi hun oppfatter han som umoden. Hva kan man legge i det? Han er ikke en som slår/sparker/dytter, og er en god gutt som stort sett gjør det han får beskjed om. Han er stort sett blid og fornøyd, og er opptatt av dupeditter og mekanikk.. Han leker også endel rollelek her hjemme, og f.eks later som jeg er pappa og pappa er meg, og at han er en liten veps.. Sånne ting.. er det umodent for en treåring?... Jeg bare... skjønner ikke hva hun mener, for jeg synes ikke han er umoden! Han stiller mange spørsmål om verden rundt seg.. om solen, månen, om mørket, hvor sår på kroppen kommer fra, hvor mørket kommer fra og alt mulig sånt... Hva kan hun mene? Hvordan vurderer man modenhet hos så små barn?
Kan se for meg at dette er litt som hos oss. Gutten vår er en engel hjemme. Snill ig rettferdig. Tvillingsøstra er ei mare hjemme, slår etc.. Guess what? Wonderboy her er bitete, slår etc i bhg, mens vanskeligjenta er snill som Maria selv.. Kan hende sønnen din også er annerledes i bhg? :)

Det er ikke sånn her. Ped.leder sa for litt siden at han er en veldig grei gutt. Aldri noen problemer med han, sa hun da...

HI

Skrevet

Umoden kan også handle om det motoriske, det sosiale, språket ol. Hun kommer helt sikkert til å utdype det i samtalen dere skal ha. Det er et stort utviklingsspenn i forhold til hva som er "normalt" for barn i den alderen, men man kan allikevel se at noen er litt seine i forhold til jevnaldrende.

Skrevet

Det dummeste med dette er jo at hun sier noe sånt og så overlater til deg å gruble over det til samtalen. Hvis det er lenge til dere skal snakke sammen, synes jeg du skal si til henne i morgen at hennes utsagn har uroet deg og at du ønsker noen stikkord på hva det handler om.

Sannsynligvis betyr umoden for henne at han ikke klarer det samme som de andre på samme alder. Forhåpentligvis vet hun at normalvariasjonen er veldig stor når man er så liten. Forhåpentligvis klarer du å høre på det hun tar opp uten å måtte forsvare ham, hun gjør jo jobben sin ved å ta opp en bekymring.

Skrevet

Sannsynligvis ville hun nok ikke uroe deg med å fortelle dette, men heller forberede deg slik at du ikke skulle gå rundt å lure på hva samtalen skulle dreie seg om.

Jobber selv i bhg og dette er en del av jobben vår. Å se hvert barn, hvor de ligger utviklingsmessig og om det er noe vi/foreldrene kan gjøre for å støtte barnet ekstra/gi utviklingen deres et ekstra dytt. Med at 3 åringen er umoden mener man kanskje at barnet ligger litt bak "normalen" i forhold til ulike utviklingstrinn eller i forhold til de andre 3 åringene i bhg. Uansett er det lurt å fokusere på hva bhg og dere kan gjøre for å hjelpe barnet.

Hos oss får de 3 åringene som ligger litt etter ofte være sammen med en del av 2 åringene da de lekmessig er på samme nivå, og dermed har bedre samlek, også jobber vi samtidig med å utvikle leken deres slik at de kan fungere bedre i lek med de 3 åringene som har kommet litt lenger.

Håper svarer hjalp deg litt:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Eg kommer akkurat fra foreldremøte og har fått samme beskjed som deg.. eg har ein gutt som blir 3 år nå..

Han har alltid vore litt flau av seg og litt "redd" gutt, samtidig så han kan være heilt i taket der ein lure nesten på om han ahr AD/HD..

Han er veldig snill, forteller att han er gla i folk, klemmer og seier Hei til folk.. Men han trives forsatt å leike litt aleine.. Motorisk er han veldig klossete og veldig forsiktig av seg, kommer seg lett opp på ting, men litt verre når han skal ned igjen...

Fikk og beskjed om att han holder blyanten feil, noko som eg ikkje synes er viktig før dei nærmer seg skolealder..

Han er ikkje god på å ta imot beskjed og sitter urolig ved bordet og i samlingsstund, noko igjen eg synes er normalt for alderen dei er i.. Eg har sjølv jobbet i barnehage og veit litt og sett mykje..

så har ha ein sær ting, han liker iikje å bli skitten på hendene, og han seier ofte att han må tørke seg og vaske seg, men samtidig kan han sitte ute i jorda og grave med hendene, spise ostepop eller male på hendene sine, men i barnehagen var visst det litt for sært..

Han elsker å være i barnehagen, og finner seg til rette der.. Hadde ein laaaang tilvenningsprosess, men nå går det kjempe fint å levere og hente han..

Klart andre på hans alder som er litt frempå for alderen ikkje vil være med han så masse som preiker forsatt litt Babbel innimellom når han blir ivrig..

Men språkmessig så ser eg jo det att det er masse han ikkje kan, men han skjønner jo det meste vi sier til han... Han er og flink å uttrykke seg og; mamma, vær så snill eg få litt kjeks, eg mista bøtto mi sjøen mamma, den grønn bøtta...

Nei eg vart litt lei meg må eg sei, samtidig så eg ser jo noko av det, men tenker att når han nærmer seg 4 år kan ein kanskje vere litt meir obs på slikt.. unger utvikler seg veldig forskjellig når dei er så små.

I barnhagen nå skal dei observere han i ein periode for så ha nytt møte med oss for å se om dei skal koble PPT inn eller noko..

Så umodenhet hos vår leder går på; motorikk, samspill med andre, forståelse av hva som blir sagt, språk/uttale, evnen til sosialisering,

Hadde han vore ein ulykkelig gutt så hadde eg skjønnt dei meir...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...