Gå til innhold

Hva syns dere om blomsternavn på barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare et spm, hva generelle befolkning syns om det ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I´ts a do synes jeg.. kommer jo an på blomsten, selvfølgelig.

Stauda og Hestehova er ikke aktuelt, lizm..

Skrevet

Kommer helt an på navnet.

Iris er ok - Petunia er ikke ok

Veronika er greit - Hortensia er ikke greit.

Skrevet

Møt barna mine Tulipan, Smørbukk og Blåveis....?

Rose feks funker, og det finnes sikkert andre også, men jeg kommer ikke på fler i farta.

Skrevet

Sånn ala Lilja osv kan jo være fint.. Men Rhododendron, Physalis og Prestekrage ville jeg nok ikke gått for..

Skrevet (endret)

Synes kanskje det er finest på engelsk, f.eks Lily, Rose, Daisy og Viola.

Endret av thessi og lillemor
Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Forglemmegei er jo et kjempefint jentenavn.

Skrevet

Det er mange vakre blomsternavn. Linnea er et av de vakreste etter min smak.

Skrevet

Er tante til ei nydelig jente som heter Lilly. Det synes jeg er nydelig.

Skrevet

Liker godt Lilly, Lilje/Lilja og Linnea (selv om sistnevnte er oppbrukt). Rose kan være fint som mellomnavn (f.eks Emma Rose).

Skrevet

Det finnes jo blomsternavn som ikke er like opplagt blomsternavn også. Datteren min heter Sanna, kortform av Susanna som på opprinnelsesspråket (sannsynligvis) betyr lilje. Har en datter fra før som har blomsternavn, så tenkte det var greit med det samme på neste, dette var navnet både jeg og sambo likte. Var inne på Erica, Lilja, Iris også.

Skrevet

Jeg syns det er nydelig med blomsternavn :) Selvfølgelig ikke alle blomsternavn som egner seg som navn, men de som er etablert som navn allerede er flotte. Rose, Linnea, Lilje/Lilja/Lilly osv

Skrevet

Linnèa er jo kjempefint.

Fiol synes jeg er veldig søtt :)

Skrevet

Linnea, Lilja, Lilly og Tiril er fine. Ellers er det mange fine på engelsk ja.

Skrevet

Det finnes jo blomsternavn som ikke er like opplagt blomsternavn også. Datteren min heter Sanna, kortform av Susanna som på opprinnelsesspråket (sannsynligvis) betyr lilje.

Hehe, men da er det jo ikke et blomsternavn...?

Syns jeg ser deg når du er ute å plukker blomster, ja dette er en lilje, kan kalles susanna eller kortformen sanna. Lol!!

Blomsternavn er jo de navnene man faktisk kaller en blomst slik som, hvitveis, tulipan, erika, lilje, rose etc.... ikke de navnene som kanskje muligens kan ha hatt noe med noe som ligner et blomsternavn!

Skrevet

Andre vekster: Siv, Ask, (Gro)

Hva med dyre navn : Bjørn, Elg, Ulv, Ravn, Minken...

Skrevet
Det finnes jo blomsternavn som ikke er like opplagt blomsternavn også. Datteren min heter Sanna, kortform av Susanna som på opprinnelsesspråket (sannsynligvis) betyr lilje.
Hehe, men da er det jo ikke et blomsternavn...? Syns jeg ser deg når du er ute å plukker blomster, ja dette er en lilje, kan kalles susanna eller kortformen sanna. Lol!! Blomsternavn er jo de navnene man faktisk kaller en blomst slik som, hvitveis, tulipan, erika, lilje, rose etc.... ikke de navnene som kanskje muligens kan ha hatt noe med noe som ligner et blomsternavn!

Nå er faktisk hvitveis et gammelt norsk jentenavn, i nynorsk form altså ;) Symra og Symre, som i kvitsymre og blåsymre.

Teller det som blomsternavn da?

Skrevet (endret)

Blomsternamn er som andre namn; nokre er fine og andre eh.. mindre fine.

Er glad i Iris, Linnea har fin lyd men det er nok av dei for tida. Det namnet fortener ei pause..

Endret av ★
Skrevet

Hørte om noen som vurderte å kalle datteren Magnolia. Selv syns jeg kanskje ikke det fungerte så bra. Men mange blomsternavn er jo fine.

Dette er noen jeg ikke tror er nevnt her:

Anemone

Soleie

Jasmin (mye brukt på andre språk, selv er jeg ikke så glad i det)

Viola

Fivel - leste om noen som hadde kjempet for å få kalle datteren det. Leirfivel er vel et annet ord for hestehov?

Georgine - litt for pompøst for meg, men en fin blomst.

Skrevet
Det finnes jo blomsternavn som ikke er like opplagt blomsternavn også. Datteren min heter Sanna, kortform av Susanna som på opprinnelsesspråket (sannsynligvis) betyr lilje. Har en datter fra før som har blomsternavn, så tenkte det var greit med det samme på neste, dette var navnet både jeg og sambo likte. Var inne på Erica, Lilja, Iris også.

Hvis jeg hadde fått viljen min hadde vi også hatt en Sanna. Elsker det navnet, men vi endte på et kompromiss:(

Skrevet

Haha, mange gode forslag her:)

Jeg tenker ikke over det, så lenge det ikke er "finne-på-navn-for-å-være-spesielle"

Men det er flere fine blomsternavn, så go for it:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...