Gå til innhold

Fortell om juletradisjoner som barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

og tradisjonene dere har nå som dere har fått barn? :)

Jeg er oppvokst med to søsken,mamma og pappa. Vi pleide å feire annenhvert år farmor og farfar, og bestemor og bestefar. I førjulstida var det alltid masse baking, både hjemme og hos besteforeldre. Høydepunktet var å lage pepperkakehus med pappa på kjøkkenet som vi pynta og satt i stua. De første åra var vi vel hos dem, men etterhvert begynte vi å feire hjemme, ganske tidlig. I dagene før julaften pleide hele familien på pappas side å samles hjemme hos farmor og farfar, da gikk vi alle sammen ut i skogen for å hugge juletrær. Vi koste oss ute i skogen, før vi kom hjem til varm middag som farmor hadde laget. Vi sang julesanger og koste oss, dette blei en tradisjon. Vi hugget små juletrær som vi barna fikk ha på rommet vårt å pynte, å et stort som stod i stua. Når vi våkna på julaften han det alltid julesokker med godteri,klementiner, en disney film og julehefter på døra til rommet vårt, som vi koste oss med på morgenen til all kosen på tv og mens det dufta julemat i huset, åååh gode minner :) Julemorgen, julekalenderen, disney, askepott og reisen til julestjernen osv. åsså var det stas å åpne den siste adventskalenderen. Pappa var ofte ute å lekte med oss i snøen, mens mamma lagde maten inne. Så var det inn å pynte seg og vente på besøk og masse gaver :) Vi spiste alltid kl 17, til sølvguttene på tv, også var det rydding, kaffe, kaker og dessert, å vi ungene kunne jo bare kke vente til å bli ferdig, sånn at vi kunne åpne gaver ;) Før vi kunne åpne gaver gikk vi rundt juletreet, åsså måtte enten pappa,farfar eller bestefar fryktelig på do.. hehe, å da kom julenissen med sekk på ryggen med masse gaver i. Så når han var dratt var det gaveåpning som tok flere timer, å vi lekte og koste oss resten av kvelden, fikk være oppe så lenge vi ville.

Nå, så blir dette sønnen vår sin første jul, han blir ett år i desember. Vi har feiret et år hos familien min og ett år hos svigers. Men nå har vi kjøpt eget hus, å da vil vi begynne å feire her, så i år er det familien min som kommer. Vil følge mange at vi tradisjonene jeg hadde, å vil være masse ute med gutten vår i jula, ake osv. Skal også lage en gavekalender, selv om han ikke kommer til å skjønne noe. Men syns det er koselig :) Vi har aldri lagd julemiddag før, så det må mamma og pappa hjelpe til med tror vi. Ellers skal vi kose oss å bake masse i førjulstida, lage pepperkaker/hus osv, å tenne lys hver søndag med sanger osv. Skal synge masse julesanger, vil lage gode juleminner for han <3 Vil også følge tradisjonen med å gå rundt juletreet og ha julenisse osv. Desember blir nok kjempe travel masse middager, og det største blir 1 årsdagen hans i romjula :)

Hva med dere? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Så koselig innlegg, minner meg på gode barndomsminner :)

Jeg har ganske liten familie (alle fire besteforeldrene mine døde da jeg var 1-2 år), så det har alltid vært lillebror, mamma, pappa og meg.

Vi er en skikkelig bakefamilie, så mye av romjulstiden har gått til baking av julekaker. Tror mamma alltid lagde minst 12 sorter :) I tillegg til hjemmelagd pepperkakehus....og julemusikk hørte til! Da vi var barn lagde vi også mye julepynt, og det er morsomt å se dette nå ca 30 år senere. Ikke så veldig fint, men mamma har tatt vare på endel av det uansett.

Julaften som barn bestod av å våkne opp til julestrømpe som hang på døren vår. Deretter fikk vi alltid en liten pakke som lå på peisen. Så var det klart for besøk på gravlund og noen gode venner av mine foreldre. Deretter spiste vi grøt med mandel, og så på tegnefilmer. Presis kl 17 ble middagen servert. Alltid ribbe med tilbehør og riskrem med rød saus til dessert. Så gaveåpning og kos resten av kvelden.

Jeg har faktisk feiret jul med foreldrene mine hvert eneste år. Faren og stemoren til mannen min reiser alltid bort alene, så det har ikke vært noe alternativ å bli med dem (har aldri blitt spurt heller forsåvidt!).

Så nå feirer mannen, begge barna og jeg sammen med mine foreldre. Og annethvert år er også min bror, hans kone og deres datter der.

Vi har de samme tradisjonene, bortsett fra at nå henger det ingen julestrømpe på døren ;) Vi har nå også blitt så mange at vi -til barnas store glede- kan gå rundt juletreet.

Her vi bor er det et arrangement for barn på julaften. Det er en gård som inviterer alle i nærområdet til låven, hvor barna først får leke i høyet og deretter rope på nissen. Stor stas blant de små.

Gleder meg til denne julen, fordi i år kommer brodern med familie. Og det blir også første julen for minstemann her i huset :)

Skrevet

Vi pleide å feire jul hos besteforeldrene mine på pappas side :) Vi elsket det :) Men vi fikk mange flere koselige juletradisjoner når vi begynte å feire bare vi sammen. Da sto vi opp på julaften tok frem julesokkene, imens pappa subbet rundt i morgenkåpen med kaffekoppen og satte på lydbok/cd med pluttplutti pott :) Han sang med og vi unga koste oss glugg ihjel, he he. Mamma ryddet litt og fiksa noe godt å drikke og når det var hennes tur å velge musikk, ble det "Ave Maria" med Pavarotti. Dette gjør de faktisk fortsatt ;)

Resten av dagen så vi på julekavalkaden eller leste tegneserier, imens pappa lagde julemiddag og mamma pyntet bord. Når sølvguttene sang var middagen klar og bestemor var kommet :)

Ellers hadde vi førjulstradisjoner som at alle tanter, onkler og søskenbarn samles en lørdag i desember, hvor alle barna pyntet hvert sitt pepperkakehus(maassse godis og mye gris for den eventuelle tanta som hadde gildet det året), imens de voksne spiste mølje :) Dette gjør vi fortsatt, selv om de fleste av oss søskenbarna er voksne.

Svigermor har startet en tradisjon der hun og vi svigerdøtrene hennes setter sursild og lager tomatsild 1 uke før jul. Vi prater, spiser julekaker og har hendene i arbeid. Faktisk utrolig koselig og en måte å komme nærmere hverandre :)

Lillejulaften pynter vi unga tre(noe jeg fortsatt blir "tvunget" med på, he he) også var det mandel i grøten :)

Nå håper jeg på å føre en del av de tradisjonene videre :) Kanskje lage mine egne også :)

Skrevet

Vi pleide å feire jul hos besteforeldrene mine på pappas side :) Vi elsket det :) Men vi fikk mange flere koselige juletradisjoner når vi begynte å feire bare vi sammen. Da sto vi opp på julaften tok frem julesokkene, imens pappa subbet rundt i morgenkåpen med kaffekoppen og satte på lydbok/cd med pluttplutti pott :) Han sang med og vi unga koste oss glugg ihjel, he he. Mamma ryddet litt og fiksa noe godt å drikke og når det var hennes tur å velge musikk, ble det "Ave Maria" med Pavarotti. Dette gjør de faktisk fortsatt ;)

Resten av dagen så vi på julekavalkaden eller leste tegneserier, imens pappa lagde julemiddag og mamma pyntet bord. Når sølvguttene sang var middagen klar og bestemor var kommet :)

Ellers hadde vi førjulstradisjoner som at alle tanter, onkler og søskenbarn samles en lørdag i desember, hvor alle barna pyntet hvert sitt pepperkakehus(maassse godis og mye gris for den eventuelle tanta som hadde gildet det året), imens de voksne spiste mølje :) Dette gjør vi fortsatt, selv om de fleste av oss søskenbarna er voksne.

Svigermor har startet en tradisjon der hun og vi svigerdøtrene hennes setter sursild og lager tomatsild 1 uke før jul. Vi prater, spiser julekaker og har hendene i arbeid. Faktisk utrolig koselig og en måte å komme nærmere hverandre :)

Lillejulaften pynter vi unga tre(noe jeg fortsatt blir "tvunget" med på, he he) også var det mandel i grøten :)

Nå håper jeg på å føre en del av de tradisjonene videre :) Kanskje lage mine egne også :)

Skrevet

Har ikke hatt noen veldig uvanelige tradisjoner, men vi fikk pakkekalender hvert år, natt til julaften satt vi grøt påloftet til nissen da vi våknet etter hadde nissen spist opp grøtenog lagt igjen et kort og en liten pakke, pynting av juletre lillejulaften, veldig koselige frokoster i helgene. og mangemangemage div juleselskaper i romjula.

Dette blir første jula til snuppa her og jeg gleder meg som en unge til å vidreføre og skape nye tradisjoner for ho. Ho vil være 11 mnd i desember, så ho skjønner nok ikke så mye enda, så forløpig har jeg bare tenkt på å lage en enkel pakkekalender til ho i år. så vidre med åra så blir det vel nissebesøk,pynting av juletre, julebarnetv, grøt til nissen, kakebaking med ho.

ååååååå, som jeg gleder meg til jul :D

Skrevet

Vi har ett barn. Har omtrent samme tradisjoner som jeg hadde da jeg var liten. Mannen kommer fra en relativt ødelagt familie og har derfor ikke særlig tradisjoner med seg.

Vi har få ting som gjøres på faste datoer, men det vi har skriver jeg.

1 des. ser vi årets første julefilm. I pysj med kakao og godis. Pynter til jul

7. har jeg bursdag, så da er vi hos mine foreldre på middag.

12. baker vi lussekatter med venner hjemme hos oss.

13. Får alltid besøk, og koser oss med lussekatter.

19. kjøper juletre sammen

22. Pynter treet. Liker å få lukta i hus før julaften

23. Har mandel i grøten med gode venner. På kvelden lager frøkna og jeg nissegrøt og saft som vi setter ut.

24. står opp, pakker opp det nissen har lagt under treet. Ser på barnetv på nrk med julestrømpe og god frokost.

Går til kirken kl 14.30 med naboene.

Spiser middag hos mine foreldre med medisterkaker, pinnekjøtt, ribbe, skinkestek og julepølser.

Alle gaver åpnes en etter en, mens alle ser hva som pakkes opp. Det er den aller viktigste tradisjonen hos meg!! Har en gang feiret jul der alle la sine egene gaver i en haug, så var det førstemann til å åpne. Det er en grusom tradisjon synes jeg. Helt kaos, og ingen får med seg noe...

Skrevet

Så koselig å lese om deres juleminner, får så julestemning at jeg har satt på julemusikk, hehe :)

Glemte å få med at vi også hadde en låve, så lille julaften gikk vi ut med grøt og saft til julenissen, koselig minne! Vi hadde også grøt lille julaften med mandler og marsipan. Og lille julaften kjørte vi alltid rundt til familie for å levere og få med oss julegaver, da satt vi alle fem å sang julesanger for full guffe i bilen. Boney M's juleplate var veldig populær blant meg og mamma :) Lagde også julepynt, mamma og pappa har mange kurver og lenker, er koselig å ta fram!

ååååh som jeg gleder meg til gutten vår sin første jul <3 Håper bare jeg klarer å bake like mye som vi gjorde når vi var små :)

Skrevet
Alle gaver åpnes en etter en, mens alle ser hva som pakkes opp. Det er den aller viktigste tradisjonen hos meg!! Har en gang feiret jul der alle la sine egene gaver i en haug, så var det førstemann til å åpne. Det er en grusom tradisjon synes jeg. Helt kaos, og ingen får med seg noe...

Jaaa, enig i at gavene skal pakkes opp en og en! Husker jeg ble kjempeskuffet den første julen jeg feiret hos svigers, og alle satte i gang med å pakke opp sine pakker... Syns rett og slett det var nitrist - mye koseligere å ta en og en pakke. Men det tar jo evigheter når man er mange, da, slik svigers gjerne er på julaften. Men når vi etter hvert begynner å feire hos oss selv, blir det en og en pakke, ja;-)

Skrevet

Jul hos mamma:

Baking av masse julekaker, julestrømpe på julaften og pakke kalender, lammeribbe til middag på julaften, tre nøtter til askepott, reisen til julestjernen, lillejulaften var det grevinnen og hovmesteren, juleverste :D

Jul hos pappa:

Husker ikke om vi hadde julestrømpe fast, men i alle fall en gang i blant. Godterier over alt, dårlig minne ang julemiddagen, kaos i pakkeåpningen

Er det jeg kommer på i farta som ble gjort hvert år vi feiret jul :)

Skrevet

Her hadde vi ikke julestrømpe, men våknet opp med en liten pappnisse med en liten pose kjeks i hånden på døra...;-) Får fortsatt akutt julestemning av å se de gamle, krøllete nissene! Jeg brukte ellers som oftest å våkne først, og snek meg ned i den mørke stua og skrudde på lysene på juletreet!

Feiret alltid hjemme, vi tre søsknene og foreldrene våre. Etter frokost var det godteri foran tv'n noen timer, før det ble grøt med mandel, og deretter på med juleklærne, og en tur i kirka. Vel hjemme igjen ble vi møtt av lukten av pinnekjøtt som hadde stått og dampet noen timer - herlig, selv om jeg ikke kunne fordra selve pinnekjøttet da jeg var liten... Pakkene ble nå plassert under treet, deretter ble det middag, før de voksne gikk i gang med den kjedelige og uendelig lange oppvasken...;-) Gang rundt juletreet, juleevangeliet - og endelig pakker! En og en om gangen, selvfølgelig;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...