Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 2. oktober 2012 #1 Skrevet 2. oktober 2012 Saken er den at jeg har en gutt som snart runder 4 år, og de siste månedene har det blitt merkbart at han har veldig store mandler, som spesielt hovner mer opp nå som det er sesong for diverse forkjølelser og bassilusker.. Var til legen med han for 2 uker siden for var helt sikker på at han hadde fått halsbetennelse siden ørene gjorde vont også, og han snakket som om han hadde "grøt" i halsen. Legen tok test og ingen betennelse påvist, men han forklarte dette med at mange barn har dette alt i fra 2 år opp til tidlig skolealder. Det kunne være aktuelt å fjerne etterhvert som årene gikk hvis det ble veldig kronisk og ikke forandret seg, og han ble veldig plaget. Så vi slo oss til ro med det da, og har lest litt om det på nettet. Har variert veldig med hvor hovne de er, og hvor utydelig han snakker, men de siste dagene igjen så er vi tilbake på litt mer plaget gutt igjen etter noen dager der han har vært bedre. Han snorker noe helt vanvittig, er tungpustet, suggler ut puta, og våkner veldig ofte på natta av at han synes det er vondt. Lurer jo fælt på om man skal oppfølge dette med en ny legetime allerede nå og få henvisning, for jeg synes det er litt ekkelt at han har så liten plass i svelget sitt, samtidig som at hvis de sier det er normalt så burde man kanskje vente...? Er jo veldig vondt etter et slikt inngrep for de også. Noen med erfaringer??
Fru Blåbær Skrevet 2. oktober 2012 #2 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg har en ettåring med store mandler, men det virker heldigvis som det går greit. Jeg ville tatt en ekstra tur til legen hvis jeg var usikker, heller en tur for mye enn en for lite.
Alstad Skrevet 2. oktober 2012 #3 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg har en gutt på snart fem, men da han var fire fikk vi fjernet mandlene. årsaken var ikke at han hadde mye halsbetennelse, men problemer med å puste skikkelig. Det vil si at han ble fort sliten når de andre ungene lekte i barnehagen. I tillegg snorket han, siklet noe samt problemer med å snakke rent. Det krevde noen runder hos legen først. De er ikke så veldig interessert i fjerne dem og hos mange forsvinner problemene etterhvert. Operasjonen har også en viss risiko, så jeg ville vudert dette nøye først. Men det ser ut til at gutten din har problemer. Ta en ny runde til legen (gjerne en annen for å høre ulike meninger). Lykke til:-)
bomsa Skrevet 2. oktober 2012 #4 Skrevet 2. oktober 2012 Få henvisning til øre/nese/hals, der kan du få hjelp og råd. Min sønn på 3 har samme problemet. Men de venter med operasjon til han er 4.
katha90 Skrevet 2. oktober 2012 #5 Skrevet 2. oktober 2012 jeg plagdes svært mye med store mandler når jeg var lita.. de var vissnok så store at det knabt nok var plass til ett sugerør.. fikk de fjærnet når jeg var 5år. før det var jeg sterkt plaget med ørebetennelser og halsbetennelser, dette gikk over.. Min sambo har også vært plaget med mandlene, han snorket vist SVæRT mye og var veldig tungpustet, han fikk de ikke fjærnet før han var 19år, og angrer på at han ikke fikk de fjærnet før
Vogndilla Skrevet 2. oktober 2012 #6 Skrevet 2. oktober 2012 Har han dårlig ånde også? Spør fordi jeg var hos legen med min fem åring fordi hun har hatt så grusom ånde i noen mnd nå, lukter som halbetennelse (hvis noen vet hvordan det lukter:) ). Legen synes hun hadde veldig store mandler og henviste oss derfor til øre,nese,hals lege. Han sa at hun har store mandler og at lukten kommer fra matrester som fester seg i sprekker og kroker på og ved mandlene, dette ligger å råtner og stinker. Usj!! Hun er sjeldent syk og har ingen andre plager enn lukten, men legen mente alikevel at det var grunn nok for å fjerne de. Men vi er veldig i tvil, synes det er litt ekstremt men er jo belastende for jenta å ha stinke ånde. Dilemma!!
Mon tro.. Skrevet 2. oktober 2012 #7 Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Saken er den at jeg har en gutt som snart runder 4 år, og de siste månedene har det blitt merkbart at han har veldig store mandler, som spesielt hovner mer opp nå som det er sesong for diverse forkjølelser og bassilusker.. Var til legen med han for 2 uker siden for var helt sikker på at han hadde fått halsbetennelse siden ørene gjorde vont også, og han snakket som om han hadde "grøt" i halsen. Legen tok test og ingen betennelse påvist, men han forklarte dette med at mange barn har dette alt i fra 2 år opp til tidlig skolealder. Det kunne være aktuelt å fjerne etterhvert som årene gikk hvis det ble veldig kronisk og ikke forandret seg, og han ble veldig plaget. Så vi slo oss til ro med det da, og har lest litt om det på nettet. Har variert veldig med hvor hovne de er, og hvor utydelig han snakker, men de siste dagene igjen så er vi tilbake på litt mer plaget gutt igjen etter noen dager der han har vært bedre. Han snorker noe helt vanvittig, er tungpustet, suggler ut puta, og våkner veldig ofte på natta av at han synes det er vondt. Lurer jo fælt på om man skal oppfølge dette med en ny legetime allerede nå og få henvisning, for jeg synes det er litt ekkelt at han har så liten plass i svelget sitt, samtidig som at hvis de sier det er normalt så burde man kanskje vente...? Er jo veldig vondt etter et slikt inngrep for de også. Noen med erfaringer?? Hei! Min gutt begynte å hoste noe voldsomt , hadde trøblette hoste hver natt og våknet av at han hylte , og til tider fikk han ikke puste. Jeg skal gjøre historien kort. Mammahjerte skal du høre på. Få legen til å sende deg til en poliklinikk, vi gikk i over et hallvt år, og ingen tok oss seriøst, men på poliklinikk tar de mange tester osv..! Vår gutt fikk endelig antibiotika i 6uker, ,men det tok 9mnd , og nå sover gutten vår, fordi jeg forrige gang vi var på poliklinikken sa hun skulle sjekke munnen, ORDENTLIG og hun ble helt sjokket,mandlene var gedigne. Vel det viser seg at han ar hatt bronkitt siden des i fjor, og den har blitt så gale fordi ingen tok oss seriøst. Mas på dem!! Jeg har hatt det så vondt på hans vegne unødvendig lenge, og vil ikke at noen andre skal oppleve noe sånt!! Nå har han gått på kur 4/6uker, og det er en ny gutt. Jeg har liten tro på vanlig lege, få en spesialist til gutten din:)!! Gutten min bli forresten 2 i nov. Endret 2. oktober 2012 av Mon tro..
Foccacia Skrevet 2. oktober 2012 #8 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg har en gutt på 20 mnd som har store mandler. Han har siden han har vært baby vært en munnpuster, og da sikler mye, snorker og har pustestopp på natta. Var hos fastlege for 4 mnd siden ca, da jeg ikke ville vente lenger med å sjekke det ut. Har hørt at barn kan vokse dette av seg når de blir større, men skjedde ikke med min. Han skal opereres innen 6 mnd nå. Synes det er veldig skummelt, men er også ekkelt at han er så tett baki der, har skapt mye bekymring for oss foreldre.
Foccacia Skrevet 2. oktober 2012 #9 Skrevet 2. oktober 2012 Var hos øre nes hals lege forrige uke etter henvisning da fastlege, hun som bestemte operasjon.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter #10 Skrevet 2. oktober 2012 Tusen takk for mange flotte svar Det er godt å høre at jeg ikke er helt fanatisk, og jeg synes det er skikkelig vondt å se gutten vår slik! Han har dårlig ånde ja, suggler veldig og strever til tider VELDIG med å svelge. Han er en veltalende gutt, men nå er det forandring i stemmeleie og han er uforståelig til tider. Skal jammen ringe fastlegen i morgen igjen og ta en videre sjekk og spør om henvisning til en spesialist! Det gjør vondt for et mammahjerte når man er bekymret for om han puster på natta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå