Gå til innhold

Slutte med nattbleie- 4,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 4,5 år. Hun har hatt full nattbleie hver morgen. I kveld prøver jeg uten bleie for å se om hun våkner når hun må på do.

Bør jeg lage premiesystem, eller blir det da veldig skuffende om hun har uhell på natten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man bruker bleie, uansett tidspunkt på døgnet, når man er 4,5 år bør man utredes for sengevæting/overaktiv blære. Det er da ikke normalt.

Skrevet
Hvis man bruker bleie, uansett tidspunkt på døgnet, når man er 4,5 år bør man utredes for sengevæting/overaktiv blære. Det er da ikke normalt.

Idiotisk svar.. Det er faktisk de som bruker bleie til de er 5-6 år, uten at det er noe som helst problem i forhold til blæra eller annet.

Skrevet

Hvorfor vil du belønne henne? Hva vil du oppnå?

Om du tror hun tisser fordi hun ikke gidder å gå på do, men at hun våkner, er det jo en mulighet, men om hun ikke våkner er det ingen vits i.

Noen unger klarer ikke å kjenne at de må tisse før de kommer i puberteten. Da må man bare godta det og gi dem bleier, men det er ikke vanlig.

Hva med å heller skifte til tøybleier eller andre bleier som barnet kjenner at er våte en periode. Det kan være utslagsgivende. Det går også ann å la henne ha truse inni bleia.

Hvis hun tisser tidlig om morgenen i forbindelse med at hun våkner, det er ganske vanlig, kan dere ta henne opp en time tidligere enn ormalt og sette henne rett på toalettet slik at hun venner seg til at det er det som er vanlig.

å bare ta av et barn som har full bleie hver morgen bleia synes jeg ikke høres ut som noen god idee.

Skrevet

Jeg ville nok heller ventet til bleiene var tørre om morgningen jeg. Nå utsetter du deg selv for mye ekstraarbeid dersom hun tisser seg ut (noe som er svært sannsynlig), og henne for følelse av nederlag dersom hun tisser på seg. I motsetning til på dagtid er ikke dette viljestyrt. Noen barn blir bare ikke tørr enda de gjerne vil, og da nytter det ikke å verken presse dem eller belønne dem.

Snakk heller om å gå på do om natten. Si at du vil at hun skal prøve. Dersom du er våken før henne en dag kan du jo også kjenne på bleien om den er full allerede da. Er den det er hun nok enda et stykke unna. Det er ikke uvanlig at barn blir 4-5 år før de slutter med bleie på natten, og det er først etter de er 6 år det kalles sengevæting og blir utredet av lege.

Skrevet

Det er ikke gitt at barn har kontroll på natten i den alderen. Vi har et barn på samme alder. Sluttet tidlig med dagbleie, men har brukt sovebleie. Vi har snakket en del om det og hun har hatt venninne på overnattingsbesøk som kommenterte at hun brukte bleie. Vi kan telle på en hånd hvor mange netter det har vært tørr bleie. Prøvde med avvenningstruse, men endte med å bytte på senga to ganger i løpet av natta.

Jeg tenker at om ikke barnet er klar for å slutte på natta, så er det en fysiologisk grunn. Utredning får man ikke før ihvertfall etter at barnet har fylt 6 år har jeg lest (da jeg sjekket rundt om temaet).

Dette er ikke en uvanlig tilstand.

Skrevet

HI her.

Hun har sagt flere ganger i det siste at hun ikke vil ha bleie på seg om natten. Så jeg har vært fryktelig usikker.

Skrevet

Gå til innkjøp av kladder til senga da. Så slipper du fullt skift og madrassvask selv om det går galt.

Så får du se om uhellene blir stadig færre over et par uker.

Ellers ville jeg prøvd en tøybleieløsning, for å merke tissingen på en annen måte. Akkurat hatt bleieslutt med mini her i huset, tørr både dag og natt før toårsdagen. Jeg er ganske sikker på at det ikke ville fungert om han brukte plastbleier:-)

Skrevet
Datteren min er 4,5 år. Hun har hatt full nattbleie hver morgen. I kveld prøver jeg uten bleie for å se om hun våkner når hun må på do. Bør jeg lage premiesystem, eller blir det da veldig skuffende om hun har uhell på natten?

Drikker hun mye på kvelden? Sørg for å ha henne på do rett før senga. Her får jenta lite drikke på kvelden og går på do før senga og har aldri hatt uhell om natta faktisk. Hun sluttet å tisse om natta den dagen vi fjerna nattbleia. 3,5 år.

Skrevet

Alle barn er forskjellige, så om hun vil prøve uten må du vise henne tillit, ha på tisselaken og la det gå som det går. Noen funker det for å slutte helt på ri natt, andre ikke. Ikke natt tørr når hun er 6 så kan det være greit å snakke med legen om det er hormoner inn i bildet. Masse lykke til :D

Skrevet

Jeg vil vel foreslå å kutte drikke ca en time før soving og så kan dere feks bære henne inn på do når dere skal legge henne slik at hun får tømt seg da. Vi gjør det med vår gutt, han kuttet ut nattbleien da han var 3.5 år, sluttet med bleie da han var 3.

Han har uhell noen ganger, men vet selv at det er når vi har latt han drikke for mye på kvelden, feks at han fått i seg 2 store glass med melk rett før tannpuss.

Jeg syns kanskje fulle bleier hver natt ved 4,5 år er litt seint, men nå vet jeg ikke hva slags tiltak dere har gjort for å hjelpe henne med tørre nattbleier...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sønnen min tisser seg ut natt og dag, og han er 5.... Vet hvor kjedelig det er! Har ingen tips, men jeg skal følge med på svarene her;)

Skrevet

Min sluttet når han var ca 4,5 år selv om han ikke var tørr i bleia på morran.

Han hadde gått så lenge uten bleie på dagtid at vi fant ut at det var på tide.

Kjøpte inn engangslaken på apoteket, drikker lite før sengetid og går på do rett før han legger seg.

Vi bruker å ta han opp på do før vi legger oss og han har begynt å våkne selv når han må tisse.

Synes ikke du burde bruke belønningssystem, men heller prate mye med henne om det og finne en metode som funker for dere.

Skrevet

Har også en på samme alder som ikke har sluttet.. Takk for mange tips!! :)

Skrevet

Det er noen ting som må være i orden for at barn skal kunne slutte med bleie om natta. Det ene er at de må produsere noen hormoner som gjør at de produserer mindre tiss om natta, det andre er at de må våkne når blæra er full. Er ikke de tingene i orden, så vil de fortsette å tisse om natta, uansett hvilke tiltak man gjør.

Jeg har selv en gutt på 5år som bruker bleie om natta og vi har forsøkt flere ganger å ta av bleia om natta og det går dårlig hver gang. Noen ganger kan det gå nesten uker uten at det er tiss i bleia (eller senga hvis det passer med en periode vi har forsøkt å ta av bleia) og så kan han plutselig tisse på seg hver natt i flere uker. Vi må også bruke store tapebleier fordi det er det eneste som holder på tisset. Up&go som han selv syns er bedre å bruke holder ikke fordi de alltid lekker.

Det å nekte han vann når han er tørst kommer jeg aldri til å gjøre, det syns jeg rett og slett er dårlig gjort! Tenk selv å være tørst å få beskjed om at du ikke får lov å drikke, det er noe av det verste som er.

Når det gjelder datteren din, HI, så er det jo bare å se hvordan det går, men det lureste hadde vært på forhånd å avtale at dere skal prøve noen netter, men hvis hun tisser i senga hver natt, så er det beste at hun bruker bleie en stund til. Man blir lei av å skifte på senga og vaske sengetøy, overmadrasser (for de blir av og vil våte selv om man har tisselaken) og dyner og ikke minst våkne flere ganger hver natt for å bytte alt dette...

Det er et vanlig problem for barn på 4-5år, jeg vet det er flere på sønnen min sin alder i barnehagen som fortsatt bruker bleie om natta, så jeg er ikke bekymret enda.

Skrevet

Om hun vil slutte, så synes jeg dere skal prøve.

Kjøp et tisselaken, så du har under lakenet, så er det ingen krise om hun får prøve seg og det går ille:)

Jenta mi på snart 3 har også hatt full bleie hver natt, men hun ville plutselig ikke ha bleie på seg - og nå har hun sovet uten i over en mnd, og har ikke hatt et eneste uhell. Hun har potte på rommet sitt, og står opp og tisser selv, om hun har behov for det.

Skrevet

Her sluttet ikke eldste før han var 5 år. Hadde prøvd før også men han var ikke klar. En dag sa jeg bare at nå har vi ikke flere bleier så nå må du sove uten. Han hadde uhell hver dag i 1 uke, men så gikk det 14 dager uten uhell også 1 uhell igjen osv..

Nå har han vært bleiefri i 6 mnd og har skjelden uhell. De få gangene han har det er det bare rett i dusjen og det er det.

Vi ga han belønning når han hadde vært tørr i 14 dager.

Et tips er å kjøpe 2 tisselaken. Du tar på et tisselaken og over det et vanlig laken,så et tisse laken og til slutt et vanlig laken. Om hun da har uhell på natta er det bare å dra av et sett laken og tisselaken. Så slipper man fullt sengeskift.

Og man må nok regne med noe uhell, men ikke gi opp så fort.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...