Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #1 Skrevet 30. september 2012 Hvordan blir ting fordelt da? Er det annethvert år med skatteklasse 2 og stønader? Hva med bidrag? Vil jeg da få bidrag det ene året og ingenting det andre? Og hvem har hovedomsorgen? Bytter vi annethvert år?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #2 Skrevet 30. september 2012 Det er skatteklasse 2 annen hvert år og delt barnetrygd, enten halvparten hver eller hele barnetrygden annen hvert år (men da må barnet bytte adresse annen hvert år også). Barnebidrag kan man få dersom den ene tjener vesentlig bedre enn den andre (det går begge veier).
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #3 Skrevet 30. september 2012 ps. ingen har hovedomsorgen. dere har delt omsorg og barnet har enten fast adresse hos deg eller hos far. men omsorgen deler dere på.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #4 Skrevet 30. september 2012 Det er skatteklasse 2 annen hvert år og delt barnetrygd, enten halvparten hver eller hele barnetrygden annen hvert år (men da må barnet bytte adresse annen hvert år også). Barnebidrag kan man få dersom den ene tjener vesentlig bedre enn den andre (det går begge veier). Jeg har lest et eller annet sted at man ved 50/50 ikke har rett på bidrag, bortsett fra dekning av faste utgifter. Altså at f.eks den som får barnehageregningen får halvparten av pengene av den andre, at man deler utgifter til fritidsaktiviteter i to, osv, men at man ikke får penger ut over det. Stemmer det?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #5 Skrevet 30. september 2012 Om den ene tjener dobbelt så mye som den andre må den som tjener mest betale bidrag for å hjelpe den som tjener minst å dra lasset.
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. september 2012 #6 Skrevet 30. september 2012 Skatteklasse annenhvert år og en barnetrygd hver. Var hvertfall sånn for 6 år siden. Dere kan regne ut hva han skal betale til deg, og hva du skal betale til han. da kan dere enten betale til hverandre, eller den som betaler mest betaler det overskytende til den andre. Evnt bare la det være:)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #7 Skrevet 30. september 2012 Det er skatteklasse 2 annen hvert år og delt barnetrygd, enten halvparten hver eller hele barnetrygden annen hvert år (men da må barnet bytte adresse annen hvert år også). Barnebidrag kan man få dersom den ene tjener vesentlig bedre enn den andre (det går begge veier). Jeg har lest et eller annet sted at man ved 50/50 ikke har rett på bidrag, bortsett fra dekning av faste utgifter. Altså at f.eks den som får barnehageregningen får halvparten av pengene av den andre, at man deler utgifter til fritidsaktiviteter i to, osv, men at man ikke får penger ut over det. Stemmer det? I utgangspunktet så har man ikke rett på bidrag, men om man tjener vesentlig bedre - feks. at mor tjener 500 000,- og far er student så kan far ha krav på bidrag slik at barna har det nogenlunde likt økonomisk i begge hjem #2 & #3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #8 Skrevet 30. september 2012 Det er skatteklasse 2 annen hvert år og delt barnetrygd, enten halvparten hver eller hele barnetrygden annen hvert år (men da må barnet bytte adresse annen hvert år også). Barnebidrag kan man få dersom den ene tjener vesentlig bedre enn den andre (det går begge veier). Jeg har lest et eller annet sted at man ved 50/50 ikke har rett på bidrag, bortsett fra dekning av faste utgifter. Altså at f.eks den som får barnehageregningen får halvparten av pengene av den andre, at man deler utgifter til fritidsaktiviteter i to, osv, men at man ikke får penger ut over det. Stemmer det? I utgangspunktet så har man ikke rett på bidrag, men om man tjener vesentlig bedre - feks. at mor tjener 500 000,- og far er student så kan far ha krav på bidrag slik at barna har det nogenlunde likt økonomisk i begge hjem #2 & #3 Hos oss er det sånn at far tjener 700.000 mer enn meg. Jeg har grei nok lønn selv, men han har høy stilling og tjener veldig bra. HI
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. september 2012 #9 Skrevet 30. september 2012 Det er skatteklasse 2 annen hvert år og delt barnetrygd, enten halvparten hver eller hele barnetrygden annen hvert år (men da må barnet bytte adresse annen hvert år også). Barnebidrag kan man få dersom den ene tjener vesentlig bedre enn den andre (det går begge veier). Jeg har lest et eller annet sted at man ved 50/50 ikke har rett på bidrag, bortsett fra dekning av faste utgifter. Altså at f.eks den som får barnehageregningen får halvparten av pengene av den andre, at man deler utgifter til fritidsaktiviteter i to, osv, men at man ikke får penger ut over det. Stemmer det? I utgangspunktet så har man ikke rett på bidrag, men om man tjener vesentlig bedre - feks. at mor tjener 500 000,- og far er student så kan far ha krav på bidrag slik at barna har det nogenlunde likt økonomisk i begge hjem #2 & #3 Hos oss er det sånn at far tjener 700.000 mer enn meg. Jeg har grei nok lønn selv, men han har høy stilling og tjener veldig bra. HI Si han skulle betalt 5000 til deg, og du 3000 til han... Da er det enklest om han bare gir deg 2000....skjønner?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #10 Skrevet 30. september 2012 Det er skatteklasse 2 annen hvert år og delt barnetrygd, enten halvparten hver eller hele barnetrygden annen hvert år (men da må barnet bytte adresse annen hvert år også). Barnebidrag kan man få dersom den ene tjener vesentlig bedre enn den andre (det går begge veier). Jeg har lest et eller annet sted at man ved 50/50 ikke har rett på bidrag, bortsett fra dekning av faste utgifter. Altså at f.eks den som får barnehageregningen får halvparten av pengene av den andre, at man deler utgifter til fritidsaktiviteter i to, osv, men at man ikke får penger ut over det. Stemmer det? I utgangspunktet så har man ikke rett på bidrag, men om man tjener vesentlig bedre - feks. at mor tjener 500 000,- og far er student så kan far ha krav på bidrag slik at barna har det nogenlunde likt økonomisk i begge hjem #2 & #3 Hos oss er det sånn at far tjener 700.000 mer enn meg. Jeg har grei nok lønn selv, men han har høy stilling og tjener veldig bra. HI Si han skulle betalt 5000 til deg, og du 3000 til han... Da er det enklest om han bare gir deg 2000....skjønner? Ja, det er i grunn ikke det jeg lurer på. Bare mente å ha lest et sted at dersom man har delt omsorg, så vil ingen av partene bli bidragspliktige utover det å dekke faste utgifter for barnet, slik som bhg/SFO, avgifter på aktiviteter, osv.
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. september 2012 #11 Skrevet 30. september 2012 Det er skatteklasse 2 annen hvert år og delt barnetrygd, enten halvparten hver eller hele barnetrygden annen hvert år (men da må barnet bytte adresse annen hvert år også). Barnebidrag kan man få dersom den ene tjener vesentlig bedre enn den andre (det går begge veier). Jeg har lest et eller annet sted at man ved 50/50 ikke har rett på bidrag, bortsett fra dekning av faste utgifter. Altså at f.eks den som får barnehageregningen får halvparten av pengene av den andre, at man deler utgifter til fritidsaktiviteter i to, osv, men at man ikke får penger ut over det. Stemmer det? I utgangspunktet så har man ikke rett på bidrag, men om man tjener vesentlig bedre - feks. at mor tjener 500 000,- og far er student så kan far ha krav på bidrag slik at barna har det nogenlunde likt økonomisk i begge hjem #2 & #3 Hos oss er det sånn at far tjener 700.000 mer enn meg. Jeg har grei nok lønn selv, men han har høy stilling og tjener veldig bra. HI Si han skulle betalt 5000 til deg, og du 3000 til han... Da er det enklest om han bare gir deg 2000....skjønner? Ja, det er i grunn ikke det jeg lurer på. Bare mente å ha lest et sted at dersom man har delt omsorg, så vil ingen av partene bli bidragspliktige utover det å dekke faste utgifter for barnet, slik som bhg/SFO, avgifter på aktiviteter, osv. Da får du lese på nav. Reglene var hvertfall sånn for noen år siden
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #12 Skrevet 30. september 2012 Det er skatteklasse 2 annen hvert år og delt barnetrygd, enten halvparten hver eller hele barnetrygden annen hvert år (men da må barnet bytte adresse annen hvert år også). Barnebidrag kan man få dersom den ene tjener vesentlig bedre enn den andre (det går begge veier). Jeg har lest et eller annet sted at man ved 50/50 ikke har rett på bidrag, bortsett fra dekning av faste utgifter. Altså at f.eks den som får barnehageregningen får halvparten av pengene av den andre, at man deler utgifter til fritidsaktiviteter i to, osv, men at man ikke får penger ut over det. Stemmer det? I utgangspunktet så har man ikke rett på bidrag, men om man tjener vesentlig bedre - feks. at mor tjener 500 000,- og far er student så kan far ha krav på bidrag slik at barna har det nogenlunde likt økonomisk i begge hjem #2 & #3 Hos oss er det sånn at far tjener 700.000 mer enn meg. Jeg har grei nok lønn selv, men han har høy stilling og tjener veldig bra. HI Si han skulle betalt 5000 til deg, og du 3000 til han... Da er det enklest om han bare gir deg 2000....skjønner? Ja, det er i grunn ikke det jeg lurer på. Bare mente å ha lest et sted at dersom man har delt omsorg, så vil ingen av partene bli bidragspliktige utover det å dekke faste utgifter for barnet, slik som bhg/SFO, avgifter på aktiviteter, osv. Regelen sier: "Bidrag ved delt bosted Bidraget skal da fastsettes som et nettobidrag. Der underholdskostnaden fordeles med 3/6 på hver blir det ikke bidrag. Blir den ene tillagt 5/6 eller 4/6 av underholdskostnaden, skal denne betale 1/6 eller 2/6 til den andre. "
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #13 Skrevet 30. september 2012 Det er skatteklasse 2 annen hvert år og delt barnetrygd, enten halvparten hver eller hele barnetrygden annen hvert år (men da må barnet bytte adresse annen hvert år også). Barnebidrag kan man få dersom den ene tjener vesentlig bedre enn den andre (det går begge veier). Jeg har lest et eller annet sted at man ved 50/50 ikke har rett på bidrag, bortsett fra dekning av faste utgifter. Altså at f.eks den som får barnehageregningen får halvparten av pengene av den andre, at man deler utgifter til fritidsaktiviteter i to, osv, men at man ikke får penger ut over det. Stemmer det? I utgangspunktet så har man ikke rett på bidrag, men om man tjener vesentlig bedre - feks. at mor tjener 500 000,- og far er student så kan far ha krav på bidrag slik at barna har det nogenlunde likt økonomisk i begge hjem #2 & #3 Hos oss er det sånn at far tjener 700.000 mer enn meg. Jeg har grei nok lønn selv, men han har høy stilling og tjener veldig bra. HI Si han skulle betalt 5000 til deg, og du 3000 til han... Da er det enklest om han bare gir deg 2000....skjønner? Ja, det er i grunn ikke det jeg lurer på. Bare mente å ha lest et sted at dersom man har delt omsorg, så vil ingen av partene bli bidragspliktige utover det å dekke faste utgifter for barnet, slik som bhg/SFO, avgifter på aktiviteter, osv. Da får du lese på nav. Reglene var hvertfall sånn for noen år siden Har lest på nav - hjalp ikke...
Gjest Gullguttene Skrevet 30. september 2012 #14 Skrevet 30. september 2012 Jeg skal ikke påstå noe, men jeg kjenner ei som er ufør og har 50/50 med far. Han betaler bidrag til henne, han tjener vel litt over gjennomsnittet. Men er det ikke sånn at dersom retten har gitt 50/50 vil en av foreldrene være hovedforsørger, men ikke ellers?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå