Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #1 Skrevet 30. september 2012 Jeg trenger hjelp til rettskriving og er blitt i tvil om når disse brukes, kan du hjelpe meg?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #2 Skrevet 30. september 2012 Hmmm... Godt spørsmål. Anser meg selv for å være god på rettskriving, men her tør jeg ikke gi noe bastant svar. Jeg vil imidlertid tro at man alltid skriver lengre, og at lenger bare er en måte man uttaler ordet på.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #3 Skrevet 30. september 2012 Hmmm... Godt spørsmål. Anser meg selv for å være god på rettskriving, men her tør jeg ikke gi noe bastant svar. Jeg vil imidlertid tro at man alltid skriver lengre, og at lenger bare er en måte man uttaler ordet på. Det stemmer ikke. Jeg lurer på om lengre brukes når det er en direkte sammenligning? Altså at man skal kunne tilføye "enn" (lengre enn), for at det skal være riktig bruk. hi
Mor Stratos Skrevet 30. september 2012 #4 Skrevet 30. september 2012 (endret) Lenger i tid - han er ikke blant oss lenger. Lengre i avstand - det er lengre enn herfra til Dovre. Endret 30. september 2012 av Mor Stratos
Gjest AnneS Skrevet 30. september 2012 #5 Skrevet 30. september 2012 Rett fra Språkrådets sider gjengis: Spørsmål: Hva er forskjellen på "lengre" og "lenger"? Svar: Regelen er: "Lengre" er komparativ av adjektivet "lang", mens "lenger" er komparativ av adverbet "lenge" og av intetkjønnsformen "langt" i adverbial funksjon. Noen eksempler: Vi hadde en lengre samtale (komp. av "lang"). Samtalen varte lenger enn første gangen (komp. av "lenge"). Avstanden var lengre enn de hadde trodd (komp. av "lang"), så de kom ikke lenger den dagen (komp. av "langt"). De hoppet langt, men begge hadde hoppet lenger før. Dette var et lengre hopp enn ved forrige forsøk. (Merk at i det siste eksemplet er "lengre" komparativ av "langt (hopp)", men her har ikke "langt" adverbial funksjon, men attributiv (dvs. at det er et adjektiv som står til et substantiv), og derfor skal det være "lengre".
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #6 Skrevet 30. september 2012 Rett fra Språkrådets sider gjengis: Spørsmål: Hva er forskjellen på "lengre" og "lenger"? Svar: Regelen er: "Lengre" er komparativ av adjektivet "lang", mens "lenger" er komparativ av adverbet "lenge" og av intetkjønnsformen "langt" i adverbial funksjon. Noen eksempler: Vi hadde en lengre samtale (komp. av "lang"). Samtalen varte lenger enn første gangen (komp. av "lenge"). Avstanden var lengre enn de hadde trodd (komp. av "lang"), så de kom ikke lenger den dagen (komp. av "langt"). De hoppet langt, men begge hadde hoppet lenger før. Dette var et lengre hopp enn ved forrige forsøk. (Merk at i det siste eksemplet er "lengre" komparativ av "langt (hopp)", men her har ikke "langt" adverbial funksjon, men attributiv (dvs. at det er et adjektiv som står til et substantiv), og derfor skal det være "lengre". Takk AnneS!
Cornelianelia Skrevet 30. september 2012 #7 Skrevet 30. september 2012 Lengre og lenger er bøyninger av to ulike ord. Det heter langt - lengre -lengst. F. ex: Han kastet langt, men hun kastet lengre. Lenge - lenger - lengst handler om tid. F.ex: Han jobber ikke lenger i bedriften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå