Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #1 Skrevet 30. september 2012 Er livredd for at barna mine skal bli overvektige. De har en overvektig far, og jeg var overvektig som liten. Jeg er slank i dag, men det er fordi jeg trener. Barna våre spiser kanskje dette i løpet av en dag: 4åring: 1-2 skiver til frokost, lunsj er jeg usikker da barnet er i barnehagen, men spiser veldig godt har jeg forstått, middag avhenger i hva vi har, ikke så veldig mye...kanskje en porsjon og 2 porsjoner hvis det er noe som foreks pizza. Som regel ingen kveldsmat. Snop er jeg streng på. Kun på lørdager, men det er jo ofte et besøk her og der og da nekter jeg dem ikke kjeks foreks hvis det tilbys.....ikke streng der. 6 åring: 1 skive til frokost, lunsj på skolen er yoghurt+musli eller 2 skiver, et måltid på sfo, spiser godt etter hva jeg har forstått, middag nesten ingenting hvis det er noe ikke barnet liker, men det er også problemet, får barnet pizza foreks kan barnet spise vannvittig mye 4-5 stykker!!! osv..gjerne 3-4 pølser. slike ting....(( Begge barna går på 1 idrett hver og er normalt aktive. mannen i huset lever usunt, spiser aldri grønsaker, må majones på alt osv osv, har prøvd å si til ha at hans vaner smitter over, men han bryr seg ikke:/ barna får kun vann av meg, men av faren saft selvfølgeilig, siden mannen også er allergisk mot vann:( er så redd barna skal bli overvektige, den ene er litt kraftig men ikke stor på den måten, det andre barnet er helt normal.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #2 Skrevet 30. september 2012 Ja, hvor er frukten?? den prøver jeg å gi, men det eneste de liker er epler..mannen i huset er selvfølgelig allergisk mot frukt også, han spiser ikke dette.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #3 Skrevet 30. september 2012 Usunt går jo ikke på mengde, men på hvilken mat de får og det skriver du jo ikke så mye om... Barn er aktive og trenger en del mat. Ikke farlig at de får saft av og til da.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #4 Skrevet 30. september 2012 De spiser grovt brød bare, variert pålegg, middag er som er regel kjøttkaker, fiskepinner eller fersk fisk, en god del kjøttdeig av div slag, kylling....MEN lite frukt og grønt da de ikke liker dette, jeg spiser det, men ikke faren så kanskje det er hans feil! HI
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #5 Skrevet 30. september 2012 Gjør du mye ut av at mannen ikke spiser grønnsaker? Mannen min spiser heller ikke veldig mye grønnsaker, men han forsyner seg med noe på tallerknen og spiser så vidt noe av det. Vi vet begge to at det er sånn, men kommenterer det ikke så barna hører det, så de får ikke med seg at faren nesten ikke spiser grønnsaker. Jeg har vokst opp med saft hver dag og var aldri overvektig som barn. Nå har jeg noe kilo for mye, men nå er det også sjeldent jeg drikker saft...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #6 Skrevet 30. september 2012 Han spiser det av og til til middag, men tar seg aldri en gulrot liksom, eler eple...neh, kommenterer det sjelden............hi
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #7 Skrevet 30. september 2012 Ut i fra hva du skriver på #4, så høres det jo ikke ut som om de har et usunt kosthold. De burde få i seg frukt og grønnsaker ja, men maten til vanlig hørtes jo ganske greit ut. Prat med mannen din om hva du tenker, kanskje han kan prøve å bli litt flinkere for barna sin del, og du burde bli litt mindre hysterisk i forhold til overvekt...
Zara84 Skrevet 30. september 2012 #8 Skrevet 30. september 2012 Det jeg reagerer mest på her er at 4-åringen ikke spiser kveldsmat. Er viktig med minimum 4 måltider hver dag. Ellers er det deres ansvar å få barna til å like frukt og grønnsaker. Barn spiser mer om dere kutter dem opp. Server smoothies. Lag div sauser fra bunnen av og bruk ekstra grønnsaker i sausene. F.eks kan du kutte opp gulrøtter og paprika og ha det i tomatsausen.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #9 Skrevet 30. september 2012 Det jeg reagerer mest på her er at 4-åringen ikke spiser kveldsmat. Er viktig med minimum 4 måltider hver dag. Ellers er det deres ansvar å få barna til å like frukt og grønnsaker. Barn spiser mer om dere kutter dem opp. Server smoothies. Lag div sauser fra bunnen av og bruk ekstra grønnsaker i sausene. F.eks kan du kutte opp gulrøtter og paprika og ha det i tomatsausen. De legger seg 19.00, og når vi spiser middag 17.30 de fleste dager så får de ikke kveldsmat nei, spiser vi før dette får de alltid tilbud om et kveldsmåltid. hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå