Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #1 Skrevet 30. september 2012 Mannen min ønsker å hjelpe en kompis med å taue en bil i morgen, da er jeg 39+0 (førstegangsfødende). Vi bor i samme by som sykehuset. Bilen befinner seg 45 minutter unna der vi bor, og skal taues til kompisens hjem, ca 25 minutter unna her i en annen retning. Det er rushutsatte strekninger de skal kjøre, og de skal begynne i morgen kl 15:30. I tillegg har bilen vår en lekkasje i girkassa, ifølge verkstedet er det ikke farlig å kjøre med den - men jeg tenker vel uansett det ikke er bra å la den taue tungt før lekkasjen er utbedra. I utgangspunktet burde de bare være borte 2-3 timer om de kjører i vanlig hastighet på motorveien, men det tviler jeg på er mulig både pga rush og fordi de skal taue den andre bilen slik at de vil kjøre saktere. Jeg føler meg veldig utrygg ved tanken på å slippe ham avgårde så nærme fødsel og har ingen backup til å følge meg på sykehuset om noe plutselig skulle skje, men han insisterer. De vil i teorien være maksimalt 45 minutters kjøring unna, men dog... Er jeg hysterisk/urimelig?
Gjest uni kum Skrevet 30. september 2012 #2 Skrevet 30. september 2012 Hadde ikke falt meg inn å nekte på det, så lenge du ikke har tydelige tegn på at en fødsel er i gang.
Gjest yrild Skrevet 30. september 2012 #3 Skrevet 30. september 2012 Du er ikke hysterisk bare gravid :-) Jeg tror faktisk ikke at det er et problem at mannen din gjør dette, men hvis du føler deg veldig utrygg så får du bare prøve å forklare dette til mannen og håpe på at en annen kan hjelpe kompisen. 45 min er veldig lite når det handler om fødsel (i de aller allerr fleste tilfellene).
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #4 Skrevet 30. september 2012 Vil si at du kanskje er litt hysterisk ja...hvis det du er førstegangs så er det jo større sjans for at du går over tida. Første gangs og har ikke fullt så ofte styrtfødsler. Fødselen var jo en stund og man trenger heller ikke å dra på sykehuset med en gang riene begynner, det er jo nesten bare mer behagelig å vente hjemme til de er ca 5 min i mellom... Ville ikke tenkt så mye på det egentlig. Men så fødte jeg alene og så tenker ikke helt at man må ha noen der hele tiden..
3 er nok! Skrevet 30. september 2012 #5 Skrevet 30. september 2012 Hadde ikke tenkt to ganger over å la han dra. Ser ingen problemer med det.
Gjest Gul stjerne Skrevet 30. september 2012 #7 Skrevet 30. september 2012 Ja, jeg tenker du er full av hormoner og stress og at du ikke tenker klart. Dette kommer til å gå så fint. Livet kan ikke stoppe opp selv om termin nærmer seg.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #8 Skrevet 30. september 2012 Ja dette synes jeg var litt vel drøyt.. la mannen hjelpe kompisen sin..
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #9 Skrevet 30. september 2012 I verste fall vil han aldri være lengre borte enn 45 minutter om jeg frostår deg riktig og det er jo ikke noe problem. Som førstegangsfødende vil du trolig ikke føde så tidlig (statistisk sett - det finnes selvsagt unntak) og skulle den starte tar det nok MYYYYEEEEEEE lengre tid enn 45 minutter fra første tegn til du har behov for å dra til klinikken og i alle fall til ungen er ute. Du er nok en smule hysterisk ja. La han dra.
Vossafår Skrevet 30. september 2012 #10 Skrevet 30. september 2012 Mange bor over 2 timer unna sykehus og det er betegnet som forsvarlig. Skjer det noe så er han hjemme innen max en time. Null problem Blir det akutt så kommer det en ambulanse å henter deg. Send han avgårde, sett deg i godstolen og les ei god bok, gå deg en tur, besøk en venninne, kos deg og nyt dagen. Det blir lenge til neste alene-hjemme-dag ;-)
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 30. september 2012 #11 Skrevet 30. september 2012 Sidem jeg fødte, helt ut av det "blå", i uke 39 og iløpet av 3 timer så tja, jeg skjønner hvordan du tenker for man vet aldri når det skjer og hvor fort det kan skje. Men kos deg du for det går nok bra, alle er ikke like "uheldige" som meg, og skjer det noe så ringer du ham og så ringer du føden. Er det hastverk så får du ambulanse
Marjoriee Dawes Skrevet 30. september 2012 #12 Skrevet 30. september 2012 Er ikke ofte jeg syns noen er hysteriske eller urimelige. Men ja, syns du virkelig er hysterisk!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #13 Skrevet 30. september 2012 Jeg sendte daglig mannen ca45min kjøring unna, uten rush og det var på motsatt side av Oslo av det vi bodde selv, så i prinsippet veeeldig mye lengre kjøring i rushen. Han jobbet der, så selvfølgelig måtte han dra på jobb selv om jeg nærmet meg terminen. Fødselen startet midt på natta, så det ble ikke behov for å få han hjem fra jobb, men det var en forholdsvis rask førstegangsfødsel, på ca 9timer fra første rie... Jeg hadde uten problemer sendt mannen av gårde for å hjelpe kameraten og jeg hadde tatt en rolig dag selv, hvis alt var i orden til fødselen.
solavisfolket81 Skrevet 30. september 2012 #14 Skrevet 30. september 2012 Skjønner hvordan du tenker jeg da, men går garantert bra. Be han ha på høy lyd på mobilen og komme med en gang om noe skulle skje ;-)
soleia Skrevet 30. september 2012 #15 Skrevet 30. september 2012 Eg har fødd i løpet av 3 timar, men denne turen hadde mannen fått ta, om eg ikkje følte det var noko på gang.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #16 Skrevet 30. september 2012 Ser at tilbakemeldingene stort sett er at jeg er litt out of line... Og det er jo litt hormoner inne i bildet, og et stort behov for å føle seg trygg, særlig iom jeg ikke har noen andre som kan følge meg om noe skulle skje.. Litt av poenget var at det sannsynligvis reellt sett er snakk om mer enn 45 minutter pga rush/kø, at bilen vil gå sakte fordi den skal taue en annen bil (som jo er blytungt) og at jeg redd bilen skal bryte sammen pga lekkasjen. Ser for meg at de er stuck i rushtrafikken et sted langs motorveien (uten tauebil eller taxi i sikte), med en bil på slep og en annen som har brutt sammen på veien pga lekkasje og overbelastning, mens jeg er på føden i styrtfødsel Joda, worst case scenario....... HI
Mami_ Skrevet 30. september 2012 #17 Skrevet 30. september 2012 Jeg sendte mannen på dagstur med fly 2 timer hver vei når jeg var 39+2. Han hadde fått time hos spesialist på idrettsskade som han hadde ventet nesten et år på og fikk ikke bytta timen. Hadde heller ingen backup til fødselen, måtte bli en venninne i såfall. Vi avtalte at dersom jeg ikke kjente noe om morgenen når han dro skulle han bare dra i og med at jeg var førstegangs og han sikkert rakk det dersom det skulle starte utover dagen. Han var borte i 12 timer. Ble ikke noe fødsel da, men en uke etterpå fødte jeg og fødselen varte 3 timer. Gjett om jeg var glad han ikke var borte den dagen Syns ikke du er hysterisk, men selv ville jeg latt han dra.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #18 Skrevet 30. september 2012 Sånn basert på egen og andres erfaring har du meget lite å frykte. La oss si at hele greia tar 3 timer, og fødselen starter idet han går ut døra - da har du fortsatt ca 27 timer sammen med mannen din når han er ferdig.
VE-G Skrevet 30. september 2012 #19 Skrevet 30. september 2012 Hehe, jeg skjønner godt at du helst vil ha han i nærheten i tilfelle noe skulle skje. Men det går nok helt at han hjelper kompisen sin, bare be han være tilgjengelig på mobilen i tilfelle. Mannen min jobber nesten en og en halv time unna, og han kommer jo til å dra på jobb frem til fødselen starter, og så tar det ca 30 min fra oss til sykehuset. Jeg håper med andre ord at fødselen starter på kvelden/natta eller helga. Hehe Men for all del, hvis du syns det er skikkelig ubehagelig, så må du bare si det til mannen din. Litt særegenheter må man få ha når man er gravid, og det får mannen bare respektere
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #20 Skrevet 30. september 2012 Ser at tilbakemeldingene stort sett er at jeg er litt out of line... Og det er jo litt hormoner inne i bildet, og et stort behov for å føle seg trygg, særlig iom jeg ikke har noen andre som kan følge meg om noe skulle skje.. Litt av poenget var at det sannsynligvis reellt sett er snakk om mer enn 45 minutter pga rush/kø, at bilen vil gå sakte fordi den skal taue en annen bil (som jo er blytungt) og at jeg redd bilen skal bryte sammen pga lekkasjen. Ser for meg at de er stuck i rushtrafikken et sted langs motorveien (uten tauebil eller taxi i sikte), med en bil på slep og en annen som har brutt sammen på veien pga lekkasje og overbelastning, mens jeg er på føden i styrtfødsel Joda, worst case scenario....... HI Hvis fødselen starter, så er det jo helt sikkert mange steder på veien hvor de kan sette fra seg bilen de tauer og da kan han jo kjøre bilen deres som normalt hjem. Hvis bilen deres streiker, fødselen starter og det ikke er noen taxi i nærheten, så har de vel mobiltelefoner begge to og da må det jo være full mulighet for å få ta i en taxi. Hvis det er vanskelig, så må de bare si det som det er og da tipper jeg de får "sneket" seg fremover i køen ganske raskt. Og styrtfødsler er sjeldne, selv om det ikke alltid høres sånn ut her på dib/bim, så det er veldig lite sannsynlig at du vil føde på 1-2timer og tar det mer enn to timer, så vil mannen helt uten problemer komme seg hjem, selv midt i rushen.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 30. september 2012 #21 Skrevet 30. september 2012 Han kan jo ta taxi fra hvilket som helst sted nesten hvis fødsel begynner. Regner med at mannen din går på jobb? Veldig mange har jobber der det ikke er lov å ha mobil, og man må gjennom sentralbordet for å få tak i en person. Enkelte kan ikke dra fra arbeidsplassen før det kommer noen andre og overtar. De fleste førstegangs har ikke styrtfødsel, og hvis så skjer så har du krav på taxi/ambulanse til sykehuset. Slapp av
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #22 Skrevet 30. september 2012 jeg tenker at veldig mange i Norge (Oslo?) er veldig bortskjemt med kort avstand tl fødeavdeling! Jeg har bor 20 mil unna nærmeste fødested, og her er det maaaange som ender opp med å føde ambulanse på en vegskulder, uten mann, mamma eller venninne til å være med... Men HI, som andre sier er du hormonell, småstresset og spent, og det er ikke det minste rart siden du er førstegangs! Jeg er helt sikker på at alt ordner seg, og la mannen ta denne turen du!
magica fra tryll Skrevet 30. september 2012 #23 Skrevet 30. september 2012 Ja, du er hysterisk;) Her er det 1 time til sykehuset, mannen har 1 times kjøring til og fra jobb...osv. Går nok helt fint! Lykke til:)
valkyrien Skrevet 30. september 2012 #24 Skrevet 30. september 2012 Da jeg gikk gravid var mannen i full sjåførjobb helt til dagen det ble fødsel. I den jobben kunne han vært 8 timer unna, i værste fall, men jeg nektet ikke han å gå på jobb av den grunn...
Eliane Skrevet 30. september 2012 #25 Skrevet 30. september 2012 Min har 1 1/2 time i helikopter og 3-4 timer bil for å komme seg fra jobb. Men helikopter står jo ikke standby hele døgnet.. La han hjelpe kompisen sin,så kan du nyte stillheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå