Gå til innhold

Noen med litt peiling på maling av tak og vegger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å male kontoret vårt. Rommet kommer til å bli svært lite bruk, men vi kommer til å oppbevare en del saker og ting, bøker osv der. Samtidig må det se litt ryddig og ok der da man kan gå gjennom rommet for å komme ut til den ene terassen...

Siden jeg har lyst til å gjøre det litt raskt og enkelt så lurer jeg da på om jeg kan bruke samme malinga på tak, lister og vegger? Det er malte plater i taket og på veggene er det strie. Hvilken malink bør jeg i så fall bruke? Og hvilken hvit farge?

Det gjør ikke så mye om det ikke blir smashing, men rommet skal se ok ut.

Noen som vet? Mitt første maleprosjekt, så jeg er ganske grønn...

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Så lenge det er samme overflater så går det fint. Har malt et rom her i samme farge overalt, da alt var ubehandlet furu. Be om maling til det underlaget du skal male, så får du riktig type:)

Skrevet

Hmm...er ikke samme underlag da taket er malte plater, mens veggene er malt strie. Får høre med de på malebutikken, er bare redd de synes jeg er helt håpløs som velger en så lettvint løsning :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Går nok bra. Jeg har malt kjellertrappa med vannbasert maling. I butikken rista de bare på hue, men trappa er like fin den;)

Skrevet

Det det fleste gjør er å ha en annen glansegrad på listene enn på vegg og tak.

kanskje 40 på listene og 10 på veggen? Da blir det fort litt mer spennenede og ikke seendes ut som en boks. Også må man jo velge maling utifra hva man skal male, er det ubehandlet tre bør du grunne først feks. Malt strie kan du bare male over, send er bra maling om du tenker på luftkvalitet.

Eggehvit er veldig standard hvitfarge som passer til det meste. Vi har det i alle tak og på alle lister.

Skrevet

Det eneste er at takmaling ofte er mindre rennende enn annen maling, det kan dryppe veldig av vanlig maling (har prøvd), men siden det er et lite rom er det vel bare å dekke gulvet godt og ta på caps. Vannbasert maling burde gå bra, feks glans 10.

Ville brukt standard egghvit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...