Gå til innhold

Burde jeg blande meg inn i dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Min datter fylte akkurat 3 år, og frem til sommeren har hun stort sett lekt med de barna som er i hennes årskull (fire jenter og en gutt) i barnehagen.

Nå er det slik at hver gang jeg henter, så leker hun med de eldste jentene. Når jeg spør hvordan hun har hatt det og hvem hun har lekt sammen med, så svarer hun også kun disse. Aldri vennene på samme alder.

"Problemet" er at jeg har overhørt en rekke ganger at de ikke alltid oppfører seg så pent. Hvis hun har en leke som en av dem vil ha, så truer de med at hvis de ikke får den så går de. Eller hvis hun ikke vil være f.eks babyen i leken, så truer de med at hun ikke får leke sammen med dem.

Sånn er det litt her hjemme også, da to av jentene er våre naboer og ofte på besøk. Hører at de kommer med slike kommentarer, men har foreløpig aldri blandet meg inn.

Jenta vår er ganske veslevoksen og har bein i nesa, men ser jo at hun blir litt usikker når disse kommentarene kommer.

Er dette noe jeg burde blande meg inn i?

Synes det er så vanskelig å vite hva de klarer å ordne opp i selv, og når vi voksne må rettlede dem litt.

Videoannonse
Annonse
Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Jeg hadde satt meg ned og snakket med de og forklart at det ikke er greit å si sånne ting når jeg overhører slike kommentarer.

Hadde forklart hvorfor ikke det er greit å si slike ting og at når man leker sammen så skal man være snill mot alle og man må dele på lekene osv.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet
Jeg hadde satt meg ned og snakket med de og forklart at det ikke er greit å si sånne ting når jeg overhører slike kommentarer. Hadde forklart hvorfor ikke det er greit å si slike ting og at når man leker sammen så skal man være snill mot alle og man må dele på lekene osv.

Tusen takk for svar!

Ja, det er kanskje en ide å ta en prat om det neste gang jeg overhører noe sånt. Alle disse jentene er flotte og høflige jenter, så tror ikke det ligger noe særlig bak det. Men det er jo ikke noe hyggelig for en 3-åring å høre dette støtt og stadig.

Vanskelig å vite hva man skal blande seg opp i eller ei. Og verre blir det nok med årene ;)

Skrevet

Jeg hører ikke på at andre barn kan være atal mot mine barn flere ganger uten å si i fra.

Jeg har pleid å si at om ikke ALLE får være med og bestemme i leken, så kan de heller bryte opp og leke hver for seg. For skal en kunne ha det koselig så skal alle være greie mot alle. Noe annet kommer ikke på tale.

Er ikke bare de andre ungene jeg sier det til men også mine. Jeg tollererer ikke tull.

Jeg er ikke den som setter seg ned og er over-pedagogisk, jeg er redd jeg er altfor lik min tante på det området :) Hun sa ting slik det var og var ikke "pusete" når det var noe oss unga imellom.. Er ikke superstreng, men orker ikke puse med ungene når det er krangling..

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet
Jeg hadde satt meg ned og snakket med de og forklart at det ikke er greit å si sånne ting når jeg overhører slike kommentarer. Hadde forklart hvorfor ikke det er greit å si slike ting og at når man leker sammen så skal man være snill mot alle og man må dele på lekene osv.
Tusen takk for svar! Ja, det er kanskje en ide å ta en prat om det neste gang jeg overhører noe sånt. Alle disse jentene er flotte og høflige jenter, så tror ikke det ligger noe særlig bak det. Men det er jo ikke noe hyggelig for en 3-åring å høre dette støtt og stadig. Vanskelig å vite hva man skal blande seg opp i eller ei. Og verre blir det nok med årene ;)

Er ikke alltid lett å vite hva man skal gjøre nei... Men jeg tenker at selv om barna er høflige og snille ellers er det viktig å ta slike ting nå mens de er såpass små for å legge grunnlaget til senere :)

Lettere å "plukke unoter" mens de fremdeles er ferske, dessuten er det nok lettere å bli hørt og bli tatt på alvor nå enn når de er nærmere tenåringer, he he :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...