Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #1 Skrevet 30. september 2012 Jeg lager så sjelden fårikål at jeg lurer HVER gang. Hvor mye vann skal det være? Bare litt i bunn for å dampe det, eller full gryte? Det står i oppskriftene at det skal koke/trekke i ca to timer. Pleier dette å være nok, eller er det sånn at jo lenger, jo bedre?
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 30. september 2012 #2 Skrevet 30. september 2012 Jeg er ikke sikker selv ang tid, men jeg pleier å lage den såpass tidlig at jeg heller kan varme den opp om den blir tidligere ferdig enn antatt. Men det viktigste er vel at kjøttet skal løsne av seg selv fra beinet? Jeg er heller ikke sikker på hvor mye vann man bruker. Pleier å få den til, men er så lenge mellom hver gang jeg lager. Denne gangen fylte jeg kjelen med vann sånn at det akkurat dekket alt, men da var det masse "grums" i bunnen, så jeg vet ikke om jeg skal anbefale deg å ikke fylle helt opp
4 trollunger Skrevet 30. september 2012 #3 Skrevet 30. september 2012 Legg kjøtt og kål lag vis i pannen , ha gjerne i noen gulerøtter :-) (smakssak) Tilsett salt og hel pepper. Fyll opp med vann - skal dekke innholdet i pannen. Koke tid sies å være ca. 2 timer, men det gjør ikke noe om det får trekke litt lengre. God middag!
peanutts82 Skrevet 30. september 2012 #4 Skrevet 30. september 2012 jeg pleier å ha vann opptil halvparten av gryta. ikke dekke alt. syns det blir litt suppete da. kål gir jo også fra seg vann. passer heller på at det ikke går tomt for vann ved å helle litt og litt etter hvert. det er jo mer smak også når det damper. men det er meg jeg liker det slik. vet ikke hva som er "riktig"
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #5 Skrevet 30. september 2012 Drysser dere ikke mel mellom lagene for å få ordentlig saus? Det gjør jeg.
Gjest Filifjonka Skrevet 30. september 2012 #6 Skrevet 30. september 2012 Drysser dere ikke mel mellom lagene for å få ordentlig saus? Det gjør jeg. Det varierer fra sted til sted i Norge. Jeg har akkurat lest at på Sørlandet og i Nord-Norge lager de fleste fårikål med jevning. På østlandet og Vestlandet varierer det. Selv har jeg vokst opp med fårikål uten jevning, og synes det høres rart ut å jevne den med mel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå