Gå til innhold

Liten kar med hard og treg mage. Normalt eller andre årsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstemannen min på 7 mnd har vært konstant hard og treg i magen etter at vi innførte fast føde rundt 5 mnd alder.

Fram til da hadde han avføring flere ganger om dagen.

Nå går det alltid 2-4 dager mellom hver gang. Han plages ofte med luftsmerter og jeg kjenner igjen spenningene i kroppen og gråten hans når han har vondt. Spesielt ille blir det dersom det bikker tredje dagen.

Nå han først må bæsje trykker han som bare det da avføringen er veldig hard. Han plages og det er vondt å se.

Jeg har gitt fennikelte og sviskemos uten at det hjelper noe nevneverdig.

Han får bare mellom 1 og 2 måltider om dag pga dette. Han spiser stort sett moste grønnsaker og glutenfri grøt. Noe fruktpure.

På 6 mnd kontroll fikk jeg beskjed om at det kan ta litt tid før systemet vender seg til fast føde. Med mine to andre tok det et par uker før magen var i lage etter introduksjonen. Nå blir det aldri bedre. Jeg fikk beskjed om at jeg kan gi Lactulose, men vil dette tilrettelegge for en bedre fordøyelse eller fjerne problemet bare under bruk?

Erfaringer og råd mottas med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke gir seg ville jeg tatt kontakt med lege/barnelege for undersøkelse og råd. Det kan være at det er noe han ikke tåler. Får han i seg nok væske?

Skrevet
Hvis det ikke gir seg ville jeg tatt kontakt med lege/barnelege for undersøkelse og råd. Det kan være at det er noe han ikke tåler. Får han i seg nok væske?

Ja, jeg ammer han enda veldig mye. Så det er den næringen han vokser på. Han får også vann til måltidene. Når han først spiser fast føde, så er han småspist. Første var også slik, men det gikk seg til mye fortere.

Var selv ganske syk av melkeintoleranse som liten, men da ville jeg vel merket det under fullammingen også, tenker jeg.

Skrevet

Min erfaring er at det letter mye år de begynner å å. Bland en halv ts maltekstrakt i grøten og se om det hjelper

Skrevet

Spiser han banan? Hos oss var det grunnen til hard mage i den alderen..

Skrevet

Nei, han får ikke banan pga den trege magen. Maltekstrakt har vi også forsøkt.

Kanskje han burde hatt enda mer vann fremfor relativt hyppig amming? Han trenger mer mat nå som han blir stor, men får kanskje ikke nok fra meg når jeg ammer han ofte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...