Gå til innhold

Det å ha muslimske venner, IKKE rasistisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barn har muslimske venner som går ut og inn her. Med eldste, som er mye eldre enn yngste, sine venner har aldri det å spise hos hverandre vært et tema. Men med yngste har dette blitt et lite problem ser jeg nå. Yngste er 7 år og har flere ganger spist middag hos en kompis som er muslim. For oss gjør det ikke noe at han spiser halal. I kveld var kompisen hans innom her og ga klart inntrykk av at han hadde lyst til å spise lasagne hos oss i morgen siden vi skal ha det til middag. Han skulle gjerne fått spise med oss, MEN kjøttdeigen er ikke halal. Er vanlig kjøttdeig. Jeg kan jo ikke ha halalmat liggende klart i tilfelle lissom, eller må jeg det? Kjøtt har jo en viss holdbarhet selv i fryseren.

Ble bare så innmari lei meg :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag den med grønnsaker isteden for kjøtt :) Kjempegodt, og da er problemet løst ;)

Skrevet

Neida, det må du ikke - men det er hyggelig at du tenker på muligheten :)

Kanskje holder det at du forklarer saken for ham - ungenes muslimske venner er stort sett veldig obs på sånt selv. Kanskje han kan spise hos dere en annen gang litt planlagt, så kan dere spise noe som også han kan? Det er jo stas å spise hos venner. Det er jo også noen muslimer som har en helt pragmatisk holdning til det - så lenge det ikke er svin er det ikke så farlig om det ikke er halal bare ungene har det bra, sa våre tyrkiske naboer, og mente det var viktigere at ungene våre og deres kunne fortsette sitt gode forhold.

Skrevet

Mine barn har muslimske venner som går ut og inn her. Med eldste, som er mye eldre enn yngste, sine venner har aldri det å spise hos hverandre vært et tema. Men med yngste har dette blitt et lite problem ser jeg nå. Yngste er 7 år og har flere ganger spist middag hos en kompis som er muslim. For oss gjør det ikke noe at han spiser halal. I kveld var kompisen hans innom her og ga klart inntrykk av at han hadde lyst til å spise lasagne hos oss i morgen siden vi skal ha det til middag. Han skulle gjerne fått spise med oss, MEN kjøttdeigen er ikke halal. Er vanlig kjøttdeig. Jeg kan jo ikke ha halalmat liggende klart i tilfelle lissom, eller må jeg det? Kjøtt har jo en viss holdbarhet selv i fryseren.

Ble bare så innmari lei meg :-(

Jeg ville ha spurt foreldrene hans om hvordan de ser på det. Mange er ikke superstrenge på at alt må være halal, bare det ikke er svin. Min datters muslimske venninne spiste taco med oss i går, og det var vanlig kjøttdeig av storfe.

Hvis de bare vil at sønnen skal spise halalmat, så er det jo opp til deg hvordan du vil forholde deg til det. Det kan jo ikke forventes av deg at du skal lage dobbelt opp av mat, men det er flott at du vil ha noe å tilby gutten. Kanskje du kan ha noen halalpølser liggende i fryseren, slik at han i det minste kan spise sammen med dere, selv om det ikke er samme slags mat?

Skrevet
Lag den med grønnsaker isteden for kjøtt :) Kjempegodt, og da er problemet løst ;)

Du må ikke foreslå sånt, må vite, kommer snart en haug med sure svar om at HI for f**** ikke skal måtte lage annen mat enn hun har lyst på, bare for muslimer skyld :P

Men Hi, du kan jo lage et lite hjørne uten kjøtt? Eller halvt om halvt?

Eller ringe foreldrene og høre hvor nøye de er på det, spesielt om det er storfekjøttdeig, da er det ikke sikkert de bryr seg.

FLott at du tenker på dette og ønsker å ta hensyn :)

Skrevet

Jeg har inntrykk av at ulike muslimer definerer dette med halal litt ulikt. For noen er det nok at kjøttdeigen ikke er svin, men for andre er det viktig at den har blitt slaktet riktig.

Kan det være en idé å snakke med foreldrene om hvor strenge krav de har for at det skal være halal, og så invitere gutten på middag en dag du er sikker på at han kan spise maten?

Skrevet

Mange muslimer er ikke så strenge med barna. Det er ikke krise om de spiser noe de ikke har "lov" til fordi de er uskyldige barn.

Skrevet

Det er bare å snakke med foreldrene om hvordan de stiller seg til mat? Mange er det nok at det ikke er svin, noen sier at barn er barn og kan spise set de vil og noen vil at det skal værre halal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...