Gå til innhold

Dere som har barn fra før..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg drevet og handlet en del klær osv over tid, og ser at jeg har jo faktisk handlet en del plutselig.. hehe.. Mest har jeg kjøpt inn i str. 56.

Noe i 50 og litt mer i 60/62.. Men blir litt engstelig for at 56 blir for lite, og at jeg burde satset mer på 60+ str.. Hva er deres erfaringer?

Noen der ute som fikk barn som ikke passet 56 at all? Eller er det riktig str og satse på fra start? sååå vanskelig dette..

Takk for hjelp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Førstemann brukte 56 kanskje i en måned (var 3650 g og 50 cm da han ble født). Nummer to var 4 kg og 50 cm lang, men begynte rett på 62 :) Noen få plagg i 56. Ingen av de brukte str 50.

Til tredjemann har vi arvet klær i 56, og jeg har kjøpt et antrekk i 56. Eller har jeg kun kjøpt 62 og 68 jeg :)

Du kan jo beholde lappene på på de minste klærne til babyen er født, så kan du evt bytte hvis han blir stor :)

Skrevet

Min kunne bare bruke 56 i et par uker og 62 passet helt fint allerede på sykehuset. Så jeg kommer nok til å gå rett på 62 denne gangen. Bedre med litt for store klær enn klær som ikke blir brukt.

Men min var 4800 gr og 55 cm. Ikke helt gjennomsnittlig med andre ord.

Skrevet

ANgret på at jeg ikke kjøpte mer i 50. Brukte det i en måned og måtte ut og kjøpe mer etter fødsel. Brukte også mye i 56, men der hadde jeg ganske mye og det er jeg glad for. Spesielt bodyer og nattøy gikk det mye av (ofte tiss og bæsj utenfor på disse små). 62 fikk jeg mye av i gaver (og det er nok veldig vanlig) så det var det ikke så viktig å ha nok av og det kan man jo også kjøpe litt etterhvert når man trenger det og har kommet seg såpass etter fødsel at det ikke er så tungt å trakke rundt i butikker :-)

Dette var forresten til en gutt (3700 g og 52 cm) dvs helt vanlig størrelse.

Skrevet

Ja, det er det jeg også har tenkt, at gaver ofte kommer i str. 60+... Så derfor har jeg minimert litt på det. Bølla er estimert til maks 3800g.. Men vi er ganske lange både jeg og pappa, så er litt bekymret for denne lengden. Vurderer og bytte de dyreste plaggene til 62 i hvertfall... så får vi se...

Skrevet

Fikk en gutt på 3560g og 51cm sist og han brukte 50 noen uker før vi gikk over til 56. Så har i grunnen bare lagt fram disse 2 størrelsene jeg da ;) Gaver kommer som regel i str.62 etter min erfaring. Vi vet ikke hva vi fårså har veldig lyst til å vente til babyen kommer før noe kjøpes videre.. Om vi kan dra fram kassene på loftet eler om vi må ut på shopping :)

Skrevet

Jeg tar ikke så hensyn til hva vi kanskje kommer til å få i gaver. Jeg kommer til å gi beskjed om at hvis de vil kjøpe klær til babyen vil vi helst ha str 68 og over :) Synes det må være greit for slekt og venner å vite :) Jeg liker hvertfall å få vite hva de nybakte foreldrene trenger til babyen når jeg skal kjøpe gave.

Skrevet

Jeg brukte litt i 56 og mest 62. Ikke noe i 50 i det hele tatt. Men barna mine er store. 4,5 kg og 53-54cm lange.

Skrevet

Jeg hadde alt for lite klær i str 56. Fikk en gulper, som aldri traff smekken, så jeg måtte skifte tøy flere ganger om dagen! Han brukte str 56 i ca en mnd. Han var 3310g når han ble født :)

Skrevet

Jente 3500 gr og 50 cm ved fødsel: Var 62 cm da hun var 3 mnd, så vi brukte 50 og 56 lenge.

Nå får vi vinterbaby (storesøster er født sommeren 2008, den sommeren det var varmt) og har måtte kjøpe en del ull og langermede bomullsbodyer. Jeg tror ikke lillesøster blir så mye større nemlig. ;)

Skrevet

Jeg hadde bare kjøpt to bodyer i str. 50, så her måtte mannen på shopping første uken! Brukte str 50 i ca. en måned og str. 56 i to mnd. Her startet vi ikke på str 62 før han va over 2 mnd. Han var ca 3 kilo og rundt 50 cm.

Skrevet

Mine har ikke brukt 50 i det hele tatt, men eldste kunne nok hatt det de to første ukene. Men gikk helt fint med 56 også. Brukte vel 56 ca en mnd til begge før vi var over i 62.

Det med størrelser varierer så utrolig mye, men ville nok ikke handlet for mye i str 50 og 56. Bare nok til at man har så man klarer seg i starten, så kan man heller handle inn etter behov når babyen er kommet og man vet hva man trenger :)

Har forøvrig brukt veldig mye ull allerede fra starten, og det "følger" størrelsen på babyen litt. Er tett og sitter godt, så gjør ikke noe om det er litt stort og strekker seg litt med babyen, så har kunnet bruke de plaggene mye. Finnes også en del bodyer både i ull og bomull med to kneppinger slik at barnet kan vokse i dem.

Skrevet

Ingen av våre har vært små nok til 50. Eldste begynte på 56 og brukte det 3-4 uker tror jeg. Yngstemann gikk rett på 62 da vi kom hjem fra sykehuset.

Minsten får arveklær fra storesøster eller storebror, men jeg har kjøpt ett antrekk og et par bodyer i 56 til å ha med i sykehusbagen.

Vi har stort sett fått 62 og 68 i gave fra venner og familie.

Skrevet

Gutten min var 4375 g og 55 cm. Han brukte str 56 i 2-3 uker.

Skrevet

Min erfaring er at står 56 brukes i 2-4 veker, for deretter å ha ein liten periode på 62 før står 68 må på. Står 68 er ein "typisk"str å få i gaver, så kan vere lurt å avvente den litt. Kor lenge ungene er i de ulike str er jo veldig individuelt, alt etter kordan matlysta er og kor godt de veks.

Skrevet

Jeg hadde kjøpt hentesett i str.50 og så noe i 56 og oppover, men mamma måtte ut å handle klær i 44 da vi skulle forlate sykehuset med den utrolig lille Leah :P Men som oftest trenger man ikke mye av de minste str..de vokser fort de søte små:)

Skrevet

Mener ikke å kuppe denne tråden, men hva med reiseklær/ulldresser og sånt - kjøper dere noe i 50/56 eller går dere rett på 60/62? :) Tenker at det kanskje ikke gjør noe om den typen klær er litt romslige.

Skrevet

Venter nr 3 om 4 uker. Har kun kjøpt en body og en lue til hentesetttet, og det i 56. Ellers så har jeg jo så mye både til gutt og jente, siden jeg har en av hver fra før, og jeg har masse av nøytrale klær til de første ukene. Satser på 56 og oppover, selv om de to første også har brukt en del 50. Men skulle jeg kjøpt nye klær hadde jeg gått for 56 og oppover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...