stinesg89 Skrevet 29. september 2012 #1 Skrevet 29. september 2012 Jeg lurer litt på hvem har krav på dt? Har prøvd å lese litt på dt å se på skjemaet, mn jeg føler meg rett å slett dum når jeg leser på NAV sine sider.. Min kjæreste har tilbringt dt siste året i militæret(førstegangs tjeneste) og nå som lærling. Ikke har han mulighet til å ta pappaperm siden han er i utdanning og ikke tjent seg opp penger til det. Jeg har jobbet som ped.leder i et år nå etter ent utdanning. Har vi krav på dt?? Tusen takk for evt svar
Chelseafan Skrevet 29. september 2012 #2 Skrevet 29. september 2012 De som ikke har krav på foreldrene penger har krav på det,som jeg har ikke krav på Foreldre penger fordi jeg har trygd,men jeg får Engangsstønad . Du må i alle fall søke i uke 25-28 vet jeg Håper det hjalp deg/dere litt
stinesg89 Skrevet 29. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 29. september 2012 Så tidlig da er vi en smule for sen:p hmm, mn dt kan vell ikke skade å prøve å søke nå heller..? Å har man ikke krav på dt, så er det verste som kan skje er å få et nei vi prøver tusen takk
Jaffs Skrevet 29. september 2012 #4 Skrevet 29. september 2012 Du har ikke krav på engangstønad for du har rett til foreldrepenger. Kjæresten din har ikke rett til engangsstønad.
Guttemamma75 Skrevet 29. september 2012 #5 Skrevet 29. september 2012 Det vil jo absolutt lønne seg for deg å søke foreldrepenger - da vil du få det samme som du har i lønn som grunnlag for foreldrepengene... Engangsstønaden er jo nettopp en ENgangssum og lite å leve på en hel permisjonsperiode. Det er kun om man har lav inntekt sånn at man akkurat har rett på foreldrepenger det kan være greit å søke engangsstønad istedet for foreldrepenger... Om du får engangsstønaden kan du ikke angre deg senere og så søke foreldrepenger så hvorfor du tenker å søke den skjønner jeg ikke..
Chelseafan Skrevet 29. september 2012 #6 Skrevet 29. september 2012 Så tidlig da er vi en smule for sen:p hmm, mn dt kan vell ikke skade å prøve å søke nå heller..? å har man ikke krav på dt, så er det verste som kan skje er å få et nei vi prøver tusen takk Ja er jo bare og søke selvom det er litt sent
Jaffs Skrevet 29. september 2012 #7 Skrevet 29. september 2012 Om du ikke hadde hatt rett på foreldrepenger så hadde du fått engangstønaden, for en gangstønden er "betaling" for de første 6 ukene etter fødeselen. For de første 6 ukene er uansett øremerket mor. Etter de ukene kan dere fordele permisjonen som dere vil, men far SKAL ha sine 12 uker (om han får betalt for de ukene kommer ann på om han er i jobb).
Jaffs Skrevet 29. september 2012 #8 Skrevet 29. september 2012 Det vil jo absolutt lønne seg for deg å søke foreldrepenger - da vil du få det samme som du har i lønn som grunnlag for foreldrepengene... Engangsstønaden er jo nettopp en ENgangssum og lite å leve på en hel permisjonsperiode. Det er kun om man har lav inntekt sånn at man akkurat har rett på foreldrepenger det kan være greit å søke engangsstønad istedet for foreldrepenger... Om du får engangsstønaden kan du ikke angre deg senere og så søke foreldrepenger så hvorfor du tenker å søke den skjønner jeg ikke.. Enig ! Engangstønaden er bare på 36 000 kr, så er ikke mye og leve på en hel permisjonsperiode. Foreldrepenger gir deg samme utbetaling som du har hatt i lønn om du søker 100% dekning. Om du velger 80% dekning får du lengre permisjon, men bare 80% lønn i permisjonen.
Eliane Skrevet 29. september 2012 #9 Skrevet 29. september 2012 Er ikke for sent å søke. Jeg søkte i uke 32, er jo bare at du nærmer deg perm.start før du får et vedtak fra NAV. Det er uansett ikke noe problem da min jobb betaler meg som vanlig men får refundert fra NAV. Når det gjelder samboeren din så må han ta sine 12 uker,dere mister de om ikke. Men det er mange måter å ta ut fedrekvoten på. Avtal en time med en saksbehandler på NAV,de kan sikkert veilede litt bedre enn meg.
stinesg89 Skrevet 29. september 2012 Forfatter #10 Skrevet 29. september 2012 Tusen takk for svar jeg har søkt foreldrepenger å overtakelse om pappaperm.. Så vi får se, tviler mn håper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå