Gå til innhold

Hvordan er det nå igjen med kommabruken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg havnet i en liten diskusjon med en kollega angående kommabruk. Hun påstår at det KUN kan være ett komma i en setning, uansett. Jeg var uenig.

Gikk også litt innpå dette med andre språk og kommabruk der, og på mitt språk vet jeg helt sikkert at det er "lov" med flere komma i en setning, så sant de er riktig plassert. Norsk er mitt andrespråk og føler ikke jeg har nok kompetanse her til å påstå noe helt bastant.

Så hvordan er nå dette igjen i norsk? Og engelsk?

Om du kan andre språk, fortell meg gjerne hvilket språk det gjelder og om komma kan brukes flere ganger i en setning der og.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er vel mer enig med deg ja:)

Skrevet

Nei, hun tar feil. Det kan, dersom behov, være flere komma i en setning. Se, jeg gjorde det nettopp :P

Skrevet

Hallo: Kari, Per, Marte, Helene, Turid og Kai gikk til butikken.

Argumentasjonen hennes dør en brå død med en gang hun skal ramse opp. :) Du har rett, - hun tar feil. Er det ikke deilig?. ;)

Skrevet
Jeg havnet i en liten diskusjon med en kollega angående kommabruk. Hun påstår at det KUN kan være ett komma i en setning, uansett. Jeg var uenig. Gikk også litt innpå dette med andre språk og kommabruk der, og på mitt språk vet jeg helt sikkert at det er "lov" med flere komma i en setning, så sant de er riktig plassert. Norsk er mitt andrespråk og føler ikke jeg har nok kompetanse her til å påstå noe helt bastant. Så hvordan er nå dette igjen i norsk? Og engelsk? Om du kan andre språk, fortell meg gjerne hvilket språk det gjelder og om komma kan brukes flere ganger i en setning der og.

Man kan ha så mange komma man vil hvis det passer :)

På norsk bruker man komma i oppramsing som engelsk, men man dropper kommaet før "og".

Man har komma etter leddsetning som kommer før helsetning. Evt både før og etter alt etter hvilken type leddsetning det er.

Man kan også ha komma etter helsetning som blir fulgt av leddsetning, hvis leddsetningen motsier helsetningen.

Man har ikke komma etter adverbial i starten av setningen sånn som på engelsk.

Ellers er kommareglene på norsk og engelsk nokså like. Men i motsetning til engelsk er kommabruk som regel obligatorisk i norsk rettskriving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...