Gå til innhold

Arbeidsledig og gravid !


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

 

Lurer på om noen av dere har noen erfaringer, eller vet noe om hvordan man skal gå frem når man er arbeidsledig og gravid?

Følte ikke at jeg fikk noe ut av å lese på nav sin nettside.

 

Jeg er gravid i uke 11, og har ikke vært i arbeid. Sluttet på skolen i Juni, og har verken vært student eller i arbeidslivet siden det.

Jeg har samboer med fast stilling som han tjener godt i, men er det noen som vet hva jeg kan motta i støtte og eventuelt hva hvem ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da har du krav på engangsstønad..

Skrevet
da har du krav på engangsstønad..

 

bare engangsstønad ? kommer jo ikke langt med det ..

Skrevet

Engangsstønad har de fleste krav på :). Du bør jo få dagpenger da

Skrevet

Ja, håper det blir mer enn kun støtte EN gang .. vet du ca hvor mye man får i dagpenger ? :)

Skrevet
Ja, håper det blir mer enn kun støtte EN gang .. vet du ca hvor mye man får i dagpenger ? :)

 

Dagpenger beregnes ut fra tidligere inntekt.. Det er mange krav for å kunne få dagpenger, det stilles krav til at man har redusert arbeidstid med minst 50% og at man har hatt en viss inntekt siste kalenderår (over 123 000ca) eller siste 3 kalenderår (ca 246 000). Oppfyller du ikke disse kravene vil du ikke få dagpenger.

Du burde gjøre ALT for å få en hvilken som helst jobb slik at du får opparbeidet deg rett til foreldrepenger, for å få det må du ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter ca 3 uker før termin.. Har du ikke det har du kun krav på engangsstønad som skal dekke utgifter til babyen og livsopphold til mor i de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel mor må ha permisjon. Etter fødsel vil du kun få barnetrygd på 970 kr i mnd.. En mulighet er å la pappaen overta permisjonen men da må du ut i minst 75% jobb eller 100% studier....

Skrevet

Du er bare 11 uker, så du har jo mulighet til å jobbe litt ennå.Stå på!

Skrevet

Okei. Men hva med foreldrepenger ? Er det sånn at barnefar kan motta foreldrepenger uansett? prøver å få meg en jobb, men er virkelig IKKE lett :o

Skrevet
Okei. Men hva med foreldrepenger ? Er det sånn at barnefar kan motta foreldrepenger uansett? prøver å få meg en jobb, men er virkelig IKKE lett :o

 

Pappaen tjener opp rett så lenge han er i jobb, men det stilles krav til din aktivitet sånn at det er ikke mulig at du er hjemme samtidig som pappaen har permisjon..

Skrevet

Er vel noe med at du må ut i arbeid eller studier om barnefaren skal ha rett på foreldrepenger..

Skrevet

Okei, men så lenge det kommer penger inn i kassa, så er det vel mye man gidder å gjøre ! :) hehe. finner nok ut av det, får ta en møte med nav å komme frem til en løsning :)

Skrevet
Engangsstønad har de fleste krav på :). Du bør jo få dagpenger da

 

Engangsstønad er det eneste du har krav på her om du ikke klarer og tjene opp retten til fødselspenger. Engangstønaden får du dersom du ikke har krav på foreldrepenger og mener den ligger på rundt 36 000 kr.

 

men om du skal tjene opp retten til permisjonspenger så må du vel få deg jobb Nå, siden det bare er 6 mnd igjen til termin ?

Skrevet

Ring et sykehjem om du har det i nærheten, der har du mulighet til og få jobbe mye :)

Skrevet

dagpenger er grunnlag for foreldrepenger, men om du har studert blir det jo ikke de samme summene om du hadde vært i jobb. og dette med fars del, selv om far har jobbet opp "sin del" hjelper ikke det dersom mor ikke har krav på foreldrepenger. engangsstønad=ikke pappaperm, foreldrepenger=pappaperm.

per i dag har ikke fedre egen opptjening av permisjon, den kommer i tillegg til at mor må ha tjent opp. dvs at om mor har tjent opp, men ikke far så får ikke far perm. har far tjent opp, men ikke mor, får ikke far perm. BEGGE må ha krav på foreldrepenger for at far skal kunne ta pappaperm.

 

jeg er nemlig i akkurat samme situasjon som deg, og dette er hva vi fikk beskjed om fra vårt NAVkontor. :)

håper alt ordnet seg for deg!

Skrevet

Pappaen har så absolutt selvstendig opptjeningsrett - MEN om han tar ut permisjon av fellesdel stilles det krav til mors aktivitet og hun må ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier for at pappaen skal kunne få fulle foreldrepenger.. Om kun pappaen har rett på permisjon kan han få ta ut både felles del + fedrekvoten slik jeg har skjønt det...

Skrevet
Pappaen har så absolutt selvstendig opptjeningsrett - MEN om han tar ut permisjon av fellesdel stilles det krav til mors aktivitet og hun må ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier for at pappaen skal kunne få fulle foreldrepenger.. Om kun pappaen har rett på permisjon kan han få ta ut både felles del + fedrekvoten slik jeg har skjønt det...

 

ja er det slik så er det jo flott, vi fikk beskjed om at selv om min samboer har jobbet i 4år 100% så kunne ikke han ta ut pappaperm med mindre jeg hadde tjent opp til foreldrepenger?? og dette kom fra NAV.. men nå skal det jo sies at det kommer mye forskjellig fra den kanten noen ganger :P

Skrevet

Sjekk folketrygdloven paragraf 14-4 :

Når mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger kan faren ta ut foreldrepenger i opptil 190 eller 240 dager (38 eller 48 uker).

Skrevet
Pappaen har så absolutt selvstendig opptjeningsrett - MEN om han tar ut permisjon av fellesdel stilles det krav til mors aktivitet og hun må ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier for at pappaen skal kunne få fulle foreldrepenger.. Om kun pappaen har rett på permisjon kan han få ta ut både felles del + fedrekvoten slik jeg har skjønt det...

 

ja er det slik så er det jo flott, vi fikk beskjed om at selv om min samboer har jobbet i 4år 100% så kunne ikke han ta ut pappaperm med mindre jeg hadde tjent opp til foreldrepenger?? og dette kom fra NAV.. men nå skal det jo sies at det kommer mye forskjellig fra den kanten noen ganger :P

 

Siden du har fått den beskjeden så antar jeg at det kan bære to grunner til det. 1. Det er lenger enn 3 år siden sist du fikk barn. 2. Personen du snakket med hos NAV har egentlig ikke med svangerskap/permisjon å gjøre og har heller ikke vært borti reglene den siste tiden.

Fars opptjeningsrett kom for to eller tre år siden (tre antagelig for det var vel da 12 uker pappaperm ble innført?! Og dette kom samtidig). :)

 

Noe måtte de jo gjøre når de "pålegger" far 12 uker. Det er jo mange eksempler på hvor mor ikke har rett men far har det :)

 

Jeg ville tatt en hvilken som helst jobb frem til fødselen hvis jeg var deg, hi! Om det så er å sitte i kassa på Rimi eller stå på bensinstasjon. Aldershjem har somregel også bestandig bruk for vikarer. Men husk at du ikke må ha lenger enn to uker mellom hver vakt og at det stilles krav til hvor mye du har tjent i perioden. Etter fire uker kan du også ta ut sykemelding (men da må du ha kontrakt på vakter å sykemeldte fra) og sykepenger gir også rett på permisjonspenger :)

 

Hvis ikke så kan du melde deg opp på skole fra januar av - Lånekassen gir stipend og lån som stipend det første året med baby og ikke krav om at du må fullføre eksamen. Det vet jeg mange gjør når de har termin rett etter eller rett før de er ferdig på skolen :)

Skrevet

Hvis du ikke får deg jobb, så kan du jo studere. Da får du et år med lån omgjort til stipend.... :)

Skrevet
Okei. Men hva med foreldrepenger ? Er det sånn at barnefar kan motta foreldrepenger uansett? prøver å få meg en jobb, men er virkelig IKKE lett :o

 

Hva med tilkallingsvikar i barnehage? Da kan du jobbe hver dag hvis du gjør et godt inntrykk. Mye sykdom der......

Hvis du ringer til flere barnehager, så har du litt å gjøre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...