Gå til innhold

Går dere til jevnlig kontroll for å ta celleprøve?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Leser i VG at flere unge kvinner får livmorhalskreft, og at kreftforskerne er bekymret over økningen.

Går dere til jevnlig kontroll?

Etter at jeg fikk påvist celleforandringer (som heldigvis gikk bort av seg selv), så går jeg til kontroll minst en gang i året. Og anbefaler alle til å kontrollere seg jevnlig!

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10054258

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempeviktig å ta celleprøver!! VIKTIG! Har hatt celleforandringer i grad III, (som er det høgste før kreft-stadiet.) Har fjerna nesten all livmorhals. Heldigvis er eg ferdig med baby-laging ;) Sjekk dåkke damer!

Skrevet

Jeg har sjekket minimum hvert 3.år siden jeg var ca20år (er snart 34 nå). Kjenner en som døde fra to små barn pga livmorkreft, så vet veldig godt hvor viktig det er. (Jeg vet ikke om hun gikk jevnlig til kontroller eller ikke, men det blir hvertfall ikke oppdaget hvis man ikke undersøker.)

Skrevet

Jeg har blitt sjekket noen ganger, ja :) Står i registeret.

Skrevet

Jeg går når jeg får sinte brev om at jeg ikke har vært på så og så mange år. Skulle ønske systemet var litt enklere, at det kom brev med legetime med dato og klokkeslettt.

Skrevet

For meg er det en selvfølge, jeg er hos gynekologen til full sjekk med innvendig ul av livmor, eggstokker og eggledere pluss celleprøve hver tredje år.

Skrevet

Aldri hatt celleforandringer, men sjekker som anbefalt hvert 3. år.

Har hormonspiral, og forskning viser at gestagener/progesteroner virker hemmende på forstadier til livmorhalskreft. Derfor har jeg blitt anbefalt å bruke hormonspiral fram til overgangsalderen (effekten forsvinner med en gang man seponerer behandlingen). Helt greit for meg, siden menstruasjonen helt har blitt borte og jeg ikke har noen bivirkninger :)

http://tidsskriftet.no/article/2181768

Skrevet

Kan vere lurt å gå kvart år trur eg. Eg hadde nye celleendringer fire mnd etter siste konisering (brenning/skjering av livmorhalsen) Men kanskje lurt å ikkje vere hysterisk heller. ;) Er vel annakvart år som er vanleg :)

Skrevet

Jeg angrer på at jeg ikke har sjekket meg jevnlig for nå må jeg inn for å ta en biopsi siden jeg har fått grove celleforandringer. Nå krysser jeg fingrene og håper jeg ikke er syk :/

Skrevet

Fikk brev om det for noen mnd siden, men har ikke kommet så langt enda... gjør man det hos fastlegen?

Skrevet

Ja går annenhver mnd for blir så utrolig kåt av en slik undersøkelse!

Skrevet

Kvinner som er gift med omskjærte menn har 25% mindre sjanse for å få livmorhalskreft.Ja det er faktisk helt sant.Da er glad mannen min er det;)

Skrevet
Kvinner som er gift med omskjærte menn har 25% mindre sjanse for å få livmorhalskreft.Ja det er faktisk helt sant.Da er glad mannen min er det;)

Det avhenger i stor grad av hvor du har vifta med dåsa di før... Hjelper ikke om mannen din er omskjært om du har blitt påpult HPV viruset i ungdommen...

Skrevet
Fikk brev om det for noen mnd siden, men har ikke kommet så langt enda... gjør man det hos fastlegen?

Du kan gjøre det hos fastlegen, men anbefaler å gå til en gynekolog. De er så utrolig mye mer proffe, de tar også samtidig ul av forplantningsorganene og ser at alt ser bra ut, at det ikke er noen cyster der e.l.

Skrevet

Men det er viktig å ikke gjøre det for ofte også, for det er vanlig å ha celleforandringer og det trenger ikke å være farlig! Man anbefaler hvert tredje år.

Jeg tok min første i år (25år). Og kommer til å gjøre det regelmessig fremover (hvert tredje år).

Jeg er også innom fastlegen til helsesjekk hvert år (alle blodprøver osv) av to grunner: sjekke at verdiene er som de skal (kolesterol, jern osv) og fordi han får tilskudd for å ha meg på listen sin og det skal han jaggu ikke få gratis ;)

Skrevet
Du kan gjøre det hos fastlegen, men anbefaler å gå til en gynekolog. De er så utrolig mye mer proffe, de tar også samtidig ul av forplantningsorganene og ser at alt ser bra ut, at det ikke er noen cyster der e.l.

Blir ikke fastlegen fornærmet hvis man ber om henvisning til gynekolog for å gjøre noe han kunne gjort selv?

Skrevet

Blir ikke fastlegen fornærmet hvis man ber om henvisning til gynekolog for å gjøre noe han kunne gjort selv?

Fornærma? Nei, legen får betaling for konsultasjonen og er glad for å sleppe å bruke tid...
Skrevet

Jeg går med 2 års mellomrom (eller gjorde det) så nå fikk jeg ett "sint" brev fra kreftreg om at det var langt på overtid, og siden mamma hadde dette så er det viktig at jeg får gjort det, ja jeg har vært sløv!, men vill ikke gå til fastlegen min, må jeg ha hennvisning eller kan jeg fikse time hos gyn selv? kan noen annbefale en flink i bærum?

Skrevet

jeg er blitt inkallt hvert år etter at jeg hadde fått noen celleforandringer, men det rettet seg opp av seg selv. Likevel skal jeg bli kallt inn neste år igjen :) Synes det er veldig godt at dem sender innkallelse slik at man slipper å huske på det selv.

Hvert fall i vårres komumune må man ha henvisning fra fastlege (blir billigere da..? nåkka med egenandel..), men det kan man ordne pr telefon :)

Skrevet

Har tatt dette jevnlig fra jeg var 16 år. Hadde celleforandring da jeg var 22 år og måtte da sjekke hver 3 mnd 1 år så hver 6 mnd, så vert 1 år og nå kan jeg vente 3 år mellom. Men blir gjerne oftere.

Skrevet

Sjekker jevnlig ja, sist var vel i januar i år. Ellers pleier jeg gå hvert 3.år, men etter fødselen nå tenker jeg ta det hvert år.

Har ingen planer om å dø fra barna mine, så jeg gjør det jeg kan for å forhindre slikt..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Tok sist når jeg ble gravid med sønnen min, han er nå 5. Så svaret er nei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...