Gå til innhold

Barn på Norske Talenter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig så vanskelig å være den strenge, slemme forelderen som sier nei til å være med, og med det skjerme dem fra det nederlaget det er å få knust drømmen foran et stort publikum i salen og på tv??

Jeg mener at man må da kunne se sine barn med objektive briller om man anstrenger seg, og se at det er forskjell på å være flink og å være FLINK. Klart det er fint at barna rocker med rockering eller lager en dans. Selfølgelig er de søte og fine når de synger en sang og har lært seg noen grep på gitar. Men det er stor forskjell på det, og det å ha et talent som duger i en talentkonkurranse! Blir litt irritert jeg gitt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

men, i all verden... Det må da være fint å prøve seg vel? og få tilbakemelding fra den virkelige verden om at dette ikke holder.

Skrevet

Helt enig. Jeg hadde ALDRI latt ungene være med på noe sånt om de ikke hadde vært utrolig gode.

Skrevet

Etter noen år som lærer har jeg i hvert fall lært meg en viktig ting om foreldre. Mange, overraskende mange(!), ser faktisk ikke barna sine slik de er. De fleste ja, men likevel er det mange som tror barna sine er det største vidunderet på jord, og klarer rett og slett ikke å se det alle andre ser. Helt snålt.

Altså, alle foreldre ser nok sine barn litt ekstra rosenrødt fordi vi kjenner dem så godt så vet man jo at de er gode på bunn selv om de f.eks kan oppføre seg som noen bøller, men noen har totalt skylapper...

Skrevet

Det er "steinerbarn" med steinerforeldre ;)

I følge steinerpedagogikken skal man vel aldri ta motet fra barna og skryte uhemmet av alt de gjør uansett om de er flinke eller ikke (for å sette det på spissen)

Skrevet

Jeg har ikke sett på i høst, men jeg tenker det kommer litt an på alderen. Opp til 10-12 år tenker jeg at man godt kan skjerme de litt, men om det er eldre barn som insisterer på å delta så er jo det også en erfaring å ta med seg i bagasjen.

Vanskelig vurdering. Men jeg vet ikke helt om jeg tror på at en 6-7 åring kommer på helt av seg selv at han vil delta i et slikt program på tv..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Helt enig! Her vil jenta være med på mgp junior, og jeg prøver å si at hun er for liten, men nei. Altså, hu er søt nok når hun danser og synger, men hu eier jo ikke talent. synger falskt og danser ikke bra... Show på skolen er liksom en ting, men hu ville aldri blitt tatt med i sånne program og er ikke stor nok til å takle avslaget.

Skrevet

selvfølgelig hadde jenta mi fått være med om hun hadde ønsket det! en mor eller far skal jo være der å støtte barnet sitt uansett!

hadde aldri fått meg til å si "nei, du får ikke lov å være med på norske talenter, fordi du er ikke flink nok..."

Gjest Kjempeanonym
Skrevet

Det er helt sykt hvor mange folk, både barn og voksne, som ikke eier et snev av selvinsikt.

Skrevet
selvfølgelig hadde jenta mi fått være med om hun hadde ønsket det! en mor eller far skal jo være der å støtte barnet sitt uansett! hadde aldri fått meg til å si "nei, du får ikke lov å være med på norske talenter, fordi du er ikke flink nok..."

Flinke foreldre er i stand til å avvise forslaget på en litt bedre måte enn som så ;) Er det bedre å få høre "Beklager, men du er ikke flink nok" fra et dommerpanel foran et fullsatt publikum da mener du? En av oppgavene våres som foreldre er jo skåne barnet, men det bør jo gjøres på en fintfølende måte. Man trenger ikke være brutal...

Skrevet
selvfølgelig hadde jenta mi fått være med om hun hadde ønsket det! en mor eller far skal jo være der å støtte barnet sitt uansett! hadde aldri fått meg til å si "nei, du får ikke lov å være med på norske talenter, fordi du er ikke flink nok..."

Jeg hadde heller aldri sagt at det var fordi hun/han ikke var flink nok. Jeg hadde nok sagt noe sånt som at jeg ikke synes han/hun er gammel nok. Bedre at nederlaget er over å ikke få delta, og evt gi det noen flere år og se om de fremdeles driver med yoyo-triksing og har lyst å vise det fram. Heller bli sur på meg og tenke at jeg står i veien for berømmelse og alt det der, enn å få høre fra ukjente voksne foran millioner (?) av mennesker i hele landet at de ikke er gode nok.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Nei, man skal ikke støtte barna uansett. Det er jeg uenig i.

Man skal oppmuntre og være tilstede, men man skal også være ærlig og realistisk. For å gi barn en følelse av mestring så sier man ikke ja til Norske Talenter så de kan dette på ræva på tv.

Man trenger ikke være brutalt ærlig, men "du burde kanskje øve litt mer" fra mor og far er nok langt bedre for et barn å takle enn å få høre det samme på tv.

Det er noe med å ikke lure ungene sine og heller oppmuntre dem til å fortsette å øve eller kanskje finne noe annet å drive med enn å putte dem på tv, dømt til nederlag.

Skrevet

Er nok noe med de skylappene Alva nevner... Husker jo selv når jeg var på helsestasjonen med babyen min, og syntes synd på alle de andre fordi de ikke hadde fått like søt baby som det jeg hadde. ;) Har heldigvis kommet meg ut av den bobla.

Skrevet
Nei, man skal ikke støtte barna uansett. Det er jeg uenig i. Man skal oppmuntre og være tilstede, men man skal også være ærlig og realistisk. For å gi barn en følelse av mestring så sier man ikke ja til Norske Talenter så de kan dette på ræva på tv. Man trenger ikke være brutalt ærlig, men "du burde kanskje øve litt mer" fra mor og far er nok langt bedre for et barn å takle enn å få høre det samme på tv. Det er noe med å ikke lure ungene sine og heller oppmuntre dem til å fortsette å øve eller kanskje finne noe annet å drive med enn å putte dem på tv, dømt til nederlag.

jo, jeg er helt enig i det ! :)

men om jenta mi virkelig insisterte og hadde trua på seg selv så hadde jeg hvertfal støttet henne uansett :)

Skrevet
Er det virkelig så vanskelig å være den strenge, slemme forelderen som sier nei til å være med, og med det skjerme dem fra det nederlaget det er å få knust drømmen foran et stort publikum i salen og på tv?? Jeg mener at man må da kunne se sine barn med objektive briller om man anstrenger seg, og se at det er forskjell på å være flink og å være FLINK. Klart det er fint at barna rocker med rockering eller lager en dans. Selfølgelig er de søte og fine når de synger en sang og har lært seg noen grep på gitar. Men det er stor forskjell på det, og det å ha et talent som duger i en talentkonkurranse! Blir litt irritert jeg gitt...

Det er mange som er flinke, men det er også veldig mange som man ser med en gang at ikke vil ha en sjanse i havet til å hevde seg i toppen. Greit man skal lære ungene å tåle skuffelser, men jeg blir overrasket over enkelte barn som faktisk får lov til å stille i programmet. En ting er at de ikke kommer videre, men de blir faktisk filmet rett opp i ansiktet mens de sliter med å ikke gråte. Da er det faktisk bedre at de raser litt hjemme. Syns så synd på dem.

Skrevet

Tenkte på det selv i stad,når tårene pressa på hos de små. (Måtte felle noen tårer selv også,hormonell som jeg er) min datter kommer ikke til å få melde seg på noe slikt,er min jobb å støtte henne men samtidig beskytte henne.

Kan heller si noe som at hun får trene/øve en stund til, ikke at hun er for dårlig..

Synes også at det kunne vært en høyere aldersgrense på denne typen show.

Skrevet
Det er "steinerbarn" med steinerforeldre ;) I følge steinerpedagogikken skal man vel aldri ta motet fra barna og skryte uhemmet av alt de gjør uansett om de er flinke eller ikke (for å sette det på spissen)

BULLSHIT!!! Les deg opp om ting før du kaster dritt om det...

Skrevet

Her har vi en ungene som vil bli med på mgp junuor, norsketalenter og idol. Hun har lyst til å være med bare for å være med. Hun kan synge, men jeg syns ikke hun er stor nok til å takle avslag og ikke minst det at det blir vist på tv om hun bommer totalt. Så går hun virkelig inn for dette (til nå har det bare vært mye snakk hver gang vi ser det på tv, men ikke noe utover det) så er ikke det noe jeg sier ja til med engang. Da skal det øves lenge (og noen uker går ikke innunder lenge, hvertfall ett år) og jeg skal snakke mye med henne om hvordan det kan bli om det blir avslag eller hun bommer helt. Hele norge kommer jo til å se det, venner og ukjente og det er ikke alle som er like hyggelige for å si det slik.

Jeg tror ikke det er alle foreldre som forbereder ungene sine på dette, og jeg tror det ikke hadde vært så mange unger med i slike program om foreldrene hadde gjort det.

Vi har ett barn som spiller i korps og de har hadde mange konserter i fjor. De går ikke bare i tog. Spilte med garden i våres blandt annet. Flink er hun, men hun sa selv etter de spilte med garden at hun har mye øving igjen for å si hun er veldig flink. Så det er viktig å lære barna at det er forskjell på å være flink i noe utifra den alderen de er, og være spesielt gode (uansett alder)

Skrevet
Er nok noe med de skylappene Alva nevner... Husker jo selv når jeg var på helsestasjonen med babyen min, og syntes synd på alle de andre fordi de ikke hadde fått like søt baby som det jeg hadde. ;) Har heldigvis kommet meg ut av den bobla.

Hadde akkurat samme følelsen! Jeg og mannen snakket faktisk om det her om dagen da vi så på babybildene av gutten. Der og da var jo gutten vår den aller vakreste i verden, og de andre barna kunne bare ikke måle seg. Når vi så på bildene så vi jo at han så ut som en helt vanlig baby, kliss lik søskenbarna som vi da ikke syntes var i næærheten av så vakker som VåRT barn! Hehe :D

Tar meg selv forsatt i å tenke at gutten min er så flink at det er helt fantastisk ;) Når jeg prøver å være objektiv ser jeg jo at han er et vanlig barn. Det er viktig å se forskjellen på det at vi som foreldre alltid synes våre barn er de fineste og flinkeste, og det som objektivt er sannheten. Noen som har hørt historien om myrsnipa og jegeren?

Men når det er sagt, så tror jeg at det å støtte barna sine er veldig viktig. Jeg har alltid hatt dårlig selvtillit mtp. utseendet mitt. Jeg er verken stygg eller spesielt pen, helt midt på treet normal jente egentlig. Har alltid følt meg veldig stygg, har opplevd noe mobbing og utestengelse av de andre jentene i oppveksten. Min mor har alltid fortalt meg at jeg er den vakreste i verden, lagt tjukt på og hun sier dette til meg fremdeles. Selv om jeg vet at hun er veldig subjektiv, så har oppmuntringen fra mamma gitt meg mye når det gjelder mitt forhold til mitt eget utseende. Men det hadde jo gått for langt om jeg nå gikk å faktisk trodde jeg var den vakreste i verden..

Skrevet
Så det er viktig å lære barna at det er forskjell på å være flink i noe utifra den alderen de er, og være spesielt gode (uansett alder)

Akkurat! I en konkurranse der alle aldre konkurrerer mot hverandre, holder det ikke å være god i forhold til alderen. Man må kunne konkurrere med andre som har hatt mange flere år på seg til å øve og raffinere talentet sitt.

Jeg tror heller ikke foreldre forbereder barna sine på det som kommer. Tanken er kanskje god, med at man skal støtte oppunder barnas ønsker og backe de opp uansett. Eller det kan være at foreldre rett og slett er så redd for å si nei at de skyver ansvaret over på andre. Dommerne i programmet har det jo ikke noe lettere med å avvise små barn enn det foreldrene har, men de blir jo presset til det, og må ta "steken" fra publikum i tillegg til å skuffe barnet.

Skrevet

Selvfølgelig er det viktig å rose barna og la de få høre hvor utrolig flinke, flotte og vakre de er :) Det er jo oppriktig ment fra oss foreldre også, og jeg håper jo det betyr noe for barna å være helt spesielle i sine foreldres øyne.

Det går også an å si nei til å delta i en sånn konkurranse på en måte som motiverer barnet til å bli bedre. Noe á la: "Jeg syns du er kjempeflink til å spille trekkspill, og hvis du øver litt hver dag til neste år, så kan du jo se om du har lyst til å delta da, men i år syns jeg ikke du er gammel nok. Dessuten er det veldig mange som ser på det på tv, og jeg vil at du skal være helt bombesikker på at du har lyst til å stå på den scena før du gjør det."

Skrevet

Tenk det nederlaget, les litt om barnepsykologi så kanskje dere forstår hva ett slikt nederlag kan gjøre med ett barn.

Skrevet

Sånn var jeg på sykehuset da eldste ble født ;) Jeg ser nå etterpå (7 år) at hun var veldig søt, men veldig normal. Vagga rundt på barsel og syns synd på de andre som hadde fått så stygge barn i forhold til mitt. Spjoiiiing.

Skrevet

Så da er det bedre at du som mor lurer henne til å tro hun er best i verden for så å få selvtilliten knust foran hele Norges befolkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...