Gå til innhold

Hvordan er livet med et nyfødt barn i hus??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på sånn den første uka man kommer hjem fra sykehuset. Å hvor lenge er man på sykehuset? Førstegangsfødende her med mye rare spørsmål:P vi lurer på om gubben også skal ta fri den første uka ell to etter fødsel, noen som har noen gode råd og komme med?? Ell erfaringer og dele? :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Den første uken med førstemann var litt stressende, fordi vi hadde gjester hele tiden. I tillegg fikk hun kolikk da hun var 1,5 uke gammel. Men med yngstemann var de første mnd rolige og avslappende.

Det varierer hvor lenge man er på sykehuset, og ikke minst hvor lenge man ønsker å være der. Jeg ville raskt hjem begge gangene, fordi jeg synes det er bedre å sove i egen seng. Var også endel "bråk" på sykehuset. Så jeg dro hjem etter hhv 2,5 og 1,5 døgn, selv om jeg tok ks begge gangene.

Vil også absolutt anbefale deg at mannen tar seg fri de to ukene han har krav på (så fremt dere har økonomi til det hvis han ikke får betalt av arbeidsgiver). Det er deilig å kunne slappe av hjemme sammen og bli kjent med det nye familiemedlemmet. Noen ganger sover man jo heller ikke så mye, så da er det deilig å være to.

Lykke til ;)

Skrevet

Jeg ville anbefale å være to de første dagene etter fødsel. Ikke fordi det er så slitsomt, men fordi dere kommer til å være reduserte og også vil dere ha behov for å snakke dere igjennom fødselen noen ganger. Vi var tre dager på sykehuset sist, og syns det er for lenge denne gangen (annengangs), men da trengte vi det. Når du begynner å bli deg selv igjen er det deilig å være hjemme med baby og mann, finnes ikke noe i hele verden annet enn det. Lykke <3

Skrevet

Det er det faktisk helt umulig å svare på! Noen får en unge som omtrent sover døgnet rundt, mens andre ikke har fred et sekund.

Men mannen har så vidt jeg vet rett til 2 uker fri (men ikke alle steder med lønn).

Bruk den tiden til at dere begge blir kjent med barnet!

OG jeg anbefaler absolutt å ikke planlegge noe som helst aktivitet den første tiden. Ta dagene som de kommer. Om dere er i form til det - lag litt ferdig middag til fryseren osv. Så slipper dere å bruke tid på det.

Skrevet (endret)

Det er så vanskelig å si. Noen har flotte og berusende fødsler, og får rolige babyer som sover søtt i vugge og vogn 18-20 t i døgnet i månedsvis. Noen har tøffe fødsler med mye komplikasjoner og får urolige babyer som sliter med misnøye og uro, lakenskrekk eller kolikk i månedsvis. Også har du alle variasjoner mellom disse to ytterpunktene. Og som førstegangsfødende er det nesten umulig å si hvor man havner. Min gutt sov svært lite og kun i svært korte perioder de første månedene, og klarte kun å sove oppå pappaen eller meg. Så det var godt å ha far hjemme de første ukene slik at vi kunne bytte på å bære babyen, slik at jeg fikk hentet meg inn etter en tøff fødsel. Syns de to første ukene bar preg av lykkerus over å være ferdig med fødsel og å endelig få se babyen vår, og store nedturer når søvnmangelen og isolasjonen pga urolig baby virkelig begynte å gjøre seg gjeldende. Oppturene føltes enorme, nedturene likeså.

Men - jeg har ei venninne som dro på kafè med babyen to dager etter fødsel, og han snorket seg gjennom 4 timer med kaffe latte og müsliboller ;)

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Enig med de over her - utrolig vanskelig å si!

Jeg hadde en grei fødsel, men MYE ammeslit (vi snakker brystbetennelser, sår, antibiotika, inn og ut av barselpoliklinikk for å få hjelp til sugeteknikk og lista er LANG!!) etterpå. Det var så godt at mannen var hjemme de tre første ukene. Tror ikke jeg hadde klart det uten. Eller, jeg hadde vel klart det, for man klarer det utroligste, men det va veldig godt. Det er også for noen av oss veldig overveldende å få omtrent hele livet forandret, og det kan være ganske følelsesmessig kaos av lykke og frustrasjon de første ukene (månedene også kanskje). Du kjenner deg selv best :)

Så jeg er veldig glad for at mannen var der!

Skrevet

Mange gode råd her, tusen takk:D tror nok jeg vill han skal være hjemme ja, han å vill helst det:) får bare legge av litt ekstra penger nå så tror jeg ikke det blir noe problem økonomisk:)

Skrevet

Hos oss var mannen hjemme i 4uker etter første fødsel fordi jeg fødte rett før ferien og det var veldig deilig. Selv om jeg hadde vært alene med babyen før han startet å jobbe igjen, så gruet jeg meg til å være alene med han en hel dag (hvem skulle feks finne vann til meg når jeg etter å ha startet å amme kom på at jeg alltid drakk en flaske vann i løpet av den tiden jeg brukte på å amme???). Heldigvis gikk det veldig bra og jeg lærte meg til å finne vann før jeg satte meg ned for å amme ;)

Jeg sleit mye med ammingen i begynnelsen og var veldig glad for at vi var to som kunne streve med det sammen. Og ikke minst at jeg hadde en som kunne finne flere nye gulpekluter etter at de tre jeg allerede hadde var mer enn fulle, hjelpe meg med å vaske nedgulpede sofatrekk, babyklær og ikke minst mine nedgulpede klær...

Med andremann var ting mye enklere, jeg var i bedre form, han spiste (nesten) uten problemer og ikke minst hadde jeg vært igjennom det å ha en baby før, så da var det helt greit å være hjemme alene tidligere.

Skrevet (endret)

Første tiden med førstemann var stille og rolig, koste meg skikklelig (åhh mimre, snufs ;( ). Hadde en lang og hard fødsel, så tok noen dager før jeg var på bena igjen, men han var et rolig barn som spiste godt så det gikk veldig fint, men det er mye nytt å bli vant til. Var veldig glad for at mannen var hjemme de to første ukene, var forøvrig på sykehuset i tre døgn.

Husk å tenke på dere selv og si nei til besøk om dere ikke vil eller orker, folk kan komme senere og bør ha forståelse for det.

Lykke til, du har en fantastisk tid i møte :)

Endret av EnBlå&ToRosa
Skrevet

Førstemann var skremmende. Jeg ble 4 dager på sykehus og slet med amming. Hxn ville ikke, hylte og skrek (Nå mange år etter er hxn en veldig varm person så det var nok det som var problemet. Hxn svetter når hxn lå inntil puppen og derfor kavet vi)

Men jeg husker usikkerheten. Jeg var veldig ung og Pappan jobber mye.

Men de andre barna har det vært kos! Da viste jeg ammeteknikken og jeg har lært å stresse ned!

Det er det beste rådet jeg kan gi andre. Stress ned! Jeg kavet ut av sykehuset og ut på arrangementer med flere av dem, det var dumt. Nå skal jeg absolutt ikke stresse!

Jeg har sagt til mannen min at jeg skal være på sykehuset i de 4 dagene se anbefaler (er et lite sykehus med kapasitet så de vil helst ha oss barselmødre der i 4 dager)

Og jeg skal ikke stresse med å få masse besøk etterpå. De må gjerne komme, men jeg kommer ikke til å stå å bake. De får ta med seg noe til kaffen ;) Noe de skjønner da.

Men jeg har lært.

Det er stas å vise frem, men ikke til enhver pris. Du må tenke realistisk på hvor mye kroppen din kan tåle.

Skrevet

Veldig rolig og koselig - med lukt av baby og melk.

Ofte er da fortsatt det meste veldig rent, mye ubrukt kanskje og nytt - og i tipp topp shape (tingenes tilstand altså).

Mange som kanskje tripper rundt og har lyst til å komme på besøk, men vanligvis vil de fleste komme en kort tur for å ikke belaste den nye familien. Mor er kanskje litt sliten etter fødsel og har vondter her og der, og går kanskje ikke raskest av alle over parketten.

Tidvis endel skriking - noe som får hele det rosenrøde hjemmet til å snu til et lite minihelvete for foreldre som kanskje har vært våkne lenge, og en milion bekymringer oppstår, men når barnet roer seg så snur hele minihelvetet om igjen til rolig og koselig igjen.

Mine tips til nybakte foreldre:

Stress ned, ikke prøv å leve opp til perfekte idealer. Det rosenrøde hjemmet er fortsatt like rosenrødt med forskjellige sokker, en flokk støvdotter og gamle middagsrester på komfyren.

Ingen forventer at alt er på stell heller - jeg blir kjempeskeptisk om det ser ut som om noen er perfekte - lurer da på hvor liket er gjemt.... :-)

Skrevet

Det er vel vanlig å være på sykehuset i 3 dager. De skal ta hørselstest og babyen skal undersøkes av lege og ta følingerstest. Dette gjøres som regel 2-3 dagen.

Her var mannen hjemme med lønn i 2 uker etter fødsel.

Det er en stor omvelting å få et lite nurk og alt må gjøres etter babyens rytme. Det går med mye tid til amming,byssing og stelling. Det er vanlig med barselstårer og tårene kan renne bare man ser på babyen. Er også vanlig at helsesøster kommer på hjemmebesøk innen de 2 første ukene.

Masse lykke til med fødsel,baby og barselstid. Husk og nyt det for tiden går alt for fort og før du vet ordet av det så er det første skoledag... ;)

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd, bra at flere har litt forskjellig og komme med:) fått mange gode tips her til hva som burde gjøres å hva vi burde unngå:) setter veldig pris på det:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...