Gå til innhold

Barnefar er utenlandsk statborger og student, uten studiestøtte...


Salvador

Anbefalte innlegg

Har nylig oppdaget at jeg er gravid. HURRA! :) Barnefaren er student, og har nylig startet på nytt studie i år. Han er svensk statsborger. Han får ikke støtte fra norge siden han ikke har bodd her lenge nok, og får heller ikke fra sverige siden han har tjent for mye på sommerjobb i sommer... Hvordan blir det da med økonomi når barnet kommer i mai neste år? Hva har vi krav på av støtte? Jeg har forresten fast jobb, 75%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så han får altså ingenting?

Så lenge han ikke jobber gjør han ikke det nei.. Samme krav gjelder for pappaen som for mammaen,han må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og tjent minst 35 000 ca for å kunne få fedrekvoten. NB dette må være opptjent før HANS del av permisjonen dvs. han har lengre tid på å tjene opp retten om du tar din del + felles delen..

Noe ekstra støtte i forhold til studier blir det vel heller ikke så lenge han ikke kvalifiserer til noe støtte fra lånekassen. Det kan jo være han har rett på noe fra Sverige, men jeg tviler sterkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har termin i desember, og hun har ikke jobbet noe det siste året, men hun sier hun får penger fra NAV allikevel, er det en annen form for støtte hun får da? Hun får jo engangsstønaden, men hun sier hun får mer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har termin i desember, og hun har ikke jobbet noe det siste året, men hun sier hun får penger fra NAV allikevel, er det en annen form for støtte hun får da? Hun får jo engangsstønaden, men hun sier hun får mer også.

 

Da må det isåfall være noe slags sosialstønad, og det er ikke noe man har "rett på", det er en individuell vurdering i hvert tilfelle.. Det har nok uansett ikke din samboer noe rett på så lenge han er student, kan han ikke ta en ekstrajobb ved siden av studiene? Om han har null inntekt burde han jo absolutt jobbe for å bidra til utgiftene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søsteren min har termin i desember, og hun har ikke jobbet noe det siste året, men hun sier hun får penger fra NAV allikevel, er det en annen form for støtte hun får da? Hun får jo engangsstønaden, men hun sier hun får mer også.
Da er kanskje søsteren din enslig (ikke sammen med barnefaren) eller hun får sosialstønad.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...