Gå til innhold

Norsk, engelsk, fransk, spansk, tysk..blæh..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger virkelig barna å ha så mange språk å velge i på ungdomsskolen?

Her vi bor har de fleste barna norsk/engelsk og et av de resterende tre språkene i valgfag fra 8 trinn.

Trenger vi virkelig lære fransk? Eller spansk? Eller for å nevne tysk?? (Hva er poenget med tysk - passer så utrolig dårlig med 2.verdenskrig egentlig..)

Jeg synes man kunne tatt vekk disse tre språkene og heller brukt disse timene på mer nyttige fag i tiden. Barna lærer ikke noe om pc-bruk (virus/recovery ol) men å bruke pc gjør de mange timer pr dag!

Og slik blir det jo i fremtiden også.

Jeg synes det er merkelig at skolen ikke tar ansvar for dette.

Jeg syns også friluftsliv hadde vært mer nyttig enn disse språkfagene. Barna leker sjelden ute i gata, og da må de jo nesten presses til å få frisk luft..

Gjerne kom med argumenter som gjør språkene viktig, da jeg ikke klarer å se det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, her tror jeg ikke jeg orker å begynne å svare engang, sorry.

Skrevet

Første gang jeg har vært borti denne oppfatningen, men det er litt forfriskende også.

Land som Tyskland, Spania og Italia er ganske isolasjonistiske i den forstand at de bruker dubbing på alle utenlandske filmer. Her i landet brukes det istedet norsk tekst.

Hvorfor skal vi da lære deres språk, når de knapt er interesserte i å lære noen andre språk selv?

Norge er et lite land, så vi kan ikke forvente at de andre skal lære seg norsk. Men vi kunne for eksempel valgt å lære barna mer om vårt eget land, om norrønt og om norsk folkedans. Det er et valg skolen/samfunnet gjør. Nå har det ganske lenge vært ei bølge der alt skal være internasjonalt, og globalt.

Men selv i middelalderen reiste det studenter fra Norge for å utdanne seg nede i Europa, og lære seg latin som var det store språket på den tida.

Skrevet

Tysk - passer så dårlig med 2. Verdenskrig egentlig..

Hahaha.. Det er godt man kan få noe å le av her man likevel sitter og ikke får sove.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...