Trondheimsjente Skrevet 27. september 2012 #1 Skrevet 27. september 2012 Hei, jeg lurer på hva dere tenker om det å drikke alkohol/avstå fra alkohol når man forsøker å bli gravid? Jeg ser at myndighetene råder til å avstå helt fra alkohol fra man starter å prøve. Min samboer og jeg har forsøkt siden juli i år, og jeg har ikke drukket alkohol i denne perioden (med unntak i noen glass når jeg har hatt mensen). Jeg har ingen store problemer med å avstå fra alkohol, men jeg takker vanligvis ikke nei til et glass eller to når jeg er på middag ol. med venner eller i festlige lag i jobbsammenheng. Når man plutselig sier nei, er det veldig lett at ryktene om at man er gravid begynner å svirre. Det vil man jo ikke. Jeg vil helst ikke at folk skal vite at vi prøver heller. I tillegg kan jo prøveperioden bli lenger enn man først tenker seg, skal man ta avstå helt fra å drikke i denne perioden. Veldig nysgjerrig på hva andre tenker om dette? Setter stor pris på å få høre deres tanker og erfaringer rundt temaet
Nikamo Skrevet 27. september 2012 #2 Skrevet 27. september 2012 Jeg tenker at det er greit å leve som en ikke-gravid frem til man faktisk er gravid... Nå skal det sies at jeg drikker SVÆRT sjelden; på grensen til avholdsmenneske, uten at det er noen annen grunn til det enn at jeg ikke er så glad i alkohol:) Så sånn sett er det kanskje lett for meg å si, siden ingen ville stusset dersom jeg takket nei til vin! Men akkurat denne pp'en hvor jeg da faktisk ble gravid, så var vi i bryllup mellom el og ikm, og jeg tok litt vin til maten. Og det bekymrer meg overhodet ikke
maryM Skrevet 28. september 2012 #3 Skrevet 28. september 2012 Drikker ikke alkohol under prøving da forskningen er uklar på hvor tidlig alkoholen påvirker et fremtidig barn og mengden alkohol som skal til. (påvirker visstnok også eggene så drikker ikke under TR heller) Tenker at om jeg skal drikke alkohol vil jeg utsette pp. med rundt 2 mnd. Hadde hatt forfærdelig samvittighet om barnet mitt skulle bli påvirket. Har ei venninne hvor barnet fikk mildt føatale alkoholeffekter (FAE) til tross for at hun mener at hun ikke drakk alkohol mer enn en gang mens hun kanskje var 2 uker på vei. Som mor sliter hun mye med dårlig samvittighet... http://www.bevissteforeldre.no/pages/gravid_u.aspx?nr=48
Fru Blåbær Skrevet 28. september 2012 #4 Skrevet 28. september 2012 Jeg drakk et glass vin en uke før jeg testet positivt. Tok det opp med legen da jeg var på kontroll, og hun mente at det måtte være lov. Sånn som jeg ser det så er det forskjell på å drikke før og etter positiv test. Men det er sikkert lurt å være litt ekstra forsiktig i prøveperioden. Avholdenhet mellom eggløsning og ikm er sikkert lurt.
Tredjemann på vei :D Skrevet 28. september 2012 #5 Skrevet 28. september 2012 Det tenker jeg litt på også, da jobben har julebord i november og vi skal prøve å prøve på baby i oktober/november:-S Er nyansatt også, så vil verken stå over julebordet eller forklare hvorfor jeg ikke drikker:-p
marsgutt 2013 Skrevet 28. september 2012 #6 Skrevet 28. september 2012 det kan jo ta lang tid før du faktisk blir gravid. jeg vet at jeg har drokket alkohol i dette svangerskapet og i det forige. men var ikke klar over at jeg var gravid. dette må du bare føle på selv og hva som er riktig for deg.
Bentix Skrevet 28. september 2012 #7 Skrevet 28. september 2012 Jeg har hørt at man ikke bør drikke mellom eggløsning og mens, fordi man kan være gravid uten å vite det. Mens perioden mellom mens og eggløsning er grei, for da er man jo ikke gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå