Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #1 Skrevet 27. september 2012 Er "sulten" hele tiden, opptatt av måltider, hva vi skal ha til middag i morgen, planlegger hva han skak ha på brødskiva til frokost kvelden før etc. Han er 115 cm og veier 19 kg, helt normalvektig. Vi spiser sunt og variert, godteri kun på lørdag og er en normalt aktiv familie. Turer i helger og han er aktiv og lekende gutt. Likevel bekymrer jeg meg. Kankje fordi jeg var selv overvektig hele oppveksten.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 27. september 2012 #2 Skrevet 27. september 2012 Nyt det og håp på en kokk i familien:) len deg tilbake og la han eksperimentere!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #3 Skrevet 27. september 2012 Han spiser ikke spesielt mye til måltidene, men sier heller aldri nei takk til mat.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #4 Skrevet 27. september 2012 Noen liker mat, men er småspiste hver gang og vil heller spise oftere. Andre sluker alt de kommer i nærheten av, og andre igjen pirker i alt av mat og vil helst ikke spise. Vi foreldre bekymrer oss alltid, uansett hva vi oppfatter som problem rundt det med mat og våre barn Men selv om vi bekymrer oss, så betyr det faktisk ikke at noe er galt Du sier selv at dere spiser sunt, begrenser godteriet, og er aktive. Se litt på bilder av deg selv som liten, og se om det ligner. Det tror jeg ikke. Aktive gutter må spise. Og de vokser i rykk og napp. Min opplevelse med mine barn, er at i de periodene de vokser mest i lengden, så blir de matleie. Mens i voksepausene så spiser de som hester, slik at vekten faktisk kan øke litt for mye akkurat da i forhold til lengden Men mine barn er helt normalvektige, og ene(den som har vært mest matglad) er faktisk på grensen til undervektig. Han er voksen i dag, og har hatt sine rundere perioder, men i dag er han tynn. Du finner ikke et gram fett på den kroppen, selv med all den maten han trykker i seg Og ikke driver han aktivt med noen sport for tiden, heller
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 27. september 2012 #5 Skrevet 27. september 2012 Her signerer jeg Juliea Kanskje han har interesse for mat? Synes det er spennende? Ville ikke bekymret meg i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #6 Skrevet 27. september 2012 Var i dusjen i sted og da så han sitt snitt i å spise en halv boks med leverpostei og noe kremost.....skikkelig utspekulert.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #7 Skrevet 27. september 2012 Mine to slanke og normale barn veide hhv 21 og 22 kg da de var ca 115 cm lange Og de er normalvektige og kanskje i slankeste laget i dag : Ikke stress Pålegg uten brød er godt Husker at min mor prøvde å gjemme kokesjokoladen så godt hun klarte, men vi fant den alltid hihihi... hun ble litt sint, for hun ville ha den til bakingen sin. Men med oss barna i hus, så nyttet det ikke å gjemme noe som helst Og vi har spist virkelig husmannskost, og mye fett fra vi var små. Men likevel sunn mat. Ingen av vi søsken er overvektige i dag, og ikke våre barn heller Slapp nå av, og pust dypt med magen Til og med jeg kan spise 10 skiver gulost sammen med en fårepølseskive for hver, rett før jeg legger meg. Og da har jeg også spist minimum 3 gode måltider i løpet av dagen Jeg er som sagt normalvektig Pålegg er GODT uten brød Og du... velg dine kamper med virkelig omhu......
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #8 Skrevet 27. september 2012 I forhold til hvordan mine unger er så er han ikke unormal. De snoker i kjøleskapet støtt og stadig, ikke alltid for å finne seg noe mat men for å se om det har kommet noe spennende siden sist de tittet inn. Kommer jeg hjem med handleposer er de endevendt før jeg kommer inn døra, for de må sjekke hva jeg har kjøpt og kommer med forslag til middager vi kan lage av maten. Ha de med i butikken så blir det dyrt, for de finner så mye vi må prøve. Og jeg syns det er kjempe fint at de syns det er gøy med mat, prøve nye ting og lage ting de liker. De har alltid vært med på å lage mat om de har lyst, nå finner 7åringen oppskrifter på nettet og lager middag til oss (med hjelp) Hun er tynn som en spise og en skulle ikke tro hun spiste mye mat, men hun elsker mat. Vi har en skuff med frukt og en grønnsaks skuff. Der får ungene forsyne seg når de vil. Alltid mye forskjellig. Noen ganger tar de seg ett eple, mens andre ganger finner de frem mye forskjellig og spør om vi kan dele opp for de. Ikveld laget vi grillspyd med frukt som vi spiste mens vi tittet på tv. Er barna opptatte av mat tror jeg det blir feil å sette begrensinger for de, la mat bli noe de ikke får være opptatte av uten at dere serverer de mat. Da tror jeg de fort blir barn som spiser i det sjulte, og da er det fort å få ett helt feil forhold til mat og bli overvektig. La de bli med på å planlegge middager og lage middager, la de få gjøre det de syns er gøy. Syns de det er godt å småspise litt gjennom dagen, kutt opp grønnsaker i forskjellige slag og legg i en bolle i kjøleskapet slik at de kan ta seg en gulrotbit eller annet når de vil. Står det i kjøleskapet blir det ikke så mange ganger de tar, men det er tilgjengelig når de vil.
Honningmelon Skrevet 27. september 2012 #9 Skrevet 27. september 2012 Nyt det sier jeg og. Har tre barn der eldste er glad i mat, og de to yngste er kresne og ikke veldig matglade. Det er så deilig med eldste som er glad i mat. For fy så mye styr det er med unger som ikke vil ha noen ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå