Gå til innhold

Annengangsmødre, hva gir dere ettåringen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med førstemann var vi kjempestrikte og hun smakte ikke sjokolade før hun var 2,5 år. Men jeg tenker også på kaker, boller, kjeks osv? Hva gjør dere? Vil jo ikke hun skal bli en sånn slikkmunn egentlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er min kun 10 mnd, men jeg skal holde ut i det lengste med innføring av sukker. Hun er jo helt fornøyd bare hun også får noe liknende. Får storebror kake, så får hun en babykjeks uten sukker og er like fornøyd :-)

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Jeg har gitt mine barn variert mat og ulike smaker fra de var veldig små (såklart ikke noe som var for tungt for de små magene osv).

Så, de har fått smake kake, godteri, saft osv. ved ett års alder. Samtidig har de fått smake på veldig mye annet.

Hvilket har resultert i to barn på 3 og 5 år som spiser ALT!

Setter man frem en skål med oliven og en med sjokolade er det akkurat like sannsynlig at de forsyner seg av olivenen som av sjokoladen.

Så lenge man lærer ungene "alt med måte" er det ikke noe problem å introdusere søte smaker tidlig. At de får smake trenger ikke å bety at de får trykke innpå uten begrensninger.

Men sånn er det jo med f.eks plommene som henger modne i treet nå. De får smake, men også beskjed om å styre seg litt, for ellers kan de få mageknip.

Så, at ungene får smake betyr ikke at de blir "slikkmunner". Ofte er det vel gjerne de som har et strikt regime på slikt som ender med å proppe i seg når anledningen endelig byr seg.

Skrevet

Slik tenkte jeg og med nr 1. Men etter vi ble en familie har vi fått et veldig sunt kosthold. Vi spiser sunn mat hele uka, og litt ekstra kos i helgene. I dag fikk 1 åringen smake bolle og saft.

Tror det er hverdagskostholdet og familiens vaner som er av betydning! Tror ikke det spiller noen rolle hvor lenge du holder de unna sukker.

Skrevet

Takk for svar. Ja vi spiser veldig sunn mat ellers. Og hun kommer ikke til å få sjokolade enda på en stund. Men i går fikk hun litt bolle og likte det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...