Gå til innhold

Igangsetting og svangerskapsforgiftning. Hva venter legene på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en fryktelig lang dag i går. Først jordmortime hvor det viste seg at min milde og stabile svangerskapsforgiftning hadde nå økt fra 1+ urin og rundt 140/90 BT over ca 4 uker nå var på 2+ , urin 2+ på ødem (masse vann!) og 160/100 BT. Vi har snakket en del om hva vi skulle gjøre når denne økningen kom og hun sendte meg opp på KK i håp om mulig igangsettelse siden jeg har slitt med dette i 4 uker. Jeg er 36 uker i dag med en sterk jente i magen som vokst som hun skal og ikke er preget av min SF ennå. Og jeg har ikke hatt de vanlige SF-symptomene ennå.

Kom opp på KK, tok sparketest og BT var nede på 140/90.

Så ble vi sittende i 6 (seks!) timer på gangen for å vente på legen og UL.

Når jeg endelig kom inn var det ikke snakk om å sette i gang og jeg følte meg litt overkjørt. Selvfølgelig var jeg ekstra hårsår etter denne lange dagen. Men følte mine bekymringer som førstegangs ikke ble hørt med tanke på de fire slitsomme ukene jeg har hatt bak meg.

Jeg forstår at å sette i gang en fødsel i uke 36 med en frisk baby og en fortsatt delvis frisk mor ikke er å foretrekke. Men hvor lenge skal jeg vente? Til jeg blir så dårlig at jeg knapt er tilstede i min egen fødsel og det ender i keisersnitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blei satt i gang i uke 36 ved svangerskapsforgiftning. Da hadde jeg 2+ i urinen og et undertrykk på 125.

Skrevet

Det varierer nok veldig fra sykhus til sykhus så ingen her kan gi en fasit. Men kan si litt om min prosses.

Husker ikke nøyaktige BT mål siden det er 2år siden så ta de med en klype salt.

hadde hovne ben i mange mnd, og protein på +1 i rundt 2uker.

Så 7 september var jeg hos jordmor, blodtrykk ble målt til 140/95 og protein ble målt til +2. Kontroll på sykehuset 8 september viste samme målinger, ingen stor forskjell i blodtrykk. Ny kontroll på sykehuset 10 september nå var protein stige til +3 og blodtrykk fikk de ike nøyaktig måling (2 av4 målinger begynte maskina og ule pga høyt resultat) Men mener det falt på 158/110 Eller noe der om kring. Ble innlagt den dagen. Neste morgen 11 september viste urin prøve +4 på protein som er maks, blodtrykk tror jeg ikke de målte, men jeg kasta opp flere ganger og hadde vondt i hode. Fødsel ble i gangsatt klokka 9 den dagen. Kvalmen og hodeverken rulla over så følte meg ikke så veldig dårlig utpå formiddagen. 17.10 gikk vanet og 02.25 ble han forløst med ks ettersom jeg lå over en time med full åpning og ingen pressrier. Jeg var 37 uker på vei.

De venter nok ikke til det blir alvorlig, men vær på vakt for kvalme, hodepine, synsforstyrrelser osv som kan være teng på forværring. og ta da kontakt med føden for ny kontroll. Utover det er du vel satt opp til ny kontroll om noen dager?

Skrevet
Jeg blei satt i gang i uke 36 ved svangerskapsforgiftning. Da hadde jeg 2+ i urinen og et undertrykk på 125.

Hvordan var formen din ellers?

Skrevet

Jeg ble lagt inn på KK med undertrykk på 155...husker ikke det andre men mener det var over 200. Jeg hadde +2 på ødem og urin. Jeg ble liggende til observasjon og når undertrykket gikk litt ned fikk jeg dra hjem med streng beskjed om å komme rett opp om jeg skulle føle meg dårlig eller få hodepine.

Hun kom en uke etterpå av seg selv.

Skrevet
Hvordan var formen din ellers?

Formen min var egentlig ganske grei (hadde litt vondt i hode og litt svimmel, men ikke noe unormale smerter), var veldig oppblåst av vann. Hadde vært innlagt lenge på sykehuset (Haukeland) og gikk på blodtrykksmedisiner for å senke blodtrykket (trandate)

Hadde en veldig flink lege som argumenterte med at det var bedre for både meg og barnet å føde naturlig, i stedet for at jeg plutselig skulle bli kjempe dårlig og alt skulle ende i hastesnitt.

Skrevet

Jeg skal på kontroll i morgen og på tirsdag og har selvfølgelig stående invitt om formen min skulle bli verre :)

Men 4 uker med dette har jo satt sine spor, jeg er jo snart utslitt.

Skrevet

Prematurgrensen er vel på 37 uker, og de vil alltid vente til etter det hvis det ikker er fare for mor eller barn. Var ihvertfall det jeg ble fortalt.

Jeg ble ikke igangsatt før uke 39, selv om jeg var innlagt de to siste ukene før det...

Skrevet

Jeg tror nok de drøyer så lenge de kan, det er min erfaring ihvertfall. Første gang holdt jeg på sånn som deg i noen uker, gikk til legen annen hver dag på slutten ög var innom sykehuset en gang eller to.

Ble til slutt lagt inn, lå da på 160/110 og proteiner.

Lå inne 5 dager før det ble min tur. De sjekka ofte og hver morgen vurderte de hvem som det var mest akutt med bli satt igang,

Jeg var i fin form og merka ikke noe til sv forgiftningen selv.

Lykke til, håper det snart er vel overstått!

Skrevet

Takk for svar! :)

Det er en tålmodighetsprøve på slutten uansett, særlig med SF.

En uke igjen, så håper jeg det skjer noe, kanskje av seg selv. Denne blodtrykks-svingingen tar veldig på, jeg vil jo ha overskudd til fødsel og tiden etterpå.

Krysser fingrene for å møte på en lege som ser min side av saken i morgen.

Skrevet

Heisann!

Kjenner meg så alt for godt i gjen! Jeg gikk med sf symptomer (dvs høgt blodtrykk, proteiner, ødemer og kraftig hodeverk i 2mnd)

Når jeg var hos jm hadde verdiene steget kraftig, og jeg ble sendt til sykehuset.. Der ble jeg innlagt.. og de tok prøver vær dag for å sjekke mine verdier og at babyen hadde det bra..

Jeg låg i 8 dager før igangsetting.. Dette var i uke 35..

Så de drøyer det lengst mulig så lenge babyen har det bra :)

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Det er ikke bare bt og protein de ser på. De ser på mange andre ting også. Nyrer, blodplater etc. Har du lite blodplater, settes du i gang eller får ks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...