Gå til innhold

Samboerskap og eieforhold hus. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier en fritidsbolig med verdi ca 3 mill. Jeg har ingen lån på dette huset. Vi skal pusse opp dette huset for ca 1.5 mill. Mannen har 800 000 han får i arv som han kan putte inn i dette huset.Jeg har ca 100 000 jeg kan putte inn av egne penger.

Han bør da stå som medeier el.l. Hvordan gjør vi det da med de resterende 6-700 000 vi må ta opp lån i? Bør jeg ta opp lånet alene, bør vi dele på dette. Hvordan registrerer vi at jeg kommer inn med 3 mill + 100 000 og han kommer inn med 800 000?

Fritidsboligen er helt klart noe som skal følge "min" side av familien, da det er arv fra min side fra familien. Så ved et evt brudd skal jeg sitte med denne.

Vi har også en hovedbolig. Den eier vi 50%hver, og har under 50% i gjeld på denne. Vi har kun felles barn, ingen særkullsbarn. Vi har vært sammen i ca 12 år og har et stabilt greit/godt forhold der begge er innstillt på at det skal være oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har et bolighus, som står på meg 100%. Samboer har ikke snøring på økonomien og jeg er svært lite interessert i at huset blir begjært tvangssolgt fordi han har glemt å betale en regning. Jeg betaler selvfølgelig alt i forbindelse med hus, som kommunale avgifter, lån, forsikring osv alene.

Skrevet

Jeg ville giftet meg ;)

Men for å være seriøs, det man tar med seg inn i forholdet tar man også med seg ut, så hytta er din uansett.

Arv er det alltid særeie på så de 800.000,- har arver skal han ha med seg ut av forholdet igjen om det blir brudd.

Jeg ville lånt pengene sammen, og ved et evt brudd senere deler dere verdiene, du beholder hytta og han får med seg 800.000,- ut igjen. Mer "smålig" enn det ser jeg ingen grunn til å være, dere har vært sammen i 12 år og planlegger alderdommen sammen, ingen vits å flisespikke da vel.

Skrevet

Mannen bør vel få avkastning/verdiøkning på de 800 000 han putter inn på fritidsbolig?

Hvis vi felles står med lån, så har vel han enda mer krav på verdiøkning på hus? Det vil aldri være aktuellt for meg å selge dette stedet, men klart dyrt for meg om jeg må betale mannen ut godt over millionen i tillegg til hovedhus, ved evt brudd..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...