Gå til innhold

Vedr hygiene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si at jeg er litt bekymret for det norske folks hygiene når jeg leser forskjellige tråder her inne.

Jeg har heldigvis skjønt at dib-gjengen ikke er representativ for den store masse, men likevel kommer det holdninger her inne som rett og slett er litt skremmende.

Når det gjelder den tråden om å bruke såpe vs å kun gå for det naturlige ble det bl,a, hevdet at underlivet er selvrensende. Virkelig? Betyr det at man ikke trenger å vaske seg i det hele da? Eller bare skvette litt lunket vann på en gang i blant?

Og når man har vært på toalettet har jeg alltid hørt at man skal være svært nøye med håndvasken. Skylle hendene, ta på såpe, vaske godt og skylle godt etterpå. Dette er altså ikke nødvendig ifølge dere anti-såpemenneskene?

Jeg var nettopp på toalettet, både nr en og to. Tørket meg, vasket hendene godt og gikk direkte på kjøkken og laget meg mat. Mener dere at de basillene jeg ev (ganske sikkert) fikk på hånden da jeg tørket meg hadde latt seg skylle av i lunket vann? Vi vet jo at det å få tarmbakterier i munnen ikke er særlig lurt.

Man leser også om de som dusjer en gang i uken, som skifter truse en-to ganger hvis man i det hele bruker truse da - for det naturlige er jo best, må vite. Ikke bruker de noen form for såpe på kroppen - hvordan påvirker dette vannkvaliteten i offentlige basseng?

Bruker dere ikke deodorant eller fuktighetskrem heller? Såpe når dere vasker opp eller vasker hus? Såpe i klesvasken?

Hvor går grensen og hviken gevinst tror dere at dere oppnår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår barnehage vasker de ikke hendene på ettåringene som har sittet og gravd i sandkassa ute. Bare tørker av det verste med en klut og setter dem til bordet. DET er uhygienisk det.

Jeg lever selv "naturlig," kjøper kun naturlige såper (ecover, oliva osv.) og vi har aldri hatt sykdom i hus, før vi begynte i barnehagen.

Har vi hatt løs mage eller uhell med barna hender det jeg bruker antibac eller klorin.

Vasker meg med vann hver dag, også nedentil, men aldri såpe rett på underlivet. Vasker du munnen din med såpe?

Men er helt enig, håndvask burde vært kjørt en stor kampanje på, blir rett og slett kvalm hvis folk ikke vasker henda ordentlig etter dobesøk.

Skrevet

I vår barnehage vasker de ikke hendene på ettåringene som har sittet og gravd i sandkassa ute. Bare tørker av det verste med en klut og setter dem til bordet. DET er uhygienisk det.

Jeg lever selv "naturlig," kjøper kun naturlige såper (ecover, oliva osv.) og vi har aldri hatt sykdom i hus, før vi begynte i barnehagen.

Har vi hatt løs mage eller uhell med barna hender det jeg bruker antibac eller klorin.

Vasker meg med vann hver dag, også nedentil, men aldri såpe rett på underlivet. Vasker du munnen din med såpe?

Men er helt enig, håndvask burde vært kjørt en stor kampanje på, blir rett og slett kvalm hvis folk ikke vasker henda ordentlig etter dobesøk.

Selvsagt vasker jeg ikke munnen min med såpe! Hva slags argument er det? De bakteriene som finnes i munnhulen er "sunne" bakterier som ikke gjør meg syk. Men jeg bruker jo tannkrem da, som i tillegg til å forhindre hull tar seg av resten av munnhulen også.

Bruker du ikke tannkrem heller?

hi

Skrevet

Jovisst bruker jeg tannkrem, men det er sunne bakterier som tar seg av ting i underlivet også. Derfor ikke såpe der nede, det lærte jeg i boka "kroppen min" av trond viggo torgersen da jeg var 7 år!

Skrevet

Man skal ikke bruke såpe inne i vagina nei, men ytre og indre kjønnslepper, rumpa osv vaskes med intimsåpe hver dag.

Det er jo de som setter dusjen inn i vagina, putter fingre med såpe på inni der osv og det er IKKE sunt. Men på utsiden vasker man selvfølgelig skikkelig.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Det er jo forskjell på å vaske hender og kroppen. Jeg er av dem som ikke bruker såpe på kroppen. Men hendene skal selvfølgelig vaskes ordentlig, nettopp på grunn av smittefare. å påstå at å ikke vaske seg med såpe i underlivet gir sykdommer er bare dumt.

Skrevet

Jeg bruker ikke såpe i ungerlivet siden jeg fikk beskjed om det fra jordmor på sykehuset. Hun sa at det var nok såpe som kom ditet fra hårvasken og ellers såpe man brukte på kroppen, men jeg skyller godt.

Ellers bruker jeg såpe, men er nok av de som ikke alltid bruker såpe når jeg vasker hendene. Og når jeg bruker det så er det kun i håndflatene hvis det er nødvendig (jeg vasker der behovet er størst og fjerner det jeg kan med vann.) Ellers så ender jeg opp med store kjøttsår på hendene mine. Så legens ordre var: bruk minst mulig såpe... og selv med minimal bruk ser jeg spedalsk ut på hendene mine og på grensen til å bli sår konstant :/

Skrevet
Man skal ikke bruke såpe inne i vagina nei, men ytre og indre kjønnslepper, rumpa osv vaskes med intimsåpe hver dag. Det er jo de som setter dusjen inn i vagina, putter fingre med såpe på inni der osv og det er IKKE sunt. Men på utsiden vasker man selvfølgelig skikkelig.

Du må ikke bruke såpe på de INDRE kjønnsleppene.'Det er jo slimhinne - man skal ikke vaske slimhinner med såpe.

de indre kjønnsleppene er innenfor området som renser seg selv!

Skrevet

Jeg bruker ikke såpe i underlivet, kun vann. Har aldri hatt sopp og lukter ingenting. Men bruker såpe i baken og under armene... Og vasker hendene med såpe etter toalettbesøk selvfølgelig.

Skrevet
Man skal ikke bruke såpe inne i vagina nei, men ytre og indre kjønnslepper, rumpa osv vaskes med intimsåpe hver dag. Det er jo de som setter dusjen inn i vagina, putter fingre med såpe på inni der osv og det er IKKE sunt. Men på utsiden vasker man selvfølgelig skikkelig.
Du må ikke bruke såpe på de INDRE kjønnsleppene.'Det er jo slimhinne - man skal ikke vaske slimhinner med såpe. de indre kjønnsleppene er innenfor området som renser seg selv!

Ikke nødvendigvis. Noen av oss har større produksjon av smegma og dermed plager som lukt fra de indre kjønnsleppene, og trenger mer enn vann for å bli kvitt problemet. Men man bruker selvfølgelig en såpe beregnet for dette området slik at slimhinnene ikke blir irritert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...