Gå til innhold

Lese til baby...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynner dere å lese til baby? Mener ikke eventyrer eller noe men pekebøker/fargebøker :) Jenta mi blir 12 mnd. om 2 uker. Jeg prøver å lese mye til henne nå og lære henne ord og farger. Litt vanskelig enda for hun viser ikke mye interesse i bøker. Hun vil bare ta boka og kaste på gulvet. Når jeg prøver å se på en bok ilag med henne snur ho enten hodet vekk eller vil ta boka og kaste på gulvet. Noen ganger klarer jeg å få oppmerksomheten hennes :)

Noen som vil dele sine opplevelser og erfaringer med meg? Kanskje dere har noen tips ? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi startet når hun var rundt 2 år. Leste hver kveld ved leggetid, var en del av leggerutinen. Hun elsker å bli lest for, og vi leser sammen hver dag.

Skrevet

Vi har tidlig innført bøker, meldte de inn i goboken fra de var bittesmå. Bøkene ble først brukt til å leke med, sutte på og rulle over, ;) men etter hvert kunne de peke på bildene og vi øvde på lyder og ord. I tillegg har jeg sunget for de fra de var født, da har de sittet helt i ro på fanget mens jeg har sunget fra sangboka. :)

Fortsett bare sånn som du gjør, etter hvert kommer nok interessen. :)

Skrevet

Takk for svar :) var det lite interesse da du startet Luksusliv? Hvor gammel var ungan dine sånn ca?

Skrevet
Takk for svar :) var det lite interesse da du startet Luksusliv? Hvor gammel var ungan dine sånn ca?

Yngste har nok være mer interessert enn eldste, men begge har elsket sang og musikk. Yngste kunne sitte på fanget å bli lest for fra hun var rundt 8 mnd, eldste var nok rundt året. Begge mine har vært veldig tidlig ute med språket, om det kommer av at jeg har lest mye for dem vet jeg ikke, men det har neppe skadet. Yngste kunne 10 ord når hun var 10 mnd, hvis man regner bææ, bø og møa (ku) for ord da. :P

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Her startet vi å lese eventyr fra ungene var i magen ;) Startet opp med pekebøker ol nå når gutten ble 18 mnd, holdt på i ca 1 mnd, og nå er det helt klart spenende å prøve å si ordene som mamma/pappa leser opp ("mine første ord" bok)

Skrevet

Moren min leste for meg hver kveld fra jeg var rundt 3 mnd gammel :) Ikke sikkert jeg forstod så mye, men mamma synes det var koselig, og tror det er lurt jeg :) Skal prøve å lese mye for mine egne barn også. Hjelper på barnas fantasi, ordforåd og mye annet! :)

Skrevet

Vi startet også tidlig. Han er 9 mnd nå, å har allerede lest i noen mnd. Er ikke alltid like stor interesse, han kan leke og fly rundt på gulvet her, men jeg sitter å leser høyt for han. Hehe :) Leser dyrebøker og småbøker med få ord og setninger. Men noen ganger sitter han rolig på fanget mitt å følger ivrig med :)

Skrevet

Gutten min er snart 4 mnd og jeg leser for han hver dag. Go`boken sine bøker er så fine og han koser seg på fanget. Griper etter boka, kjenner og smaker på den. Syns det er veldig koselig, så fortsetter nok med det.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Begynte tidlig med pekebøker. 6 mnd kanskje. Hun skjøre ikke så mye. Men hun snakker jo i 3 ord setninger og er nå 1,5 år og elsker p lese bøker og bli lest for. Mest bøker hun kan delta i med masse bilder i lite tekst.

På kvelden leser keg eventyr for henne. Jeg leser med full innlevelse og leser gjerne samme eventyr i en hel uke, da elsker hun når jeg blar om for hun bet hva som kommer.

Bare fortsett slik du gjør så blir det moo snart. Min begynte å digge bøker på den tiden. Men alle barn er ulike. Tror min syntes det er gøy fordi hun får til språket og kan alle ordene i hennes bøker. Så var hun så treig med å gå så da satt hun liksom der da og var stuck med en bok :P

Skrevet

Vi begynte tidlig, før hun egentlig skjønte noe av det. Husker ikke helt hvor gammel hun var, 8 mnd kanskje? I begynnelsen lekte hun mest med bøkene, tygde litt på dem og slikt, men fra hun var rundt 10 mnd syns hun det var moro. Hadde da pekebøker med ord og dyr, samt noen med korte historier. Siden har hun elsket å lese, leser fortsatt mye av de samme bøkene, men mest de med historier i. Hun har sine favoritter, velger ut hvilken hun vil lese om kvelden og hun er nå 20 mnd:)

Skrevet

Vi begynte tidlig, først med tøybøker fra han var 3-4 mnd.

Så fortsatte vi med pekebøker med dyr, farger og etterhvert med biler når han begynte å fatte interesse for det.

Nå er han 2 og nå leser vi mer bøker med en historie i, men fortsatt er bildene viktigst.

Favorittene er "lek og lær med Molly mus", og bøkene om Ludde. Disse har vi vært gjennom så mange ganger nå at han like gjerne "leser" for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...