Gå til innhold

Ang å la barna gå alene til skolen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør deres barn det nå? Plutselig er det mange saker om barn/ ungdom som blir forsøkt lokket med i biler.

Jeg har vært en forkjemper for at barn skal få være selvstendig om de selv ønsker det og man som forelder finner det forsvarlig. Jeg har syntes at det er veldig forsvarlig at mine to barn går sammen til og fra skolen samt er hjemme alene en stund både før og etter skolen. Meeeen... Endrer dere noe nå?

Jeg kan egentlig ikke helt se andre løsninger enn at de går alene, og jeg syns veien de går er trygg. Dvs, fortau er fysisk adskilt fra veien med en gressrabatt, det er mye trafikk av både biler, gående og syklende både ved skolestart og skoleslutt, det er ca 600 m å gå. Hva tenker dere? Begge to er småskolebarn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat nå får de ikke det, nei.

Skrevet

synes vel ikke de bør gå alene når de går i 1-4 klasse,men ellers så begynner de og bli så store at de ikke vil at foreldrene følger,men ja vert mange episoder med det nå

Skrevet

Her jeg bor er det helt vanlig at barn går alene til og fra skolen helt fra 1 klasse og det skal de få fortsette med.

Man kan ikke gardere seg mot alt, og om vi begynner med amerikanske tilstander hvor barna ikke får være ute uten voksentilsyn tror jeg vi har tapt mye.

Så her går skolebarn fremdeles alene morgen og ettermiddag, men vi henter tenåringene om kveldene etter det er blitt mørkt - som vi alltid har gjort.

Skrevet

Jeg bor på øvre romeriket og har et barn i småskolen. Barnet mitt får ikke gå aleine til skolen, men de er en liten gjeng som går sammlet. De har et fast møtepunkt hvor de møtes og går sammlet til skolen.

Såklart gnager det i bakhodet, men vi vet aldri når denne/disse personene blir tatt, og jeg kan ikke fjerne hele selvstendigheten til barnet mitt frem til det er voksent pga hvis om atte.

Men, jeg lar ikke barnet mitt gå heilt aleine. Enten tar h*n sykkel, eller går sammen med venner. Dette uavhengig av når på dagen vi snakker om.

Skrevet

Hvis jeg hadde bodd i de områdene der desse episodene har skjedd, så vet jeg ikke om jeg hadde turt. Finnes der gåbuss med en voksen som leder kanskje? Det er jo en mulighet.

Vi bor på en helt annen kant av landet og barna går til skolen som vanlig.

Skrevet

HI her. Mine barn går heller ikke helt alene, de er jo to sammen. Og det er mange, mange barn her som går alene eller sammen med andre barn til skolen. Læreren til 1.klassingen har sagt at hun syns det er flott at datteren går alene med bror til skolen. Så ok, det lille dere har skrevet var nok til å overbevise meg om vi gjør det riktige når vi fortsetter å la dem gå alene sammen.

Skrevet
synes vel ikke de bør gå alene når de går i 1-4 klasse,men ellers så begynner de og bli så store at de ikke vil at foreldrene følger,men ja vert mange episoder med det nå

Du mener altså at et ti år gammelt barn ikke kan gå til skolen alene? Seriøst?

Skrevet

Her fikk vi nu gangvei for noen år siden. De har selvfølgelig lagt den langt unna bilvei og hus. Så er nesten litt redd for å gå der sjøl.

Men mine to i småttinnet går der. Men de er en gruppe barn som møtes å. Går sammen. Minst 5 stk, vanligvis flere... Da går det fint :-)

Skrevet

Førsteklassingen vår går eller sykler alene hver dag.

Vi bor ikke langt unna skolen, og hun kan gå/sykle i byggefeltet vårt uten gjennomgangstrafikk nesten hele veien.

Men vi bor "på landet" og her har det aldri vært noe problem.

Jeg HADDE nok vært mer skeptisk hvis jeg bodde i et område med mye tilreisende folk, eller hvis det hadde vært historier om barn som ble forsøkt kidnappet i området.

Skrevet

Min skolegutt får IKKE gå alene her, å vi bor på et lite tettsted. Her har det skjedd mye de siste kveldene og nå er jeg redd! Politiet gidder ikke å patrulere her så lurer på om det må skje noe før de gidder å lette på ræva!

Skrevet

Mide sykler til skolen. De er på 1-4 trinnet

Jeg er litt nervøs, men kan ikke være for overbeskyttende heller...

De har godt av å få gode gåvaner.

Ca 30 min å sykle de 2 km til skolen. Det er rett ved bilvei (adskilt) så det er ingen skumle deler...

Skrevet

Mine får gå alene. De går i 1. og 2. klasse og har kort enkel skolevei. De får leke alene uet etter skolen også, gå alene til trening, selv om vi pleier å følge dem og gå alene i butikken. Det er en sjanse jeg er villig til å ta for å gi dem selvstendighet og for å få hverdagen til å fungere.

Skrevet

Mine går i 3.klasse og 6.klasse og har gått til skolen uten voksent følge helt fra 1.klasse begge to, det fortsetter de med.

Men de er gutter da, og de går flere sammen. De møtes på lekeplassen i gata her også går de sammen til skolen, minst 4 stykker, ofte flere.

Hadde nok hatt litt mer hetta om det var jenter, men vi kan jo ikke binde ungene fast inne heller. De må få bevege seg rundt, besøke venner, jogge seg en tur osv. Har venninner med jenter på ungdomsskolen og jeg skjønner at de tenker på dette, men de fleste er enige i at ungene må få lov å leve et normalt liv uten en masse engstelse og angst. Men jentene selv velger oftere å være to nå enn før (de ser jo nyheter de også), de møtes gjerne to stykker og jogger i lysløypa f.eks selv om de fra før ofte gjorde det alene.

Skrevet
Du kan ikke nekte en fjerdeklassing å gå alene til skolen? Hjelpes. Jeg fulgte til skolen i første klasse, og følte meg heldig som fikk slenge med på veien i andre klasse. De gikk hjem alene. Men de går flere sammen, og det hadde ikke falt meg inn å skulle nekte dem det? Kan ikke la skumle enkeltepisoder ta fra ungene alt det morsomme som skjer på skoleveien! Der gjør man avtaler for ettermiddagen, man oppdager ting, danner vennskap og har det gøy!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...