Gå til innhold

første klassing,

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei hei. har et spørsmål til dere som har første klassinger eller større barn.

hvordan er det med konsetrasjon. min første klassing klarer ikke og konsentrene seg når det kommer til leksene, og føler hun kan bli hengende etter di andre. vi kan sitte og gjøre noe og hvis jeg spør hvilken bokstav A er foreksempel som hun driver og lærer den uken, så kommer det fram at det er en helt annen bokstav. jeg ber henne prøve på nytt. og det kommer et sinne bare. hun sitter ikke i ro og blir veldig urolig. hun glemmer liksom fort hvilken bokstav det er vi holder på med. prøver det jeg kan for at hun skal få en mestrings følelse og vi har det rolig og sitlle rundt oss når vi gjør leksene.

noen som har noe tips til hvordan vi kan få leksene til og gå litt lettere. og ikke ender med en forbannet unge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det der er vanskelig! Min eldste startet også i 1.klasse nå. Her har de bare hatt leselekser til nå, og hun kan bokstavene sånn sett. Men konsentrasjon til å sitte rolig i 10-15 minutter og lese "ordentlig", det har hun nesten ikke her heller. Jeg tror det viktigste nå i starten er å pushe litt på, men ikke så mye at det tar gleden fra dem! Min sier det er litt kjedelig med lekser men litt gøy også, og jeg tror de kommer mer inn i det der etterhvert, tror ikke du? De er jo enda ganske små barn og det forventes jo ganske mye av dem allerede synes jeg..

Du kan jo ta det opp med læreren hvis du er bekymret eller lurer på noe? Det gjorde jeg andre uka, og fikk positive tilbakemeldinger på. at jeg var engasjert - dessuten vet jo læreren litt om hva barnet faktisk kan og klarer på skolen. Kanksje det bare er uvant å sitte stille hjemme og gjøre det, sånn som for min datter?

Vet ikke om det her hjalp men :)

Skrevet (endret)

her har di begynt med matte, lesing, og skriving av bokstver og kjenne igjen ord. hun sitter på plassen sin i klasse rommet med ikke helt i ro. er mye energi i den lille kroppen. slik har hun vært fra hun var liten så er blitt vant til det. kan være at det er uvant og gjøre sånt hjemme, men hun er på leksehjelp vær dag, så hjemme er det mest bare og gå igjennom leksene og være sikker på at hun forstår oppgavene. etter 1 måned med "krangling" så si daglig så blir jeg litt bekymret. hun har et enormt tempramang. men har aldri vært så ille på noe som når det gjelder leksene. er det noe hun ikke får til så har hun altid prøvd på nytt, men leksene det er bare kjedlig. en sta liten frøken jeg har da sjø:P

Endret av sofie8888
Skrevet

Snakk med skolen, Evt pp-tjenesten, de har sikkert gode råd å komme med. Bedre å be om hjelp tidlig enn at hun skal henge etter senere.

Skrevet
Snakk med skolen, Evt pp-tjenesten, de har sikkert gode råd å komme med. Bedre å be om hjelp tidlig enn at hun skal henge etter senere.

har snakket med helse søster. hun kom med noen tips, men di hjalp ikke stort.

Skrevet

Oki, da vet ikke jeg hva som hjelper. Søstera mi får hjelp med sønnen sin for mye av det samme, og der er pp-tjenesten eller BUP med å evaluerer hva han trenger for å lære det samme som de andre sammen med de. Lykke til :D

Skrevet
Oki, da vet ikke jeg hva som hjelper. Søstera mi får hjelp med sønnen sin for mye av det samme, og der er pp-tjenesten eller BUP med å evaluerer hva han trenger for å lære det samme som de andre sammen med de. Lykke til :D

får prøve og kontakte di kansje di kan hjelpe mer:) takk for svar:)

Skrevet

Hm... min datter har også begynt i første nå i høst. Men vi har motsatt problem: Hun leser allerede på sto språk og skriver greit hvis hun gidder å gjøre det, men hun er en veldig temperamentsfull og sta frøken og har bestemt seg for at skole er kjedelig, for hun lærer ingenting der enda likevel:-(

Jeg kjenner igjen datteren min veldig i det du skriver om datteren din, min var slik inntil hun begynte å lese. Av en eller annen grunn lærte hun seg det selv da hun var fire, og da var det som om noen svingte en tryllestav. Før det eide hun ikke konsentrasjon i det hele tatt og ble rasende hvis vi forsøkte å få henne til å jobbe med noe i over fem minutter.

Frøkena vår har fortsatt masse temperamentsproblemer, men akkurat skolearbeidet går greit (hvis vi ser bort ifra all kjeftinga over at det er kjedelig, enkelt og unødvendig osv). Prøv om du kan finne noe hun interesserer seg for, noe du kan bruke som lokkemiddel for å inspirere henne til å jobbe. Det funker på vår frøken! Akkurat nå vinkler vi alt hun ikke har lyst til å lære mot at hun trenger det for å oppnå drømmen om å bli paleantolog;-)

Skrevet

Min lille frøken er også ganske ilter når det kommer til leksene.. fikk råd om å rose henne mye, og minne ofte, og dele opp..

Så av og til avbryter vi leksene og gjør noe kjekt før vi fortsetter. Prøver å lære henne at læring er gøy!! Fungerer veldig fint;-)

Skrevet
Min lille frøken er også ganske ilter når det kommer til leksene.. fikk råd om å rose henne mye, og minne ofte, og dele opp.. Så av og til avbryter vi leksene og gjør noe kjekt før vi fortsetter. Prøver å lære henne at læring er gøy!! Fungerer veldig fint;-)

det har vi prøvd men var ikke noe suksess her. leksene hun har tar rundt 10 min hvis hun bare hadde sittet i ro og følt med. jeg vet at hun kan mye av det, men hun vil liksom ikke. og setter seg på bak beina fort.

Skrevet

Ja skjønner... med storebroren brukte vi ofte opp til 2 timer på leksenei hele 1 klasse! Helt pyton!!

Men nå er han 3 klassing og gjør leksen i en fei! Plutselig løsnet det. Tror det var da han endelig knakk lesekoden skikkelig. Kom hjem fra skolen og fortalte stolt at han hadde lest for hele klassen -og at han var "best"

Hehe... (mine barn har sterk konkurranseinnstinikt;-))

Barn er forskjellige også, enkelte er mer lekne. Gjelder å ikke gi opp;-)

Skrevet

Jeg ville ha snakket med læreren om hva de observerer på skolen. Men jeg ville ikke blitt alt for bekymret, mange trenger nemlig å bli litt mer moden. De er fremdeles veldig små og ofte løsner ting i løpet av det første året. Mange unger har jo veldig lange dager, der de er på sfo etter skolen. De blir slitne. Det er ikke å komme i fra. Men snakk med skolen. Spør dem hva de har sett evnt om de er bekymret? Hvis ikke så vil jeg tro det bare er snakk om modning.

Gi ikke opp :)

Skrevet
Jeg ville ha snakket med læreren om hva de observerer på skolen. Men jeg ville ikke blitt alt for bekymret, mange trenger nemlig å bli litt mer moden. De er fremdeles veldig små og ofte løsner ting i løpet av det første året. Mange unger har jo veldig lange dager, der de er på sfo etter skolen. De blir slitne. Det er ikke å komme i fra. Men snakk med skolen. Spør dem hva de har sett evnt om de er bekymret? Hvis ikke så vil jeg tro det bare er snakk om modning. Gi ikke opp :)

har snakket med di. di legger merke til at hun snakker veldig mye, og sliter litt med og sitte helt i ro. men tror at det vil komme seg etter vært. hun er ikke så mye på sfo siden jeg jobber mye seine vakter er hun heller hjemme med meg etter skolen. og er hun på sfo så er det kun 2 timer ca. hun har lekse hjelp på 30 min man,tir,ons. hun gjør da alt untatt lese lekser. vi går da over leksene hjemme og d er da "krigen" starter. først tenkte jeg at det var jeg som var problemmet og lot far ta den delen men han kom liksom ingen vei med henne han heller. skal jo ikke være nødvendig og gi ungen en time out på grunn av raseri anfall vær dag. og når vi spør hvorfor hun blir sint så får vi til svar at det er kjedli. når vi hadde møte med helse søster så sa hun også at hun hadde mye energi. da hun gikk i barnehage så sa di også at hun satt ikke mye i ro og tegnet, hun satt i 10 min så gikk hun lei. jeg og mannen min har funnet ut at vi skal se det an til jul og hvis det ikke er forandring da så får ta kontakt med helsesøster igjen og se om di kan hjelpe. er jo også første gangen jeg går gjennom dette. og uheldighvis så finnes det jo ingen bruksanvisning på og være mamma.

da er det jo veldig greit og spørre andre mammaer om råd :)

Skrevet
Jeg ville ha snakket med læreren om hva de observerer på skolen. Men jeg ville ikke blitt alt for bekymret, mange trenger nemlig å bli litt mer moden. De er fremdeles veldig små og ofte løsner ting i løpet av det første året. Mange unger har jo veldig lange dager, der de er på sfo etter skolen. De blir slitne. Det er ikke å komme i fra. Men snakk med skolen. Spør dem hva de har sett evnt om de er bekymret? Hvis ikke så vil jeg tro det bare er snakk om modning. Gi ikke opp :)
har snakket med di. di legger merke til at hun snakker veldig mye, og sliter litt med og sitte helt i ro. men tror at det vil komme seg etter vært. hun er ikke så mye på sfo siden jeg jobber mye seine vakter er hun heller hjemme med meg etter skolen. og er hun på sfo så er det kun 2 timer ca. hun har lekse hjelp på 30 min man,tir,ons. hun gjør da alt untatt lese lekser. vi går da over leksene hjemme og d er da "krigen" starter. først tenkte jeg at det var jeg som var problemmet og lot far ta den delen men han kom liksom ingen vei med henne han heller. skal jo ikke være nødvendig og gi ungen en time out på grunn av raseri anfall vær dag. og når vi spør hvorfor hun blir sint så får vi til svar at det er kjedli. når vi hadde møte med helse søster så sa hun også at hun hadde mye energi. da hun gikk i barnehage så sa di også at hun satt ikke mye i ro og tegnet, hun satt i 10 min så gikk hun lei. jeg og mannen min har funnet ut at vi skal se det an til jul og hvis det ikke er forandring da så får ta kontakt med helsesøster igjen og se om di kan hjelpe. er jo også første gangen jeg går gjennom dette. og uheldighvis så finnes det jo ingen bruksanvisning på og være mamma. da er det jo veldig greit og spørre andre mammaer om råd :)

Forstår deg veldig godt når du tar det opp. Vi har vel alle et ønske om at ungene våre skal greie seg bra å slippe og møte på for store utfordringer i begynnelsen av livet. Og spesielt i fht skolen. Får hun med seg beskjeder som blir gitt? Andre fag? Hva med venner? For hvis det er flere ting som hun sliter med så ville jeg tatt opp min bekymring med skolen. Men se det gjerne an til jul, evnt ta det opp på utviklingssamtalen med skolen/læreren i løpet av høsten. Og hvis leksene blir et stort problem, så gi beskjed til læreren. Kanskje han/hun kan tilpasse leksene til jenta di, evnt om dere bare gjør en avtale der du tilpasser.

Skrevet
har snakket med di. di legger merke til at hun snakker veldig mye, og sliter litt med og sitte helt i ro. men tror at det vil komme seg etter vært. hun er ikke så mye på sfo siden jeg jobber mye seine vakter er hun heller hjemme med meg etter skolen. og er hun på sfo så er det kun 2 timer ca. hun har lekse hjelp på 30 min man,tir,ons. hun gjør da alt untatt lese lekser. vi går da over leksene hjemme og d er da "krigen" starter. først tenkte jeg at det var jeg som var problemmet og lot far ta den delen men han kom liksom ingen vei med henne han heller. skal jo ikke være nødvendig og gi ungen en time out på grunn av raseri anfall vær dag. og når vi spør hvorfor hun blir sint så får vi til svar at det er kjedli. når vi hadde møte med helse søster så sa hun også at hun hadde mye energi. da hun gikk i barnehage så sa di også at hun satt ikke mye i ro og tegnet, hun satt i 10 min så gikk hun lei. jeg og mannen min har funnet ut at vi skal se det an til jul og hvis det ikke er forandring da så får ta kontakt med helsesøster igjen og se om di kan hjelpe. er jo også første gangen jeg går gjennom dette. og uheldighvis så finnes det jo ingen bruksanvisning på og være mamma. da er det jo veldig greit og spørre andre mammaer om råd :)
Forstår deg veldig godt når du tar det opp. Vi har vel alle et ønske om at ungene våre skal greie seg bra å slippe og møte på for store utfordringer i begynnelsen av livet. Og spesielt i fht skolen. Får hun med seg beskjeder som blir gitt? Andre fag? Hva med venner? For hvis det er flere ting som hun sliter med så ville jeg tatt opp min bekymring med skolen. Men se det gjerne an til jul, evnt ta det opp på utviklingssamtalen med skolen/læreren i løpet av høsten. Og hvis leksene blir et stort problem, så gi beskjed til læreren. Kanskje han/hun kan tilpasse leksene til jenta di, evnt om dere bare gjør en avtale der du tilpasser.

virker som hun får med seg beskjeder, både på skole og hjemme. hun har vætfall 1 venninde i klassen sin, hun er gla i folk, men liker best og leke i mindre grupper. virker ikke som dette er noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...