Gå til innhold

Student og gravid=mye fravær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var du dårlig i svangerskapet? Hvor lenge var du kvalm?

Planlegger å bli gravid siste året på studiet, men kan ikke være så mye borte fra skolen. Er det vanlig å måtte sykemelde seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Var du dårlig i svangerskapet? Hvor lenge var du kvalm? Planlegger å bli gravid siste året på studiet, men kan ikke være så mye borte fra skolen. Er det vanlig å måtte sykemelde seg.

Jeg er gravid, akkurat begynt på tredje studieår av fem nå. Går profesjonsstudier på høgskole, hvor stort sett all undervisning er obligatorisk.

Har maks uflaks, og har fått ekstrem svangerskapskvalme, og har vært sykmeldt siden semesterstart, nå i 6 uker. Rekker akkurat å bli frisk igjen til praksis etter høstferien - håper jeg. Hvis ikke må jeg se hva jeg gjør, da går det nok ikke mtp. eksamensrett.

Ellers skal det gå bra, selv om jeg overstiger det tillatte fraværet, er fraævret mitt gyldig med legeerklæring, og jeg kan søke om særskilt rett til å gå opp til eksamen likevel, s lenge jeg dokumenterer at jeg har levert alle kvalifiseringsoppgaver og ellers fulgt pensum og progresjon hjemmefra.

Skrevet

Jeg er student og har snart et barn. På mitt studie har de vært utrolig flinke til å tilrettelegge, har f.eks. ikke kunnet gå på alle laboratoriøvelsene, da det bryter med HMS-regelementet, men fortsatt fått godkjent laboratoriekurs. Ble innlagt på sykehus i våres samtidig som jeg skulle hatt muntlig eksamen, da fikk jeg flyttet den noen dager. Har nå fått innvilget en times ammepause på eksamen i desember. Det skal også sies at karakterene mine er like gode som de pleier, selv om jeg er gravid og har vært tildels dårlig i svangerskapet.

Skrevet

20:34. Har du rett på fødselstipend året etter fødsel om du ikke får tatt alle eksamenene? Er litt bekmyret for å ikke få fødselstipend, for da må man ha studert de siste seks månedene før fødsel slik jeg har forstått. Da holder det vel ikke med sykemelding, eller?

Skrevet

Jeg fullførte obligatorisk hovedpraksis, uten fravær da jeg var gravid. Var sliten på slutten, men ikke syk.

Skrevet

Jeg var ikke dårlig i svangerskapet. Avsluttet min bachelor i juni i fjor og hadde termin i september.

Nå er jeg begynt på master, og skal hilse og si at det er mye vanskeligere å studere med et barn enn uten. Skal legge til at vi har lang vei til barnehagen også og så blir barnet jo gjerne sykt og urolig i forbindelse med barnehagestart. Ville egentlig hellere bekymret meg for den biten enn graviditeten :) Men det er jo sikkert enda verre å gå på jobb 40 timer i uken enn å studere da...

Og ja, du har rett på penger så lenge du har vært oppmeldt på et 100% studie - du må bare ha hatt RETT på støtte i seks mnd (ikke nødvendigvis tatt ut pengene, og ikke nødvendigvis ha stått på eksamen).

Masse lykke til - du går en spennende tid i møte! :)

Skrevet
20:34. Har du rett på fødselstipend året etter fødsel om du ikke får tatt alle eksamenene? Er litt bekmyret for å ikke få fødselstipend, for da må man ha studert de siste seks månedene før fødsel slik jeg har forstått. Da holder det vel ikke med sykemelding, eller?

Nå satser jeg jo sterkt på å ta alle eksamener, men dersom jeg ikke får tatt dem skyldes det jo enten sykdom- da får jeg sykestipend og dermed fødselsstipend- eller at høgskolen grunnet sykdommen i 1. trimester finner at jeg ikke kvalifiserer, og dermed sender en anbefaling til lånekassen om at jeg blir permittert på det grunnlaget - da har jeg også fortsatt rett til fødselspenger.

Er du syk er du syk, også når du er student, heldigvis :-) les på lånekassen sine hjemmesider om sykestipend :)

Skrevet

Takk for svar. Jeg er på slutten av bacheloren min, så skal heldigvis ikke studere etter at barnet blir født:) HI

Skrevet
Takk for svar. Jeg er på slutten av bacheloren min, så skal heldigvis ikke studere etter at barnet blir født:) HI

Husk å melde deg opp på studie (det vet du sikkert allerede, men sier det for en sikkerhets skyld)! Om du ikke har studieplass når du skal ut i permisjon får du ingenting fra lånekassen :)

Skrevet

Jeg studer nå, klarer å delta på det jeg føler jeg må på. Men orker ikke så mye utover det

Skrevet

Oj, takk for tips! Må jeg møte opp i august på studiet jeg kommer inn på, eller holder det at jeg søker permisjon fra det? HI

Skrevet
Oj, takk for tips! Må jeg møte opp i august på studiet jeg kommer inn på, eller holder det at jeg søker permisjon fra det? HI

De fleste studier krever oppmøte flrste studiedag for registrering, men dette kan du søke fritak for dersom du har legeerklæring :)

Du må i hvertfall sørge for at du blir tatt opp på studiet, holder ikke å ha søkt og fått tilbud om plassen.

Skrevet

Har aldri vært dårlig i noen av mine tre svangerskap. Første gang var jeg student, og de to neste var jeg i jobb. Jobbet fullt helt frem til pemisjonen måtte begynne. No problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...