Gå til innhold

Delt bosted, når skal barnet høres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett barn på 10 år, bor annenhver uke hos meg og far, vi bor like ved hverandre.

Når ungen er hos meg får hun sykle/gå til sin far om hun ønsker det, men det vil hun ikke.

Når hun er til far får hun ikke lov til å komme "på besøk" til meg, selv om hun har spurt flere ganger, svaret er "nei, nå har du pappa uke!!"

Det hjelper ikke at jeg snakker med han, men hun vil jo mindre og mindre være der når de er så strenge, så blir jo litt fortvilet.

Grunnen til at hun ikke får lov tror jeg er at de er redd hun velger meg framfor seg, men det blir jo det når de er så strenge.

Hun får være ut til venner da, så lenge hun ikke drar til meg!

Så nå lurer jeg på om det er noen lover og regler på når barnets ønske skal taes hensyn til?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

De skal bli hørt når de er 7, og når de er 12 skal man ta så mye hensyn som mulig til det barnet selv ønsker

Skrevet
De skal bli hørt når de er 7, og når de er 12 skal man ta så mye hensyn som mulig til det barnet selv ønsker

Sign!! :)

Skrevet

Er han helt tuss?

La barnet få bestemme det selv, om hun vil ha en ekstra dag her eller der. Viktig at barnet føler hun blir hørt, spesielt i situasjoner hvor foreldrene er delt. Her må nok barnefar ta seg sammen

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Ifølge FN`s barnekonvensjon så har barn alltid rett til å uttale seg i saker som angår dem. De plikter ikke å si noe, men vi som voksne plikter å informere barna om dette og å lytte til barna.

Etter fylte 7 år skal barnas mening bli vektlagt og etter fylte 12 år har de medbestemmelsesrett.

Ingen av delene sier at barnet / barna SKAL få bestemme, men alle barn har krav på å bli hørt, til å uttale seg og etter en viss alder skal meningen vektlegges.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...