Gå til innhold

Hva har far krav på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg står med fullt foreldreansvar?

Kort fortalt,han ville ikke ha noe med barna å gjøre da det ble slutt,ombestemte seg deretter å gikk til advokat.

Nå krever han 2 dager i uken + annen hver helg.

I tillegg har jeg hatt dåp da uten han,da han til dags dato ikke har brydd seg om ungene og heller ikke sendt mld om hvordan de har det,eller hvordan det går.

Jeg antok derfor at det ikke var interesse. Han har fått tilbud om samvær under tilsyn fra foreldre,siden han ikke har sett barna siden juni.

Dette har han avvist da jeg ikke skulle være tilstede.

Kanskje også verdt å nevne han har hatt en måneds besøksforbud.

Advokaten min mener jeg står sterkt her,men blir allikevel usikker..

Barna er snart 5 mnd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har vel krav på anhver helg og 1 gang i uke,hvis ikke foreldrene blir enig om noen annet

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet
Han har vel krav på anhver helg og 1 gang i uke,hvis ikke foreldrene blir enig om noen annet

Nei selvsagt ikke. Barnet har krav på samvær med far. Så små barn skal selvsagt ikke tilbringe annenhver helg med far. Du som mor kan ikke nekte han å se barna, men du kan nekte han å se de uten tilsyn når de er så små.

Sman du svarer på så mye rart her inne altså :P

Skrevet

Fetteren min har sønnen sin på 5mnd anhver helg og en gang i uke så vet ikke om det er så rart :)

Skrevet
Når jeg står med fullt foreldreansvar? Kort fortalt,han ville ikke ha noe med barna å gjøre da det ble slutt,ombestemte seg deretter å gikk til advokat. Nå krever han 2 dager i uken + annen hver helg. I tillegg har jeg hatt dåp da uten han,da han til dags dato ikke har brydd seg om ungene og heller ikke sendt mld om hvordan de har det,eller hvordan det går. Jeg antok derfor at det ikke var interesse. Han har fått tilbud om samvær under tilsyn fra foreldre,siden han ikke har sett barna siden juni. Dette har han avvist da jeg ikke skulle være tilstede. Kanskje også verdt å nevne han har hatt en måneds besøksforbud. Advokaten min mener jeg står sterkt her,men blir allikevel usikker.. Barna er snart 5 mnd...

om det blir sak vil ikke en dommer gi ha fullt farsamvær enda. Som er en dag i uken og annenhver helg. Dette må komme etterhvert. og nå han er så sporadisk inn og ut av livene deres skjer dette neppe på noen år.

Han kan se de mens du er der, da barna har krav på samvær med pappaen sin.

Etterhvert når barna er større og du er trygg på at han er en god far kan har prøve med en overnatting. men dette er ikke aktuelt enda.

Var ikke samme situasjon som deg. Bf har nå begynt å ha henne en overnatting annenvher helg forutsett at han ser henne en dag i uken i tilegg. Hun er halvannet år. Om hun virker utrygg dropper jeg overnattingen, han blir sur, men barnet først!

Skrevet
Fetteren min har sønnen sin på 5mnd anhver helg og en gang i uke så vet ikke om det er så rart :)

Det er nok ikke så bra iallefal. Men her er det nok en annen situasjon siden far ikke kjenner barna og vært med fra starten.

barnet til fetteren din har forhåpentligvis sett pappaen sin jevnlig fra starten av. Blir noe annet da. Håper det er tilfellet om ikke syntes jeg synd på barnet.

Skrevet
Nei selvsagt ikke. Barnet har krav på samvær med far. Så små barn skal selvsagt ikke tilbringe annenhver helg med far. Du som mor kan ikke nekte han å se barna, men du kan nekte han å se de uten tilsyn når de er så små. Sman du svarer på så mye rart her inne altså :P

Jeg trodde heller ikke dette var aktuelt før barna ble større.

Men om han ikke ønsker å ha samvær med sin familie tilstede (som kjenner barna) kan han kreve at noen andre er tilstede? Som heller ikke har møtt barna?

Skrevet

Må signere hun ovenfor. Du svarer som om du er 14 år.

HI: faren kan ikke kreve ha barna alene når de ikke kjenner faren. Enkelt og greit. Tilvenning må til. Overnatting anbefales ikke før nærmere 1 år, og noen anbefaler senere enn det igjen. Uansett må far og barn ha en relasjon før det kan bli aktuelt.

Skrevet

Ja,det ble slutt for ca 3 uker siden og de er gode venner, og er forsatt mye sammen i familie sammenkomster og sånt,men jeg leste ikke helt dette her,som sikkert var grunnen til jeg svarte slikt jeg gjorde :)

Skrevet
Nei selvsagt ikke. Barnet har krav på samvær med far. Så små barn skal selvsagt ikke tilbringe annenhver helg med far. Du som mor kan ikke nekte han å se barna, men du kan nekte han å se de uten tilsyn når de er så små. Sman du svarer på så mye rart her inne altså :P
Jeg trodde heller ikke dette var aktuelt før barna ble større. Men om han ikke ønsker å ha samvær med sin familie tilstede (som kjenner barna) kan han kreve at noen andre er tilstede? Som heller ikke har møtt barna?

Nei det kan han ABSOLUTT ikke. Slapp av. Bf prøvde det samme her, det ble ikke et tema engang. Hun på familivern kontoret sa han må skjønne jeg kjenner barnet best og slik er det han valgte å gi faen, og da kan han ikke komme nå og ta over showet. Du kan kreve samvær med tilsyn av deg.

Skrevet
Må signere hun ovenfor. Du svarer som om du er 14 år. HI: faren kan ikke kreve ha barna alene når de ikke kjenner faren. Enkelt og greit. Tilvenning må til. Overnatting anbefales ikke før nærmere 1 år, og noen anbefaler senere enn det igjen. Uansett må far og barn ha en relasjon før det kan bli aktuelt.

Du trenger ikke si noe!

Skrevet
Ja,det ble slutt for ca 3 uker siden og de er gode venner, og er forsatt mye sammen i familie sammenkomster og sånt,men jeg leste ikke helt dette her,som sikkert var grunnen til jeg svarte slikt jeg gjorde :)

sikkert lurt å lese før du svarer sånn til en annen gang. Så du fremstår annerledes enn du til stadighet gjør.

Skrevet

Han kommer ikke til og få så mye samvær når barna er så små det må du i såfall gå med på det og det håper jeg ikke at du gjør.

Advokaten din har helt rett bare la far styre på men han kommer ikke til og få gjennomslag. Han får kanskej en ettermiddag her og da men det blir ikke snakk om overnatting når barna er så små.

Skrevet

Ser anonymiteten min forsvant lenger oppe...

Grunnen til at jeg ønsker hans familie skal være tilstede under samvær,og ikke meg er at bf kun ønsker at vi skal bli sammen.

Han bruker altså barna for å komme i kontakt med meg..

Enhver annen far ville vel vært fornøyd med å være sammen med barna.

Her er det ikke viktig sålenge jeg ikke er tilstede.

Ønsker jo at barna skal få være sammen med far,men far ønsker altså ikke være sammen med barna uten meg.

Så jeg føler alt dette med advokat er for å "straffe" meg.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Ser anonymiteten min forsvant lenger oppe... Grunnen til at jeg ønsker hans familie skal være tilstede under samvær,og ikke meg er at bf kun ønsker at vi skal bli sammen. Han bruker altså barna for å komme i kontakt med meg.. Enhver annen far ville vel vært fornøyd med å være sammen med barna. Her er det ikke viktig sålenge jeg ikke er tilstede. ønsker jo at barna skal få være sammen med far,men far ønsker altså ikke være sammen med barna uten meg. Så jeg føler alt dette med advokat er for å "straffe" meg.

Poenget med tilsyn er ikke for at noen skal holde øye med far så lenge far er oppegående, men at så små babyer skal ha noen de kjenner og er trygge på tilstede når de skal lære far å kjenne. Så derfor er det anbefalt at mor er tilstede når barna er så små.

Det dere i første omgang må gjøre er å bestille time på familievernkontoret for det er slik som Julie skriver at barna har krav på samvær med far, men at dette må skje i trygge omgivelser helst med mor tilstede.

Skrevet

Uansett hvor godt et barn under et år kjenner bf bør h*n ha et fast sted å sove, uansett om far har samværsrett. Det handler om forutsigbarhet og vil gjøre barnet mer trygg.

I ditt tilfelle vil ikke bf få overnatting i det hele tatt før det har gått en stund, i o med at han ikke kjenner barnet

Skrevet

Vi har vært til mekling,jeg snakket om hvordan vi kunne få til samvær,han hvordan vi kunne bli sammen igjen.

Men som sagt,dette var den veldig korte versjonen..

Det har skjedd mye mer her som gjør at jeg ikke ønsker å være tilstede,men ønsker at noen i hans familie(som er mye sammen med barna) skal være tilstede.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Vi har vært til mekling,jeg snakket om hvordan vi kunne få til samvær,han hvordan vi kunne bli sammen igjen. Men som sagt,dette var den veldig korte versjonen.. Det har skjedd mye mer her som gjør at jeg ikke ønsker å være tilstede,men ønsker at noen i hans familie(som er mye sammen med barna) skal være tilstede.

Du trenger ikke å forklare, skjønner at det ligger mer bak. Om barna er trygge på og kjenner hans familie så gjør du som du tenker. Du kjenner barna langt bedre enn vi gjør og du som mamma vet nok hva som er best for dine barn.

Gi beskjed om at du strekker deg og at da må også han strekke seg med tanke på tilvenning og med tanke på å gi barna tid til å bli kjent med ham som pappa for selv om dere vet at han er pappa så vet ikke barna det. Vil han bli kjent med sine barn og på sikt ha samvær alene, og overnatting, så må han også gjøre en innsats, på barnas premisser.

Skrevet
Når jeg står med fullt foreldreansvar? Kort fortalt,han ville ikke ha noe med barna å gjøre da det ble slutt,ombestemte seg deretter å gikk til advokat. Nå krever han 2 dager i uken + annen hver helg. I tillegg har jeg hatt dåp da uten han,da han til dags dato ikke har brydd seg om ungene og heller ikke sendt mld om hvordan de har det,eller hvordan det går. Jeg antok derfor at det ikke var interesse. Han har fått tilbud om samvær under tilsyn fra foreldre,siden han ikke har sett barna siden juni. Dette har han avvist da jeg ikke skulle være tilstede. Kanskje også verdt å nevne han har hatt en måneds besøksforbud. Advokaten min mener jeg står sterkt her,men blir allikevel usikker.. Barna er snart 5 mnd...

Så han vil tydeligvis ha barna kun for å få oppholde seg i samme rom som deg siden han avviser det tilbudet han fikk bare fordi du ikke skulle være der.

Han har ikke rett til noe, barna har rett til samvær. Men når de er så små får han ikke overnatting. At han takker nei til tilbud han får gjør at han stiller svakere så ta vare på beskjeder som går skriftlig eller skriv opp.

Tilbud

............... ................. ...................... dato........ far takket nei.

Slik at du kan legge fram dette i en eventuelt sak.

Normalen for så små barn er samvær noen timer om dagene, 2 til 3 dager i uka og da med mor (eller en annen kjent person) tilstede fram til barnet kjenner og er trygg på far så dette alene.

Ikke normalt med overnatting før 1 år.

Så advokaten din sier sannheten du har en helt klar sterk sak.

At han har hatt besøksforbud i henhold til deg (antar det ikke var til barnet) spiller også inn når samvær skal settes opp.

Han vil aldri få 40 % samvær med barn som er under året

Skrevet

jeg og xén skilte lag da minste var 4 mnd. på meklingen ble det bestemt samvær hos meg 2-3 dager i uken. klokkeslettet varierte, slik at far og barn hadde samvær og fikk vært med på forskjellige rutiner i løpet av dagen. (morgenstell, middag, legging på kveld etc etc). På den måten fikk de bygd opp kontakt som ikke kun innebar kos/lek mens barnet var våken og blid:) etterhvert som de ble bedre kjent trakk jeg meg mer og mer unna, jenta var trygg på far og det ble pappa og datter tid :)

2 mnd senere var det tilbake på ny mekling da bestemte vi at far skulle ta med vesla hjem til seg selv, noen timer 2 dager i uken, 1 mnd etter dette begynte vi med 1 overnatting i mnd. samvær på fredag, så tilbake og hente på lørdag og sove der til søndag.

når hun var rundt 1 år, ble det i helg i mnd før vi bygde det opp til "normalt samvær". 2 helger, pluss i dag i uken.

Dette fungerte bra for oss, og far og datter fikk bygd opp tillit og forhold seg imellom sakte, men sikkert! må vel nevnes at vi har ei som er 2 år eldre også,men med henne fulgte vi "standard" samvær på, mens forholdet mellom han og vesla ble bygd opp.

Jeg er enig med at man ikke skal kaste på overnatting i hytt og pine fra en dag, MEN hvis barna og forelderen har ett godt forhold seg imellom, kan man ikke sitte på bakbena for å nekte overnatting! (så sant alt ligger tilrette for det såklart)

Skrevet
Ser anonymiteten min forsvant lenger oppe... Grunnen til at jeg ønsker hans familie skal være tilstede under samvær,og ikke meg er at bf kun ønsker at vi skal bli sammen. Han bruker altså barna for å komme i kontakt med meg.. Enhver annen far ville vel vært fornøyd med å være sammen med barna. Her er det ikke viktig sålenge jeg ikke er tilstede. ønsker jo at barna skal få være sammen med far,men far ønsker altså ikke være sammen med barna uten meg. Så jeg føler alt dette med advokat er for å "straffe" meg.

Bare fortsett og tilby samvær med hans familie tilstede.

Prøver han å dra deg for retten vil han komme absolutt ingen steder.

Det er han som takket nei ikke du som har nektet han samvær.

Men jeg ville ikke tilby han overnattinger med barna selv med familien jeg da. De er såpass små enda.og nei

i far kan ikke forlange hvem som skal være tilstede under samvær. Han kan ikke forlange at du er der og han kan ikke forlange å ha de alene og når du tilbyr at det er med hans familie og ikke din så har du strekt deg veldig langt for å få til et godt samvær.

En del fedre bruker trusselen om retten for å få din vilje. men de egner ikke å se at de faktisk ikke har en sak og selv ødelegger mulighetene for å få det dømt i deres favør.

Jeg har også en ex som prøvde å bruke barna for å få meg tilbake, det ble stilt når han skjønte at det ikke funka. Synd for barna at de ikke har kontakt med faren overhode men det viser også at han ikke kunne vært en kjærlig og god pappa for de for han bryr seg så lite at vi har hørt fra han 1 gang på et og et halvt år. Og da for det var noe han ville i forhold til seg selv, han spurte ikke om hvordan det går med barna engang.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Føler meg litt roligere nå:)

Jeg ønsker selvsagt det som er best for barna,og her er det snakk om tvillinger,så da kan en kanskje regne mer tid.

Heldigvis har jeg dokumentert alt som har skjedd til nå,og vil fortsette med det.

Men han drar bare saken ut og ut,mens jeg helst ville hatt et rettslig møte umiddelbart slik at vi fikk orden en gang for alle!

Det er det i denne saken som gjør meg sliten og usikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...