Gå til innhold

pusse opp gamle møbler, tips ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har pusset opp gamle møbler? Har en gammeldags kommode i ubehandlet tre som jeg ønsker å male og ta i bruk. Liker å ha ting som ikke alle andre har (type ikea, jysk osv), og tenkte at denne kunne bli fin.

Men, kan ubehandlet tre males? Blir det bra resultat eller bør jeg gjøre noe med den først? Tips tas imot med takk ! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fikset opp en ubehandlet kommode i furu for litt siden. Jeg pusset den litt ned, slik at treet kom bedre frem, da den bar mørkt preg av å være gammel. Den ble altså lysere, og mye penere med en gang. Jeg valgte å beise den, først i en hvit beis et par lag, så et lag med en grålig beis. Ble utrolig bra, spesielt når jeg fikk satt på to nye knotter til de to skuffene som er i den!

Skrevet

Dersom den er ubehandlet ville jeg vasket den med en fettløsende såpe først. Så ville jeg ha grunnet den slik at ikke første strøket med maling bare trekker rett inn.

Lykke til!

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg tror det bare er å vaske kommoden godt med vann med litt salmiakk i, la den tørke og male den. Er det mye kvister i treet, må den vel mulig ha litt kvistlakk på først eller så finnes det jo maling nå med "kvislakk" i slik at jobben blir enklere.

Jeg pleier bare å prøve meg frem jeg, men det er jo med møbler det ikke er så farlig med, som er malt før osv, det er jo bare å male over igjen :)

Du kan jo google det og finne noen tips på nett!

Lykke til!

Gjest Trulte med to små
Skrevet

"KVISlakk" faktisk!!! ;) fint for kviser også! ;)

Skrevet

den bør beises før maling hvertfall:)

Skrevet

Takk for tips :) ja, KVISlakk får jeg vel på apoteket? ;) har også et gammelt nattbord som jeg tenkte å male blått til mini, sikkert kjekt med et par små møbler på barnerommet etter hvert :P

mye gammelt man kan fikse opp gitt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...